Brevlådeklubbar

Min åsikt i frågan är att det är det mest tokiga ett idrottsförbund i Sverige hittat på under min livstid.

Överväger att sympatisluta med klubbgolf och bara spela P&P.

1 gillning

Tror vi att HG kommer buga och tacka?
Retroaktiv slakt av affärsidé och därmed företag. Tror det kommer kosta, för förbundet.

1 gillning

Eller så splittrar HG upp sig i en klubb per distrikt och tecknar avtal med alternativt köper någon liten klubb med 18-håls bana i respektive distrikt så är problemet löst?

1 gillning

De har inga pengar att köpa någon bana.

1 gillning

På landsorten går det säkerligen att hitta klubbar för HG att teckna avtal med, det är besvärligare med storstäderna.

Jonas Ekström, VD GolfUppsala

säger bl.a.
“För att golfen ska kunna fortsätta växa behövs nya, enklare golfbanor runt storstäderna”

Jag håller inte med, jag tror inte att HG-golfarna vill spela på enklare anläggningar.

Om Jonas har rätt, vem ska bygga dessa banor och var ska de i så fall byggas, inte busenkelt att hitta mark på rimligt avstånd från storstädernas centrala delar.

Försökte se årsmötet på Golfförbundets FB-sida - men går f-n inte att spola fram och tbx utan att det hänger sig - så har laddat ner hela årsmötes videon och textat den så man hör vad dom säger.

Om någon vill se den så finns den här: https://stoa.se/golf/AQN5bO4efJxMoCrYiNlX7nIW9ZAc7HXmzXlYy.mkv

Logga in som “golf” med lösenordet MaxTak77

2 gillningar

Nu kommer ärendet att hanteras av konkurrensverket, det ska bli intressant att se utfallet.
Tyvärr har väl TrumpBosse Bengtsson goda kontakter inom juristväsendet och förbundet har gott om våra pengar att slösa på detta ärende.

1 gillning

Man får ju ge www.stoa.se en eloge till att vara riktigt 90-tal :smiley:

1 gillning

Jepp! Optimerad för att ladda snabbt via 300 bauds modem :grinning_face_with_smiling_eyes:

Skall inte gå för långt ifrån trådstarten men vill bara visa min gamla hemsida jag hade för att leka med 90-talet (www.thec.org)

1 gillning

Ingen från förbundet har pratat med någon i Hammarby i alla fall.

“I juni lanserar vi en ny webbplats”. Månntro vad den kostat?

2 gillningar

Kommer den lösa något problem och/eller finns det ny funktionalitet? Någon insatt?

En Wikisida borde väl räcka? Modererad. Klubbar kan lägga in information.

1 gillning

Men då kan ju inte Bosse sno åt sig kulor.

1 gillning

Här kommer det som jag är mest häpen över, att ALLA klubbar kan erbjuda GF medlemsskap, men det passar inte att vissa gör det, eller man såg väl inte effekten av antalen snarare.

Här måste klubbarna se sig i spegeln.
Varför tappar vi medlemmar? För att HG är bra, eller för att det medlemsskapet passar. Har de ens ställt frågan?
Varför står kvinnorna ut specifikt?
Hur kan HG vara den största medlemsklubben i skåne eller vilket distrikt det var, säkert fler?
Det är ju inte för att skånska golfare gillar HG som klubb, det är ju för att de erbjuder något som de vill ha.
Att alla GK med närhet till dessa golfare som kapitalt misslyckas att erbjuda denna produkt, eller kanske tom gör det men inte når golfarna är för mig heeeeelt ofattbart, snacka om att ta sig på alldeles för stort allvar.
Jag kan garantera att om de lyckas nå dessa golfare så kommer medlemstalen att skifta, ganska drastiskt. Klubbarna kommer inte tjäna såpass mkt pengar att det gör en avsevärd skillnad, men visst, lite till kanske.
En ENKEL ekonomisk kalkyl:
Låt säga ett tillkommande medlemsantal på 100 golfare:
Låt säga att de erbjuder ett GF medlemsskap, de får tom mer betalt än vad de skånska golfarna betalat till HG, vi säger 1000 sek, och så får de någon GF värd vaddå, säg 600 sek för enkelhetens skull.
1000 - gitavgiften á 250 sek-ish - 600 för GF =150 sek * 100 golfare = 15000 sek i någon typ av vinst.
Räknar man bort GF som en ickekostnad hamnar vi på en hiskelig intäkt på 75k.
Då pratar vi om att de får 100 nya golfmedlemmar, vilket jag personligen tror är en duktigt positiv kalkyl.

Nu går ett förbund in och begränsar möjligheterna till inkomster, helt snett såklart.

Kommer detta beslut rädda ekonomin i de svenska klubbarna, inte alls, jag tror tom att vi om några år kommer att dra slutsatsen av att det inte gav någon effekt. De GK som idag dras med en ekonomi som är knackig kommer att dras med en ekonomi som är knackig eller i värsta fall gå under.

Det är en sån otrolig ickefråga som bara slår splint i golfsverige. I ett ämne som GK själva “skapat”.

Jag tror tom att vi kommer att få en nergång av golfare, dvs mindre pengar in till förbundet. Men det kanske vi ska se som positivt? :smiley:

1 gillning

Och att nämna golfstar som en klubb som man “måste föra samtal med” i samma segment som de klubbar som inte har en bana, det är fanimig ett slag i magen.
Men det medlemstalet och antalen anläggningar de driftar blir det ju ännu mer patetiskt och understryker bara hur konstigt det blir.

1 gillning

Ja det lär inte blir fler nästa år, och med SGFs resonemang är det kanske bra, så att vi inte har så många GF medlemmar hos HG.

Men det är väl Cloud Golf som avses och inte “vanliga” GolfStar, lr?