P&P är möjligt på många banor även i SE … men det var väl inte ämnet.
Egon
P&P är möjligt på många banor även i SE … men det var väl inte ämnet.
Egon
Även om du tillhör en klubb i USA som är USGA ansluten är det upp till individen om han vill regga ett handicap i systemet eller inte.
Som sagt, vill man inte tillhöra SGF och inneha ett officiellt handicap.så funkar naturligtvis det.
Vem påstår något annat?
Vilks andra villovägar ska vi in på innan de som påstår att SGF vill förbjuda spelare från att vara GF-medlemmar, verkligen visar på att det är så det är?
Egon
Hoppas verkligen du har rätt, för enligt allabolag har resultaten varit ordentligt röda alla år bakåt. Omsättningen ökade i alla fall ordentligt 2023 mot 2022. Älskar Golfarenans koncept, så håller tummarna att det inte är något som kommer försvinna pga konkurs.
Dock är det ju en hård koppling mellan medlem i SGF ansluten klubb och Golf-Id och central registrering av handicap.
Jag har ju tänkt att sluta tävla om ett par år, vi får väl se om jag lyckas att komma ur SGFs handicapsystem.
Sidodiskussion då, inga problem:
Många härinne har länge gnällt på handicap. Det kommer aldrig bli någon rättvisa i allas ögon. ![]()
I USA och eftersom de gärna bettar… så spelas det ofta match. I SE är det inte så. Gud nåde om du försöker förhandla om slag på första tee. I U.S… en självklarhet.
Att det finns en världsomspännande organisation (USGA och R&A) som tillhandahåller och sköter handicap via sina affilierade nationella förbund…. Är en förutsättning för att handicapgolf i världen ska kunna finnas som en del i en tävlingsform.
Resten… sällskapsspel är shit the same hur man räknar. Vem bryr sig?
Golf-id är inget skällsord. Det finns överallt och handlar bara om att det ska vara sökbart och fastställt i en databas. Finns inte det, så har du inget handicap och då kan du spela hur j-a mycket du vill men du kan inte tävla.
Om nu SGF och dess medlemsklubbar bara erbjuder spel om man är ”medlem” so be it. De som erbjuder P&P … so be it!
Vad är problemet?
Att erhålla ett handicap betyder inte att man behöver justera det. Gör man inte det kan man inte tävla men… det vill du ju inte så, fine. Ingen kommer tvinga dig att regga ronder utan de kommer bara konstatera att du inte gjort det och troligen inte tillåta tävlingsspel. All good?
Egon
Jag är för egen del inte ute efter någon handicap-rättvisa, när jag slutar att tävla finns det ingen vits att regga rundor och då finns det ju heller ingen mening med att ha ett handicap reggat i systemet.
Jag kommer att spela såsom jag gör på många ensamrundor, slår jag ett riktigt dåligt slag så slår jag en eller två till.
Jag kan säkerligen peka på GDPR för att de är tvunga att ta bort “felaktiga” uppgifter
Jag förstår dig.
Handicap-hysterin och inte minst det f-b ”jag hade xx poäng” är tröttsamt.
Oavsett din vilja att ”bara spela golf” så kommer du nog få dras med ett handicap eftersom det är så golfen är uppbyggd. Tyvärr, tycker jag… men jag har ändå en viss förståelse för att det måste hållas lite koll på.
Egon
Jag får då troligen leva med att det finns ett “felaktigt” handicap i GIT.
7 av 10 spelade ingen runda registrerad i GIT?
Så det är bara 30% snyltare av golfsverige egentligen ![]()
Kostar som ett gymkort.
Men det verkar vara en fantastisk företagsidé och anläggning, verkligen kul för de som bor i närområdet,
Åter till HG, som har en finansiär, är det vad som stör dig?
För HG som företag som finansierats av en finansiär eller ett annat bolag i gruppen, det är ju så otroligt vanligt på den svenska företagsmarknaden att du skulle bli matt av den läsningen.
I övrigt är HG en GK som har 27 hål, en range, träningar, kurser, tävlingar och event, hur skiljer de sig mot de flesta av SE´s GK, att det finns en finansiär i botten?
Jag tror att du skulle bli förvånad över ägarstrukturerna ute i golfsverige.
När de tog över en bana som var på fallrepet så fick de med sig en finansiär, då de flesta av oss svennar knappast kan kasta in +10 millar i ett golfprojekt, jag ser en “viss svårighet” med att få ett sådant lån.
Jag vet vad jag föredrar.
Nåja,
men utvecklingen av hur HG utvecklats ser jag bara som positiv. Att gå från idé till GK med 27 hål och en verksamhet liknande en vanlig GK i SE.
Absolut, men inte i samma utsträckning som i USA…
Men ok, om man skiter i golf-id, och spelar P&P på “alla” (ja ironi) de anläggningar som finns, hur tjänar golfbanorna (SGF) på det?
Får väl sammanfatta ett svar på alla anklagande påstående-fråge-ställningar:
Det som retar mig med HG är egentligen inget. När det sen drogs till sin spets så lackade jag ur. Personligen retar jag mig säkert på en massa saker, men det hör inte till ämnet.
SGF förklarar på sin sajt hur de själva ”misslyckats” och varför de vill göra förändringen.
Kudos… till dem. Det jag gnällde på (härinne) avs. deras vilja att bara växa i antal golfare har de säkert fått från många håll och således tagit till sig.
Golf-id, P&P och SGF:
World golf handicap system (USGA och R&A) sätter regler för de nationella förbunden.
Jag tror inte att SGF har något problem med att det spelas på golfbanor utan reg. handicap.
Det är när någon ska tävla och ingå/deltaga i denna verksamhet som kravs ställs på SGF, GK och inte minst spelaren. Det ska regleras, justeras och följas upp. Detta är ålagt SGF.
Ovan är det som den lite simpla benämningen ”golf-id” handlar om. För Berra känns det som att det är en bingolott som ska delas ut. Shit the same vem som gör det.
Egon
Golf-id, P&P och SGF:
World golf handicap system (USGA och R&A) sätter regler för de nationella förbunden.
Jag tror inte att SGF har något problem med att det spelas på golfbanor utan reg. handicap.
Det är när någon ska tävla och ingå/deltaga i denna verksamhet som kravs ställs på SGF, GK och inte minst spelaren. Det ska regleras, justeras och följas upp. Detta är ålagt SGF.
Fast är det här en del av diskussionen? Jag tycker att jag har läst från många inkl mig själv att om man ska tävla så måste det vara så att man bör vara ansluten till förbundet och deras system såklart?
Att man kan spela utan golf-id vet alla också, men det utbudet är ganska reducerat kontra hur många GK som finns. Och det finns ganska många som säger att det finns hcp gränser mm för att spela.
Vad har det med HG att göra?
Att du inte gillar en entreprenör inom golfsfären som TROLIGEN gjort med för golf och sett till att dra in mer pengar till förbundet än du någonsin kommer att göra, det är desto märkligare.
För grundfrågan, begränsningen i antal medlemsskap löser man med att en GF medlem i klubb A, nu måste vara medlem i klubb B, fast den ändå oftast bara spelar på klubb C, D E och F eller knappt alls.
Och vem skulle tjäna eller vinna på det?
Återigen ett anklagande och spekulerande. Du får lägga band på dina känslor. Du förärar mig åsikter jag inte har.
Jaså, handicap, systemet och den nationella administrationen av detsamma har inget med saken att göra?
Ok, då kan ju HG sälja medlemskap utan golf-id så är saken biff.
Egon
Det kanske landar i att ett gäng klubbar med 100 000 golfare lämnar golfförbundet.
Det kan de naturligtvis göra. Men om någon av de 100’ vill spela på klubbar som kräver golf-ID måste de ta ett medlemskap någonstans där detta erbjuds.
Det går bra att boka starttid på ca. 75% av Sveriges klubbar utan GolfId. (Påstående utan att ha någon faktisk statistik)
Sedan tror jag att klubbarna som i så fall ställer sig på sidan om fixar uppgörelser med många klubbar så att deras medlemmar får spela mot greenfee utan golfId.
Varför då vara med i en brevlådeklubb öht?