Brevlådeklubbar

Röstningsreglerna vid förbundsmötet

från förbundets stadgar

Röstfördelningen baseras på antalet röstberättigade klubbar i distriktet. Klubbarna i varje GDF tilldelas en grundröst. Övriga röster fördelas proportionellt efter antalet klubbar i respektive distrikt. Om begränsningen av det sammanlagda antalet röster medför att lika antal klubbar i två eller flera GDF inte kan tilldelas lika många röster, ska överskjutande röst(er) tilldelas de klubbar i det eller de GDF, vars senast invalda klubb är äldst som medlem i SGF.

Ehh, hur rörigt kan man beskriva en relativt enkel process?
Är det distrikten som röstar med makt utefter antalet röstberättigade klubbar i distriktet?
Så det kommer att bli någon typ av röstningsförfarande alá amerikanska valet, där distrikten röstat internt innan man kommer till förbundsmötet?

Så ett ganska jämnt distrikt (om klubbarna hade lagt sin röst) blir antingen 1 eller 0, fattar jag det rätt?

Banlösa klubbar är ju nämnda tidigare, intressant hur dessa kommer att hanteras från förbundet ifall deras tokiga idéer går igenom.

Dessa har samarbeten med olika klubbar med banor enligt nedan (från respektive klubbs hemsida)

AIK Golf

• Salem
  • Tjusta
  • Vallentuna
  • Sparren
  • Fors

Djurgården Golf

• Arlanda stad

Hammarby Golf

• Björkhagens GK
  • Botkyrka GK
  • Golfstar
  • Smådalarögolf
  • Solbacka GK

Hur skall golfid hanteringen fungera för dessa? Skall samarbetsklubbarna kunna leasa ut rätten att utfärda golfid ?

2 gillningar

904

När det gäller golf-ID har Hammarby bara samarbete med Björkhagen. På övriga klubbar gäller endast greenfee-rabatt.

1 gillning

Lättscrollat.

Såklart, men det kommer ett blivande bekymmer.
Alla de som är GF medlemmar i HG, boende i sthlm, i den skaran kommer det att finnas golfare som faktiskt nyttjar HG. I HG medelmsregister kommer det att finnas GF medlemmar som inte ens bor i ett närliggande distrikt.

Hur ska HG göra urvalet? Tid, närhet?
Rimligast är ju att en GF medlem i HG, boende i göteborg eller skåne, (där de tydligen är stora) ombeds söka sig till en GK i distriktet.
Om de inte krasst går på tid såklart.

Politruktråden har 4+ k inlägg och biltråden mer än 1k. Det gäller för BK-tråden att generera inlägg för att haka på i toppstriden.

2 gillningar

Sätter ingen kroppsdel på, men en stor risk är… Att man inte tänkt på det…

Helt och hållet upp til HG, skulle jag tro. Inget man från förbundet skulle vilja ta i ens med en lång tång, om man inte är suicidal.

2 gillningar

DIF golf har samarbete med Arlanda, men 2026 vet man ju inte uppenbarligen… Om man kan köpa kapacitet, vet man att det kommer att vara ok 2026?

Jag tror inte de egentligen tänkt alls utan bara slängt ur sig ett ogenomtänkt förslag utan att göra någon ordentlig utredning.

Jag har redan listat en massa frågor tidigare, några fler:

Skall man se Kiruna GK och Falsterbo GK likadant ?

Falsterbo erbjuder öppen bana nästa alla dagar per år.
Kiruna normalt 3,5 månad per år.

Är det rimligt att en spelare från Kiruna får spela på Falsterbo de delar av året då de inte har någon bana att erbjuda själva. ?

Skall man se en full-längdsbana och en korthålsbana likadant ?

Ska man kanske bygga en korthålsbana som bara har öppet under industrisemestern nära någon camping där det är mycket folk i Juli ? Tee-mattor och små plastgreener.

1 gillning

Funderar på att gå med i Byxelkroks GK. 380 spänn känns överkomligt.

Och syrran har fritidshus bara några km därifrån.

Och kolla vem som har banrekordet :slight_smile:

1 gillning

Byxelkrok ligger illa till, de har massor av medlemmar.

Böda Sand då?

Böda sand är ju nästan en full-längdsbana.

Par 4 hål på 210-240 meter som standard samt en par 5 på 341 meter ser ut att inbjuda till mycket birdiechanser.

Hade jag bott närmare hade jag gjort ett försök på banrekordet.

1 gillning

Lite sugen på att gå med happy golfer som stödmedlem. Åhus och Grödinge. Bra combo.

3 gillningar

Kommer med stor säkerhet att ordna en tävling där för Golfjournalisterna under våren.

1 gillning