Menar du allvar, att även om detta skulle stämma, så MÅSTE båda fallen hanteras på samma sätt ekonomiskt. Och vad har det med saken att göra?
Intäkter minus kostnader ger ett resultat som ger på handen ett underlag till beslut om hur man ska agera framåt.
Minus i kassan, be medlemmarna om mer pengar.
Plus, bra, då kan man ge medlemmarna extra förmåner i begränsningar för gäster eller dyl.
Men att man (du) inte kan köpa det mest basala, att klubbarna inte har gjort läxan, de har troligen inte ens öppnat boken, som ännu troligare ligger kvar i skolan.
Rent ekonomiskt undrar jag hur de tänker att de ska få ihop följande till ett blomstrande golfsverige:
En ENKEL ekonomisk kalkyl:
Låt säga ett tillkommande medlemsantal på 100 golfare:
Låt säga att de erbjuder ett GF medlemsskap, de får tom mer betalt än vad de skånska golfarna betalat till HG, vi säger 1000 sek, och så får de någon GF värd vaddå, säg 600 sek för enkelhetens skull.
1000 - gitavgiften á 250 sek-ish - 600 för GF =150 sek * 100 golfare = 15000 sek i någon typ av vinst.
Räknar man bort GF som en ickekostnad hamnar vi på en hiskelig intäkt på 75k.
Då pratar vi om att de får 100 nya golfmedlemmar, vilket jag personligen tror är en duktigt positiv kalkyl.
Låt säga att du multiplicerar det med 500 st nya medlammr, det ger kanske en intäkt i klassen 150k-750k, men då är vi i ett vad jag tror utopiskt läge.
Vad som däremot kommer att hända, det är ett antal golfare som inte kommer att skaffa medlemsskap öht. De kanske ringer en klubb och kollar om de kan spela en runda mot GF trots att de inte har ett svenskt golf-id eller på rena P&P, och då har INGEN tjänat något som de inte skulle ha tjänat ändå.
Det är ju helt upp till klubben såklart, men vill man inte ha ett sådant så kanske det hänger på lite olika orsaker, man kanske har tillräckligt med medlemmar eller massa andra saker.
Men om man INTE har detta alternativ, då har man ju inte tänkt framåt om man frågar mig, för dessa GF medlemmar kanske en vacker dag har gkommit igenom småbarnsår, sjukdom eller vad det än må vara som gör att man inte kan spela mer än några ronder, och då ligger man väl som lokal klubb ganska bra till antar jag? Om man INTE gör det så ska man nog se över sin produkt och analysera varför man inte blir vald.
Personligen VET jag att det finns MASSOR med olika typer av GF, distans och gud vet vad medlemsskap bland GK ute i landet.
Alla klubbar har inte det, men det torde vara en smal sak att införliva om de ser att det finns en otrolig vinning i dessa medlemmar.
Lika enkelt är det ju att säga i sina stadgar att dessa typer av medlemmar inte har rösträtt på medlemsmöten, igen, det är klubbarna som inte agerat på ett enda sätt, man sitter i sin bubbla och tror att golfsverige cirulerar runt just dom själva.
Du menar som i fallen golf south, golfuppsala, mfl? Igen, jag förstår inte hur du är så otroligt fokuserad på att HG skulle vara ett AB, och att “alla” andra är föreningar.
Jag skulle påstå att det finns ganska många AB ute i golfsverige. Vilket jag ser som ganska naturligt.
Kunde du inte väntat på svar ist.f att skriva spaltmeter av dravel?
Skillnaden är att medlemmar har rösträtt och i ett bolag är det bara några få som är medlemmar. Resten är konsumenter som väljer att köpa en tjänst (läs, golf-id eller spelrätt).
I en förening har alla medlemmar rösträtt och styr indirekt klubben samtidigt som de erhåller golf-id och/eller spelrätt.
Ett distrikt har ju en massa klubbar under sitt paraply och AGA hjälper ju medlemmar att hitta ”sin klubb”.
Huruvida de administrerar handicapet åt individen eller designerar en klubb som gör det, behöver man nog grotta ner i.
WHS säger ju klart och tydligt att…
A player must designate one golf club as their home club, to be responsible for maintaining their Handicap Index.
Här tror jag att du till stor del har fundameltalt fel, kanske inte i sak, men i praktiken.
För du verkar inte vilja se skillnaden i “bolaget” och “föreningen/klubben” och vilka som kan vara röstberättigade i vardera del.
EDIT, googlade EN klubb, som är ett AB, detta är ur stadgarna, som är skapad utr en mall:
4 § Rösträtt samt yttrande- och förslagsrätt
För att vara röstberättigad på årsmöte (höstmöte och vårmöte) krävs:
• att medlemmen under mötesåret fyller lägst 15 år,
• att medlemskap har beviljats senast två månader före årsmötet, och
• att förfallna avgifter har betalats senast februari månads utgång
Medlem som inte har rösträtt har yttrande- och förslagsrätt på mötet.
Yttranderätt på mötet tillkommer även närvarande representanter för SGF och GDF samt
den som mötet medger sådan rätt.
Det är nog en hel del klubbar i landet som just nu funderar på hur man ska få ta del av kakan “60.000 medlemmar som måste byta klubb”.
De flesta klubbar - inklusive min egen - har relativt billiga sk Distansmedlemskap för strax runt tusenlappen där några greenfeebiljetter eller rabatt på greenfee ingår.
Kravet brukar vara att man ska bo i en annan kommun oftast minst 10-25 mil från klubben eller i ett annat distrikt.
Det är nog genom Distansmedlemskap som priskriget om de forna HG-medlemmarna kommer att vara och min gissning är att priserna på dessa medlemskap kommer att sjunka ner mot 5-600:-.
Dessa 60.000 är ju egentligen bara intresserade att ha ett golfID så de kan spela mot greenfee och det spelar således ingen roll var klubben som man är medlem i ligger någonstans.
Däremot att införa någon form av greenfee medlemskap för en billig penning för att fånga upp de som bor i närområdet kan däremot bli ett rejält bakslag istället.
Om ett sådant medlemskap skulle införas utan de krav som ett distansmedlemskap har så är det stor risk att de nuvarande fullvärdiga medlemmarna som spelar mindre än 8-10 ggr per år byter till detta betydligt billigare medlemskapet och då kommer klubben att tappa en rejäl summa medlemsintäkter som knappast balanseras av de ev nya medlemmar man får - om man ens får några.
Den är tänkvärd.
“Nej, du kan inte teckna det medlemsskapet för du bor för nära”
“Men Pelle som bor här hela sommaren kunde ju det?”
Vad gör den personen då?
Distansmedlemsskap i en annan klubb långt bort? (kollar med Pelle om han har någon klubb hos sig som har distansmedlemsskap?)
Jepp, det är precis så ett distansmedlemskap fungerar.
Bor du i t ex Sundsvall men har sommarstugan i Umeåområdet kan du teckna ett distansmedlemskap i min klubb för 900 och få 50 % rabatt på GF.
Men det är ju troligen så det kommer att bli - att många är medlemmar i en klubb långt bort från där du bor om du bara vill ha ett GolfID.
Ser nu att att VK har frågat de 3 Umeå-klubbarna om hur man ev kommer att agera när Maxtaket införs.
Plus-artikel - men jag kan referera det mest intressanta i artikeln lite senare under dagen.
När det gäller klubbarnas möjligheter att komma med nya medlemskategorier för att locka till sig brevlådemedlemmar är det i allmänhet årsmötet som beslutar om detta.
Jag gissar att medlemmarna i många klubbar inte vill ha billiga GF medlemskap i sina klubbar.
Jag gjorde ju en genomgång för länge sedan i tråden kring vilka GF medlemskap det finns i Storstockholm. Nu orkar jag inte leta rätt på detta men det fanns en hel del alternativ för stockholmarna att bli GF medlem för en rimlig summa.
Absolut, och det måste varje klubb göra själva, och agera på såklart.
Är man orolig för att bli av med medlemmar som nyttjar banan lite tänker man ju bara på sig själv, och inte på kunden.
Inför isåfall ett differentierat medlemsskap.
Ett medlemsskap med ett pris som baserar sig på <5 speade rundor, <10, då kanske man kan få ut en hygglig avgift istället för att man förlorar medlemmen helt.
Vidare tror jag att man är medlem av olika anledningar. Bra bokningsvillkor, andra förmåner på klubben, rangebollar, tävlingsdeltagande, mm osv.
men igen, allt detta har redan HG tänkt på, de funderade tidigt på hur de kan optimera intäkter, det är jag tämligen säker på.
Men att det gick såpass bra att det är skånes största klubb sett till antalet golfare, det trodde de nog inte.
Min övertygelse är att hade de skånska golfarna vetat om ett alternativ på en lokal klubb där man kanske kan få en greenfee, då tar de det, men det måste finnas, man måste veta om det eller kunna leta upp informationen.
Nej, jag tror inte heller det kommer att bli något problem.
Får sedan golfförbundet igång sin nya söktjänst så blir det ännu enklare att hitta en klubb med ett medlemskap som passar just mig.