Däckbyte och gummisnack

Jag har klubbor på vinden. Också.

2 gillningar

Har klarat mig i 26 år utan mutterknack också. Ett förlängningsskaft är allt man behöver här nere. Inga lastbilar vi pratar om.

1 gillning

Fast en lastbil bör väl inte ha högre vridmoment på skruvarna än en vanlig personbil? Rent generellt drar ju folk för hårt dock vilket bara försämrar skruvens prestanda.

Lastbilar har stålfälgar som dras hårdare än aluminiumfälgar. Rent krasst behöver du bara mutterknackare på hårt sittna stålfälgar.

(det var mest en liten diss till stackars norrlänningar som måste ha knackare för att få bort sina stålfälgar från igenrostat mög efter saltade vägar medans vi på södergrader klarar oss med en polygrip :wink: )

Kopparpasta… glöm inte kopparpastan (eller silver…).

Egon

3 gillningar

Kopparpasta till stålfälgar, silver/,aluminium pasta till lättmetallfälgar.

1 gillning

Mutterknackare är en ren tidsbesparing/ bekvämare ,hemmavid 3 bilar 1 släp.
Kostnaden att låta någon annan utföra jobben är tokhög i netto slantar.
Att byta däck är så mycket mer än just byta däck, tex check på drivaxeldamasker, bromsskivor/klossar.

2 gillningar

Tänkte exakt lika. I Cirka 25 år har jag låtit någon annan skifta hjul. När jag gick in i ett pensionsliknande tillstånd så skiftas hjulen själv.

Grus överallt där det inte är gräs och planteringar hemma, väldigt pittoreskt till det hundraåriga huset, men ingen höjdare för däckbyte. Man får la ta hem några fulirländare som får lägga lite plattor så man har nåt att hissa upp mot. Har bytt hemma, men grus känns inte stabilt. har blivit baxa in däck i bakluckor och däckverkstad senast tio åren eller nåt.

Grus gör inget så länge marken är någotsånär vågrät - bara att lägga nåt lämpligt under domkraften.
Jag har heller inte upplevt att jag skulle behöva ha nån mutterdragare, inte ens när jag hade fyra bilar som det skulle bytas på. En hjulmutternyckel med teleskopskaft och dubbla vändbara hylsor funkar jättebra…typ denna från Biltema men min har 17/19 och 21/23mm hylsor.
Det jobbiga är lyftandet- och tvättandet av hjulen!

Har nog funderat på förvaring hos en däcksfirma, men då blir man beroende av de tider för byte som de har lediga, och då väljer jag hellre friheten att kunna byta när jag har tid/ork/lust :wink:

Man skulle haft ett f1 team, då vore det gjort på 2.4 sekunder, om de är halvdana.

2 gillningar

Grus är inget problem i sig utan kanske hur mycket grus. Är det modell 10cm (djup) så förstår jag att det blir vingligt.
Grus+bindemedel 0-40mm(0-60mm) eller dylikt packad med padda fungerar hos mig. Vill man sedan toppa lite snyggt lägger man på fingrus/ägg grus/ trumlade marmorbitar osv…

Liten bil, ett lyft per sida, ca 15 min.

Måste vara en väldigt liten bil som inte ens syns på bilden. :sweat_smile:

3 gillningar

Jag körde ner framvagnen i en vägskada och fick punka på ena däcket och skada på det andra. Nya däck, fälgar och framvagnsinställning på försäkringen. Tyvärr nu Nokia fram och Pirelli bak, men man kan inte få allt.

Hållbara däck är ganska enkelt att skapa, och enkelt att köpa. Däremot är dom ju kanske inte exakt lika bra som dom dyrare. Men folk läser inte på och folk snålar på fel sätt. (Dom vill köpa dyra däck billigt istället för att köpa billiga däck till ett bra pris)

Till exempel hör man hela tiden “förståsigpåare” prata om hur man skall ha både sommar och vinterdäck även om man kör odubbat, vill ha lägre soppaförbrukning osv. Dom tror att man tjänar pengar på däckhotell, byta däck mellan sommar och vinter osv istället för att köra med en hårdare gummi/plastdäck som håller för åretrunt bruk. Just dessa däck (om dom inte med flit gjorts för att slitas) håller även längre än rena sommardäck.

Själv kör jag med vinter och sommardäck då jag kör dubbat på vintern. När jag hade bilar som hade odubbat körde jag samma däck året runt och lyckades aldriga slita ut några däck på de åren jag hade respektive bil.

Vill man däremot ha bra/roliga däck osv så tror jag inte man använder såna här argument öht.

Du menar alltså att det vore “bra” att köra med hårda plastdäck på vinterväglag?

Om man nu inte vill ha dubbdäck så absolut. Det är ju det odubbade vinterdäck är.

Nej, det är väl tvärtom? Odubbade vinterdäck är mjukare för att inte bli för styva när det blir kallt. Därför lär de också slitas hårdare.