Jag hör vad du skriver, men köper väl kanske inte resonemanget.
Ja billigt vet jag inte hur man menar egentligen då det inte är jag som tagit upp det från början.
Oavsett pris borde man se sig själv i spegeln. Det finns de som erbjuder motsvarande HG som inte lyckas sälja, så något är det, jag tror inte att det är så många som berörs av en hundring eller två hit eller dit.
Man vill ha ett enkelt medlemsskap (golf-id) för att kunna boka spel, för jag tror att de allra flesta är av tron (som jag) att detta krävs för att lira på de allra flesta klubbarna, åtminstånde digitalt.
Det är självklart att golfare vill ha ett medlemskap (med tillhörande golf-id) avs. en möjlighet att få/kunna spela golf och inneha ett handicap.
Jag är ingen advokat för dyrare golf men realiteten är att golf redan varit billigt i SE väldigt länge. Iom. ”brevlådefenomenet” blir det ännu billigare och det hade ju varit fine om inte cashen måste in från någon annanstans.
Golfbanor är det viktiga och för att behålla dessa behövs välmående klubbar (som driver/sköter banor). Fler golfare är inte lika viktigt och förbundet menar ju på att de som nyttjar brevlådeklubbar är ”jag kan tänka mig att spela lite golf då och då”-spelare till största del. Dessa tillför absolut GF men om man betänker att en enda tappad fullbetalande medlem behöver kompenseras med 10-15 GF så är det nog svårt att räkna hem.
4-5hundra tusen golfare räcker gott till bekosta merparten av driften i Sveriges drygt 400 banor.
När jag började spela golf för 20-talet år sedan var det andra klubbar som hamnade i skottlinjen för att de hade medlemmar som inte spelade där. Borde inte förbundet fundera på varför det finns golfare som ens vill vara medlemmar på klubbar där de inte spelar?
Lite som gräsmatteskötsel: Se till att gräset trivs så vinner det över många ogräs. Orkar du inte, kör ogräsgift. Gräset blir inte bättre, men ogräset blir sämre.
Jag tror att ett större problem än att det finns GF spelare eller klubbar som erbjuder billiga medlemsskap, är att det faktiskt finns för många GK.
Det gör att utbudet urholkas och det är ett större hot än att någon betalar lite i medlemsavgift till en klubb som denne inte ens besöker.
Jag tror inte att de båda hör ihop.
För många GK, ja.
Det andra, not.
Sen är det nog inte en enda lösning som knyter upp alla knutar men börjar nån i rätt ände så går det förmodligen lättare.
Som sagt… tummen-pekfingret … det finns drygt 1500 medlemmar/Bana i SE om vi slår ut det. Normalt medlemsantal (har jag läst nånstans) är runt 800-900.
Detta är det fullt möjligt att jobba med idag utan att vända varje krona… men feta blir inte klubbarna. Om det vore 800 fullbetalande medlemmar hade det varit glory days så tot. antal måste nog öka med 200 om det ska bli bättre.
… och Nej, att begränsa medlemsantal i stora brevlådeklubbar gör inte jobbet… det är bara början.
Att göra golfen attraktiv handlar mer om att göra medlemskapet attraktivt. Att ta bort rimligheten till billiga medlemskap utan att förbjuda det, är en bra början.
Att sänka eller höja priser i avs. att säkra ekonomin, brukar ge ungefär samma effekt. Sänka funkar ett tag men sen går spiralen nedåt. Höja är en risk som man inte ser effekten av förrän det lyckats eller är helt kört.
Av våra 24 klubbar längs i norr erbjuder 8 klubbar P&P spel i princip utan restriktioner, 2 klubbar har restriktion där det bara är en viss slinga man får spela, 2 klubbar där man kan spela en viss veckodag. Hälften av klubbarna har med andra någon form av officiellt P&P erbjudande utan att man behöver vara medlem någonstans. Ofta är det en 50-lapp eller hundring dyrare än för någon besökare från annan klubb.
Jag är övertygad om att hälften av de klubbar som inte nämner P&P spel kommer att tillåta det vid en förfrågan. Kanske ringer jag runt när våren kommit lite längre. Jag vill ju gärna att mitt påstående skall få en förankring i verkligheten.