Brevlådeklubbar

Köper cloud golf, men inte golfstar, kolla vattenmannens urklipp, tydligt golfstar.

Jo, men det är väl Golfstar som driver Cloud Golf? Det är väl inget eget bolag?

lite både ja och nej tror jag, båda ingår i samma grupp tror jag?

Rörande GolfStar kan man ju konstatera att de räddat en 5-6 banor från nedläggning.

Nu ska de straffas när de fått till en lösning som fungerar ekonomiskt.

1 gillning

Radio p4 här i Blekinge har pratat mycket om det idag. Synd man inte gjorde det innan beslutet.

1 gillning

Jag klipper i ditt inlägg och ger dig ett svar. Du behöver inte dra igång dina spekulationer på det. :wink:

HG är ett företag medan traditionella GK’s är en förening. Att man har både ett AB och en ”klubb” i en traditionell GK har inget att göra med styret. Styrelsen utses av medlemmarna och styrelsen utser i sin tur vd för AB.

Nu till ditt försvar och en förklaring varför HG har så många ”köpare”.
Vissa klubbar i landet vill inte ha gf-medlemskap. Därav så sätter de prislappen betydligt högre än HG m.fl.
Detta för att, som tidigare nämnts, inte urvattna sina övr. former av medlemskap och, inte att förglömma, få en massa ”budgetspelare” med rösträtt på deras årsmöte.

Sen:
HG har sökt samarbeten runt om i landet. De har, som företag bör, sett om sin situation och tänkt lite längre. Vad de erbjudit de kontaktade klubbarna är kanske en annan sak, men ändå. En klubb nobbade direkt… så det var troligen inte lukrativt nog.

Egon

Det där kan väl inte vara ett problem? Klubben kan rimligen

• Ge olika typer av rösträtt för olika typer av medlemskap. Det är väl bara att rösta igenom stadgar si eller så på ett årsmöte först.
  • Prissätta GF-medlemskap på ett sådant sätt att det fungerar för klubben, dvs inte “urvattnar”. Kan klubbben inte det nu så spelar det ju ingen roll för HG-fallet eftersom klubben inte kommer kunna erbjuda det framgent heller.

Det här med rösträtt, är det fler än 5% av medlemmarna på årsmöten är jag överraskad.
Jag tror antalet greenfeemedlemmar på årsmöten är nära noll.

Jag tror de flesta klubbar är kvar i gammalt 1900-tals tänk hur en golfklubb skall fungera och därför finns inte tanken att greenfeemedlem skall finnas som alternativ till vanliga medlemskategorier.

Det kan ju stämma i deras ögon men inte i dina!?
Det var det jag fick till mig.

Prislappen på GF-medlemskap är inte så låg som HG’s i en traditionell GK. ”Brevlådeklubbar” gör ju business av det hela och de som finns långtbortistan med en bana som har få fullbetalande medlemmar sätter ju priset på gf-medlemskap därefter. No issues där från varesig SGF eller de ”riktiga” medlemmarna.

Egon

Tveksamt om det går. Som jag har fått det förklarat för mig så är det en person = en röst.

Om man vill så kan man väl(?) erbjuda ett golfID, dvs GF.medlem med noll GF-rundor ingående, för en väldigt billig peng? Typ nollsummespel. Sedan tar man full GF för alla spelade rundor.

Obs! Jag resonerar inte utgående från att man behöver en massa GF-medlemmar i sin klubb. Min infallsvinkel är att man snurrar runt klubben mha årsmedlemskap, sponsorer och en dos GF (där GF-dosen som behövs är låg). Om man sedan kan dra in 200 HG-medlemmar från Långbortistan, så kan man göra det och få in tvåhundra små hackor plus de kanske osannolika GF som dessa för med sig.

Rörande resonemanget “Göra business”, kan man göra det utan att tjäna grova pengar ?
Såvitt jag kan se tjänar inte HG några pengar, de förlorar pengar.
De anställda får ut en rimlig lön, cirka 40 000kr/månad före skatt.

Jag tror det är ungefär den nivån som kanslister i Stockholmsklubbarna ligger på.

Var är den business du ser ?

Dålig som bra business är ju business ändå. Eller menar du att de gör detta av godhet utan någon tanke på egen vinning?

Egon

De gör det för att ge fler möjlighet att börja spela golf.

Jag hoppas du skämtar.

Egon

Here we go again…
*** hämtar popcorn ***

3 gillningar

Ämnet är uttömt. HG har väl intruducerat fler nya golfare till spelet än resten av Sverige tillsammans de senaste åren.

HG bör hyllas och klubbar och förbund borde samarbeta med dem istället för att motarbeta.

1 gillning

Ämnet är uttömt. HG har väl intruducerat fler nya golfare till spelet än resten av Sverige tillsammans de senaste åren.

Så lägger vi till “… och deras motiv är att tjäna pengar” så har ni båda fått rätt.

Bra så?

Golfstar har kommenterat beslutet om maxtak:

1 gillning

Vet inte om det är bra för golfen att du via en hittepåutbildning på nätet och ett påhittat anmält resultat som ger dig grönt kort på mindre än ett dygn är bra för golfen. Personligen tycker jag det är bra om sån oseriös kvacksalvarverksamhet saneras bort.

3 gillningar