Brevlådeklubbar

Om man vill komma åt “kvacksalveri”: Fine. Ställ hårdare krav då.
Om man hävdar ekonomiska orsaker: Gör om, gör rätt.

Säger din klubb nej till greenfee från såna spelare?

1 gillning

Jag började spela långt innan det fanns något som hette grönt kort, det fungerade alldeles utmärkt.

1 gillning

Golfförbundet har ju också kvacksalveri på sin grönt kort sida där man kan läsa själv och göra ett teoriprov, jag gissar att HGs grönt kort utbildning är snarlikt eller kanske rent av kapat från förbundet.

1 gillning

Nu ska vi vara rättvisa mot HG.
Om de slår mynt av att utbilda golfare (grönt kort) och erbjuder en möjlighet till golf-id så har vi väl inga problem med det? De är säkert kompetenta till åtm. den biten.
Driva företag genom att sälja golf-id … är de troligtvis sämre på. + verkar de inte gå.

Det är när man trumpetar ut en sanning som grundar sig i ett ”hat” mot SGF som man kan få för sig en massa strunt. Där befinner sig nog en skribent iaf… :pensive_face:.

Egon

Ska man angripa någon är det väl företag typ nordgolf som har som affärsidé att sälja grönt-kort kurser utan att ha ambitionen att driva en golfklubb ?
Edit: golfnord heter de visst, www.golfnord.se

Det är väl ingen diskussion som behöver tas här, men ändå.
Sälja utbildning om själva utbildningsmaterialet är gratis.. låter som ett nono för mig. Smart men osmakligt. Väver man in praktik… helt ok.

Egon

Naturligtvis bör all utbildning gå via en GK som, i sin tur, har ett ansvar mot SGF att vara auktoriserad och följa en utbildningsplan värd namnet.

Tyvärr har SGF skjutit sig själva i foten då de har anammat WHS ”krav” på att alla ska kunna erhålla (ett golf-id och) ett hcp.
Jag tror att de bannar sig själva lite.

Egon

Det kan ju vara en sidotråd att diskutera kring grönt kort. Det är ju få länder som har något liknande. Det är ytterligare ett påfund jag tycker är märkligt, men lite mer begripligt än maxtak på golfid.

Varför påstår du saker som inte är sanna?

Från USGA:
In order to establish and maintain a Handicap Index, a player must be a member of an authorized golf club. Most golf courses, public and private, are authorized.

Hur de gör för att erbjuda medlemskap är ju deras business men någon introduktion/utbildning borde ingå.

Egon

Så länge folk skriker fore och krattar den jävla bunkern får dom faktiskt gå vilken utbildning dom vill. Funkar lika bra att utbilda sig socialt med vänner. Tycker nästan det är bätrte om man uttalat har en fadder man måste spela med X rundor än att man går en torr utbildning på klubben. Läsa teori på nätet hemma och göra frågor med ett bra system för repetition (se körkortsutbildning) är bara positivt för mig åtminstonde. Givetvis gratis. Hade jag själv kunnat sitta med för o lära mig nyaste regelverket.

2 gillningar

Känns som att det blir lite för eller mot pga. att det fars med ”osanningar” som argument i tråden.

Lite kul är det.. att det raljeras mot ”tvingande” kunskapskrav från håll som inte besitter detsamma. :rofl:

Jag är 100% för att kunna förkovra sig utan att behöva någon j-a titel eller ett diplom. Det är en smal sak att checka av den .. av de som bör göra det.

Egon

… med det sagt så gillade jag verkligen “tröskeln” i golf. Att man skulle bevisa att man kunde lite innan man “fick” gå ut på stora banan. Önskar nästan det vore mer disciplin. Fler mål att nå. Men det är personligt och jag misstänker alla inte vill ha det så. Men jag gillade verkligen det.

Men att man liksom bugade mattan på Taekwondon tyckte jag va fint och gav en schysst vi-känsla. “Vi i klubben vet hur man beter sig”. Eller nåt.

2 gillningar

Ja det verkar ju inte riktigt stämma med verkligheten
https://getahandicap.usga.org

Fast nu blev det väl ändå fel på pekpinneriet. AGA är ju likt ett distrikt i SE. Du får nog klicka vidare för att se vad ett medlemskap i en AGA-organisation innebär i praktiken.

Egon

Ja, det är dåligt med det där nuförtiden

2 gillningar

Verkar som det fungerar utmärkt vad jag kan förstå.

Forskat vidare lite och det verkar som du kan skaffa ett AGA handicap även om du inte bor i USA. Dessutom registrera rundor som spelas vart som helst i världen.

Vore kanske roligt att göra detta som test om man hyser agg mot SGF :smiley:

YARN | Did that go the way you thought it was gonna go? Nope ...

:smiley:

1 gillning

I citatet du gav stod det “authorized golf club”, ett distrikt kan väl inte vara en Golfklubb…

mitt personliga tyckande är att när jag tog min
utbildning på salem var det obligatoriskt att gå
fadder rundor. 5st vart det med olika spelare.
nu ställs inga krav förutom klara det gröna kortet.
märks mycket väl när man stöter på yngre nya golfare
som har problem att bete sej på banan. om det är pga
inga fadder rundor återstår att diskutera men att inte
kratta laga nedslagsmärken placera vagnen etc är
def sämre nu än bara säg 10 år sedan.

1 gillning