Alla problem måste sättas i relation till bokningsläget men som utgångspunkt håller jag med dig.
Kan bredda med att alla tider som bokas där folk inte dyker upp är ett jävla problem överallt där jag varit medlem. Helt fullsmockat på bokningssidan men när man kommer ut så är vart tredje boll borta och resten är trebollar (typ). “Min man kunde inte” eller liknande. Man bokar “om man blir sugen”? Vet ej, men det är lite tråkigt för oss med 55 minuter ner till klubben att åka ut på chans.
Bokar man full boll och bara dyker upp två får man böta på vår klubb (alternativt betala full greenfee om man inte är medlem) samt att man kan bli avstängd från bokningssystemet. Avbokning måste ske senast 2 timmar innan starttiden.
Likadant på min klubb och ser att de flesta klubbarna här omkring har infört liknande regler. Halv greefee för medlemmar och full greenfee för gäster verkar de flesta köra med som straff för “no show”.
Problemet vi (Åhus) och Karlshamn har är att ingen kollar om folk dyker upp. Då inför dom obligatorisk registrering vid ankomst men sen måste man ju våga bötfälla när det inte sker också och inte gå ut med en varning eller “det är bara Bruno, han gör så ibland och har varit medlem i tusen år…”
Avstängning från bokningssystemet vid upprepad incident tycker jag låter utmärkt. Ingen “glömmer” sin bokning. Enda parantesen jag kan ha till det är om någon annan bokat in dig. Då tycker jag man kan vara lite mer försiktig men ändå se till att det inte händer igen.
Det är alltså för dyrt enl. några att köpa sig ett golf-id?
Jag tänkte raljera lite över min lokala situation där klubben nu erbjuder rabatt år2 för ”nya” golfare. De kan ju slänga in nåt från under armour också för det märket har ju rests till förbannelse senaste åren.
Min stilla undran är om man inte begriper att det är ok om det kostar pengar att spela golf?
Om man rear ut saker så vill snart ingen betala något alls.
Ett litet inlägg i debatten är gdpr. Om man hade sett namnen på de inbokade redan på nätet, så kanske de hade dragit sig lite för att mygelboka. Att man ser det på någon skärm på klubben hjälper inte… allt ska ju skötas hemifrån numera.