Brevlådeklubbar

För att man vill göra rätt för sig?

?
Vad menar du?

Berra tror ju att man får boka utan golf-id. Varför då slänga pengar på en brevlådeklubb (han har ju också visat att mycket få handicaprundor registreras så det är heller inget argument).

Nu är jag av motsatt åsikt. Golf-ID är åtråvärt och därför pröjsar folk för det. Om brevlådeklubbarna lämnar faller affärsidén.

2 gillningar

+1
… Men ”åsikt” är lite för snällt av dig.

Egon

Om jag får vara helt uppriktig så… gör det inget. De som vill kan byta till en ”riktig” klubb med rimligt spelutbud/medlemmar.

Om du har läst förbundets utredning så inser du att de tänker likadant. Antal golfare har ökat … men många av dessa nya tillför inget till golfsveriges föreningsverksamhet och banornas fortlevnad.

Du får tycka annorlunda, skriva spaltmeter om hur många GF de kommer gödsla över klubbarna, men förbundet tror/ser inte det.

Btw.
Ingen på förbundet har något emot att det säljs gf-medlemskap. Om en klubb/bana ser det som en möjlighet till en inkomst så är det fritt. En 9hålare kommer ha mer plats än de behöver fullvärdiga medlemmar… med råge.

Egon

Det känns som tråden har nått vägs ände. Jag inväntar nu förbundsmötet och kommer inte att skriva mer.

Har en svensk kompis som bor i USA, när han kommer till Sverige brukar vi ta någon golfrunda. Vi har nog spelat 20 rundor i Stockholms och Uppsala området på cirka 10 olika banor. Han är inte medlem någonstans och har inget GolfId, det har aldrig varit något problem att boka starttid.

Det kommer eventuellt bli mer kontroll av sådant om de tar upp striden mot brevlådeklubbar

Korrekt. Om man inte vill ha ett golf-Id kan man ringa och boka in ”en kompis som bor utomlands”.

Det är inget nytt. Man kan dock inte boka online på egen hand.

1 gillning

Anklagad för vaddå?
Spekulerar om vaddå?

Vad menar du med:

Jag till skillnad från dig skriver uttryckligen vad jag tycker, det är bara att läsa…

Jag tycker att jag har läst från många inkl mig själv att om man ska tävla så måste det vara så att man bör vara ansluten till förbundet och deras system såklart?
Att man kan spela utan golf-id vet alla också, men det utbudet är ganska reducerat kontra hur många GK som finns. Och det finns ganska många som säger att det finns hcp gränser mm för att spela.

Och då är vi tillbaka på ruta 1.
Fast med skillnaden att den som idag är medlem i HG kan bli medlem i ett annat distrikt, på en annan bana som denne aldrig kommer att besöka, och då är det ok, sålänge det inte är HG.

Här är jag av åsikten att jag tror att du har gravt fel, men det är en annan fråga.

Kan du hänvisa till var detta står? Golfarna har ökat kanske, men resten.

Vad jag tror SGF och de klubbar som vill stänga ner golfbanor/klubbar med enligt dom “för många medlemmar” borde göra är att börja analysera omvärlden lite.
Varför tappar vi medlemmar i klubben?
Alla de som är GF medlemmar, vad drar de in till golfsverige varje år?
VILKA är GF medlemmar?
Varför är man GF medlem?

Och sista frågan, varför ska det vara ok att vara medlem på EXAKT samma sätt på en bana med färre medlemmar?
Undrar om det inte står att Golfstars ena klubb i klubben är en av problemklubbarna, Huvudstadens GK.
Om man benämner det som ett problem att en klubb som driftar 15-20 banor har en klubb som har “för många” medlemmar, då har man inte gjort läxan om du frågar mig.

Allt står på förbundets hemsida.
Du ska kanske förkovra dig där ist.f att kräva in svar på frågor som därigenom besvarar sig själva.

Egon

Återigen, på förbundets sida finns alla svar du söker.
Du behöver inte hålla med om att det är rätt men det blir betydligt lättare för dig när du slipper fundera över dina spekulativa frågar.

Egon

Det är det jag har, och den informationen har jag inte hittat, därför undrar jag var du hittar den?

igen, den informationen är känd av alla sedan länge, men det är väl inte informationen (bristfällig enligt vissa, inte enligt andra) som vi diskuterar.
Vi diskuterar ju varför och hur de kommit fram till slutledningen att det är HG mfl som är “problemet”, det verkliga är felet i golfsverige, om det nu finns ett fel i ett förbund där medlemstalet stiger och vi har massa spelare på tourerna.

Så, igen, vi är tillbaka på grundproblemet.
De GF medlemmar som är övertaliga ska enligt förslaget ta ett “likadant” medlemsskap (om något) hos en annan GK, kanske i ett annat distrikt, på en annan bana som de aldrig kommer att besöka.
De banorna som tar emot dessa medlemmar kommer inte att bli rika på kuppen, om de inte tar in många, och då är vi ju inne på antalsbegränsningarna ändå.

Den klubb som kan ta emot ett antal GF medlemmar, men som ändå inte har tillräckligt fullt medlemstal har väl kastat sten i glashus då det väl var själva grundproblemet, att GF medlemmarna försvinner från GK till HG och ett fåtal till.

Som jag sagt ett x antal gånger tidigare. GK borde göra analysen vilka medlemmar och VARFÖR de lämnar GK. Skulle man ställa frågan skulle jag inte bli skitförvånad om man faktiskt fick ett svar.
Det svaret tror jag inte kommer att lira med SGF´s summering om orsaker till sveriges GK´s mående.
Det kommer att lira mer i paritet att det finns en marknad med GK som lever på intäkter från medlemmar och gäster.
Om gästen är medlem i en GK eller hos HG (som en del tydligen inte vill benämna som GK) spelar ju för den besökta klubben ingen som helst roll. Vare sig i intäkter eller beläggning.
Vill man ta medlemmar från HG finns det ju som sagt ganska många saker att göra innan man börjar peka finger, och skulle jag gissa så är det ett ytterst fåtal som faktiskt agerat för att:

1. förhindra tappet av medlemmar
  2. se till att de som inte kommer att vara fullvärdiga medlemmar åtminstone är GF medlem och spelar på vår bana, om man nu vill det, för det är ju ett annat perspektiv, att de förbannade blodsugarna till GF gäster tar massa plats från de fullbetalande medlemmarna.
    Den dagen man har fullt medlemsantal och inte kan spela för att det är fullt på banan, hur agerar medlemmarna då? (spekulativ fråga kanske)

Dina funderingar är vad de är. Många… och lite för egenbesvarade.

GF-medkemskap är inget problem.
För många medlemmar/antal hål är det.
Det är klubbarnas och därtill förbundets åsikt i frågan och det är det enda som de åsyftar med sin förändring.

Återigen… du kan måla upp vilken indiciekedja du vill. Det finns liksom inget att bemöta. Det är lika mycket spekulation om konsekvenser som förbundets. Skillnaden är att de gjort jobbet och undersökt saken.

Det de kommit fram till är det som ligger till grund för förändringen +, naturligtvis, påtryckningar från sina medlemmar.

Återigen ggr… ?
Du behöver inte tycka att ett beslut är korrekt.

Ang. din återkoppling till HG i varje inlägg. Är du en intressent där?
Jag gillar absolut en försäljning och/eller fri prissättning av en produkt man själv rår över. Så är ju inte fallet med HG. Det finns ett engelskt uttryck som stämmer väldigt bra. ”Your ego is writing checks your body can’t cash”. De säljer helt enkelt någon annans produkt utan att ha täckning för den.

Egon

Det är inte jag som har tagit upp HG, det är förbundet.
Och jag har redan skrivit att det nästan känns konstigt att jag “försvarar” deras position, för jag har inte ett enda intresse mer än att jag har spelat där några gånger med nykläckta golfvänner.
Jag är medlem i två GK, HG är inte en av dom.

Men, jag gillar att det finns de som försöker hålla uppe golfstockholm, och hellre fler spelare än färre tänker jag, så att banorna potentiellt har många möjliga besökare.
Att de lyckas med något som många andra GK INTE klarar av ser jag som en lyckad marknadsföring, ingenting annat.

Att klubbar tappar medlemmar, den analysen har SGF mfl gjort en jävligt tveksam insats i om du frågar mig.
Man ser att det finns många medlemmar i ett fåtal klubbar och tänker: “det är därför vi tappar fullbetalande medlemmar, det är deras fel”

Jag tror inte att det är så enkelt, jag tror att det är enklare: Klubbarna jobbar inte tillräckligt med frågan och man följer inte upp det på sin egen kammare så att säga.

Du har skrivit att det är för billigt med golf.
Om klubbar tappar fullbetalande medlemmar till GF medlemsskap redan i dagsläget, hur tror du att medlemmarna som idag är tveksamma reagerar om priset går upp ytterligare?

Det känns som en rimlig logik i att kanske inte se till resultat enbart utan först se hur resultatet har kunnat uppnås.

Det känns som vi går bakåt i diskussionen… möjligen förstod du inte från början de grundläggande kriterierna till kritiken mot HG utan var bara inne på att ”här ska det förbjudas”?

Ett ganska enkelt svar är att HG har dumpat priset.
Jag är ingen nasare men jag skulle verkligen lyckas bättre än alla andra om jag fick sälja samma vara till 1/4-del av priset. Du med, gissar jag.

Övr. avs. ”För billigt” är att vi har en situation där GF ligger i underkant vad det borde kosta. Förstå mig rätt, jag vill inte betala mer… men jag menar i fh. till vad grundplåten/levebrödet i alla föreningars verksamhet kostar.

Runt 1/10-del av vad fullt medlemskap kostar. Lite mindre om man har färre medlemmar (för att få fler GF) och lite mer om man har fler medlemmar (inte är lika ber. av GF).
Obs! Detta är en åsikt…

Egon

En undran:
Hur stor del av Brevlåde-medlemmarna spelar egentligen på företagstider?
För att kunna spela/boka på dessa tider “krävs” ju ett GolfId?

Det är ett enkelt svar. Men inte korrekt eftersom de har nästan samma pris på GF-medlemskap som många andra (fem kronor billigare än min klubb, hundra kronor billigare än vår grannklubb).