Brevlådeklubbar

Jävla skitbana rent objektivt dock :smiley:

Yes, men vill ha en sittning med klubben och höra mer om framtiden. Oavsett beslutet på förbundsmötet. Passar på att tävla i samband med det.

1 gillning

Tittar man på statistiken så är nära 30% (28,8%) av golfmedlemmarna greenfee-medlemmar. Förbundet borde se på den siffran, det är en stor del av golfarna som inte är intresserade av att vara medlem på gammalt traditionellt klubbsätt.

Noterbara ökningar av antalet golfare under det senaste året är i HG och Cloud.
+14829 respektive +3709

Bryttsäter +1039

Många “vanliga” klubbar i Stockholmsområdet har haft en bra ökning av antalet medlemmar

Vaxholm, Vallentuna, Troxhammar, Ulriksdal och Danderyd har ökat med mer än 200 medlemmar.

Övrigt ute i landet

A6: +459
Vinberg: +457

Sommarro, Sundsta, Torslanda och Hills har ökat med fler än 200 medlemmar.

Vilka klubbar som tappar medlemmar framgår inte av förbundets statistik.
Det är ju synnerligen viktigt och intressant.

Jag har ställt frågan, var finns egentligen problemen, inget framgår av förbundets statistik.

Stockholmsklubbarna verkar i allmänhet må bra, många medlemmar och säkerligen tryck på bokningarna, köer i många klubbar.

2 gillningar

Åhus borde uteslutas ur golfförbundet, de tillåter inte fritt spel med introduktionskort.

1 gillning

Jag hoppas på att banor bryter sig ur sgf. Men för egen del kan jag avstå att spela i Sverige iaf. Trams skall icke belönas.

Ytterligare en intressant siffra från förbundets statistik.

Andelen greenfeespel procentuellt sätt relativt totala antalet spelade rundor är oförändrat.

Ingen aning och det är måhända ett sidospår… men det skulle ju också kunna påverka varför SGF agerar.

Egon

Låter som du gör något rätt. Inte bara åker runt och spelar glidarbanor… Kul att göra och hoppas det ger en bra insyn. Hoppas uppslutningen blir bra. Kommer @puttaren?

1 gillning

Snart ikapp biltråden

Med ett ökat antal golfare?

Differensen aktiva medlemsskap kontra aktiva golfspelare är c:a 35000. Hur många av de aktiva medlemsskapen är GF medlemsskap, dvs som inte är aktiva golfare.
Helt plötsligt kanske det inte rör sig om i närheten samma mängd GF spelare som öht snyltar på golfsverige?

Nu missuppfattar du nog vad som menas med aktiva medlemskap och aktiva golfspelare.
Aktiva golfspelare är antalet unika spelare men eftersom vissa spelare är medlemar i 2 eller flera klubbar blir antalet aktiva medlemskap högre.

Du pekar på så många saker som är exakt det jag kritiserar med förslaget.

Var går det dåligt, och varför.

Det statistiska underlaget visar bara siffror, inga egentliga orsaker.
Argumenten är inte underbyggda med data som kan härledas till “problemet”.
Antalet golfare har ökat, men en större del är inte ens aktiva.

slutrapport—golfklubbar-och-medlemskap-2024.pdf
Vidare när man tittar i SGF statistik så presenterar man “kvinnor som slutat” på sid 41.
Är inte samma siffra för män otroligt intressant för klubbarna, för jag antar att andelen är större då det är fler manliga golfare? Eller presenterar man inte siffran för att den markant skulle peka på att man tappar de kvinnliga golfarna specifikt?

Vilka klubbar har tappat flest bland kvinnorna?

• Cloud
  • Ekholmsnäs
  • Happy golfer
  • Bryttsäter
    4 av de hårdast kritiserade klubbarna har alltså tappat flest av de tappade kvinnorna… Och stockholm är det golfdistrikt och den region som drabbats värst av tappet. I ganska överlägsen stil också tyvärr.

Verkligen!
Tack för info, dvs jag och 35887 till!

En tanke, om man är GF medlem i en klubb, OCH fullvärdig i en annan, då finns man väl ändå statistiskt i GF medlemsfacket?
Och då bör man väl ändå anses som snyltare statistiskt?

Jag har hört en del rykten om att golf-id fusk förekommer. Den som spelar är inte densamme som innehavaren av golf id som använts vid bokningen.

Det vore väl extremt konstigt om det inte förekom?

OJOJOJ
ID innehavaren spelar inte men står på bokningen.
så blir man en 2boll av 4

Det är man ju skyldig till att bokat in själv nåra gånger. Antingen på vårkanten när dom inte hunnit betala in till byxelkrok än och man ändå vill reservera en tid (så byter man i bokningen sen) eller när någon utan grönt kort velat spela och jag bokat in på nån bonnabana som förmodligen inte byrr sig ändå eftersom dom får in full greenfee på tom bana.

Sue me.

Dom som fyller i andras golf-id för att få spela ensamma vill man förmodligen inte spela med ändå…

1 gillning

det är väl inte det som är problemet.
2 speltider borta

2 gillningar