Brevlådeklubbar

Jag tror att det är här en stor del av konflikten ligger, det ligger inga tunga fakta som stödjer påståendena.
Man presenterar massa data och man säger att det går dåligt för en massa klubbar för att man tappar massa medlemmar, som gått till ett fåtal klubbar som då har för många medlemmar.

De klubbar som tappat medlemmar har varken gjort analysen klart eller agerat för att stoppa utvecklingen, och det är enligt SGF´s medlemmars, kommunicerat via SGF, alltså ett fåtal klubbars fel.
Att dessa GF medlemmar säkert omsatt +100 miljoner hos svenska golfklubbar och c:a 15 miljoner till förbundet, det nämns inte…

Världen ändras, även för golfare och golfklubbar och den som tror att fågångsgolfare skulle bli fullvärdiga medlemmar för kostnader som inte står i paritet med användandet, ja den tror fel. Det kommer att sluta med att en massa golfare hade slutat.
Det finns en grupp golfare som vill hålla kostnaderna för ett golf-id så lågt det går, för att man INTE kommer att nyttja det mer än att få kunna betala där man spelar och sköta sitt hcp.

Tycker SGF medlemmarna att det är ok med GF medlemsskap så länge de inte är så många? Och var jag har det spelar ingen roll heller? Så, att de inte får fler medlemmar är ok sålänge dessa ickemedlemmar är medlemmar i klubb som inte har så många medlemmar?

1 gillning

Förbundet har utrett och menar något i stil med att även om antalet golfare ökat så har denna ökningen inte lett till att merparten av klubbarna i SE ökat sina medlemmar.

Sen… varför frågar du härinne när informationen är lätt-tillgänglig hos SGF?

Egon

Du blandar för mycket, men… om ett företag som nyligen tagit över driften på en 27hålsanläggning (2022) fortsätter dumpa priserna (som de gjort sedan 2013-14ish) så är det ett problem, ja.
Eller är… communityn som de vill tillhöra anser det.

Egon

Ingen information finns hos förbundet som är av speciellt väsentlig grad för att kunna fatta beslut om vad som skall göras. Den enda egentliga informationen är medlemsutvecklingen.

Väsentligt är t.ex.

• Hur många av brevlådemedlemmarna (BLM) har tidigare varit medlemmar i en annan klubb ?
  • Hur många rundor spelar en BLM per år ?
  • Var spelas BLMs greenfeerundor ?
  • Hur mycket intäkter ger detta till icke brevlådeklubbar ?
  • Varför har BLM blivit medlem i en brevlådeklubb ?
  • Vad kommer BLM att göra ifall brevlådeklubbarna blir begränsade ?
1 gillning

Det är ironiskt när man vänder sig till kommunistiska värderingar och lösningar när kommunisterna förbjudit golf.

Nja, de har väl lyckats få till ett bevarande av en bana som man INTE tjänade så mkt pengar på? Och nu gör man det.

Och att dumpa priserna, de har ett billigt GF medlemsskap, men det priset var lågt lååååångt innan HG var en aktör.

Communityn som de tillhör menar du? De tillhör nämligen den communityn precis lika mkt som ALLA andra banor. Försök inte att vrida det till något annat.
Att några av medlemmarna (GK) tycker att man inte ska få tillhöra på lika villkor, det är en annan femma. Sen finns det folk som tom tycker att en av communityns medlemmar skall behandlas annorlunda mot de andra i communityns, och av skälet trumvirvel att man har för många medlemmar.
Som skulle kunna vara medlemmar på exakt samma sätt, fast i en annan klubb.

De GK som ligger runtomkring, menar du att de har behövt sänka sina avgifter och GF pga allt detta?
Jag har inte sett det iallafall, här är några klubbar inte långt ifrån distansmässigt:
klubb…medlemsskap…GF (Helg)
Botkyrka…7700…695
Riksten…10000 (Begränsat)…+900
Ågesta…8800 (kräver spelrätt)…oklart, tror 650
Vidbynäs…11995…1200 South
925 North
1200 Kallfors
Haninge GK…10990…1195 (900 2*9 hål)
Haningestrand…9050…800

Vrida?
Du är tydligen helt oförmögen att läsa och förstå text.
Har du ens läst förslaget!?

Behandlas lika är andemeningen nr1.
Ber. på antal hål får man en kvot av möjliga medlemskap. Fler hål, fler medlemskap att erbjuda.

Communityn är SGF dvs. De flesta av Sveriges golfbanor/klubbar och om HG inte vill tillhöra denna så slipper de säkert det.

Egon

Fast oavsett vad du tycker så är det ju ett demokratiskt beslut som ska tas.
Motion och röstning.

Egon

Nice, var röstar jag?

Ingen, inget svar eller ingen kommentar, bara subtila “duärdumihuvudet” …
Det enda du skriver är SGF´s kärnbudskap, det känner alla till.

Men ok, nu kan ju tyvärr alla andra också läsa vad du skriver lyckligtvis, så att du vrider ser alla.
För var har du fått ifrån, det du upprepar stup i kvarten, att HG inte vill vara med i “communityn” SGF?
Vidare har “vill” ingen tyngd, för det spelar ingen roll om de vill eller inte, de är det, på exakt samma villkor som vilken annan GK som helst som är anluten till SGF. De betalar lika mkt (egentligen mer pga ett stort medlemsantal) och bör behandlas på samma sätt som alla andra GK.
Det är SGF som på inrådan av “sina medlemmar” nu vill göra begränsningar i något som det inte funnits begränsningar kring, nämligen antalet medlemmar/antal hål.
HG ÄR medlemmar i den communityn, har säkert alltid varit.
Men om man inte vill ha koll på sin historia för att ens vilja förstå varför dessa brelådor uppkom, kan ju försöka sig på den uppgiften.
Redan då var det en diskussion, men med tanke på att det primärt i storstadsregionerna inte ens fanns plats och var köer uppstod dessa klubbar med SGF´s goda minne.
Nu, typ 40 år senare och en lite enklare IT-möjlighet har man börjat förstå omfattningen av dessa GF medlemmar, för det finns en massa golfare som inte vill vara med i en klubb, som vill spela på olika banor, eller som bara spelar någon enstaka runda, och det måste golfsverige anpassa sig till.

Och vad gör HG som ingen annan kan göra, eller för den delen faktiskt gör fast i en mindre omfattning, dvs erbjuder ett GF medlemsskap?

Exemepl:
Ett stort problem är att klubb A (östergötland) tappar medlemmar.
Medlem på HG boende i stockholm blir kickad pga HG´s övertaliga medlemsantal. Köper ett annat GF medlemsskap i Bana B i västra sverige.
Vem har “tjänat” på det?

Igen, jag är så jävla säker på att GF medlemmar hos HG boende utanför stockholm skulle välja ett lokalt alternativ om de visste att det fanns. De är inte GF medlemmar för att HG är det enda alternativet, utan för att det kan vara ett av få alternativ som de ens känner till. Man har hört från nån som hört från nån osv… Ett problem är att populationen i stockholm är större än i övriga sverige, så andelen GF medlemmar troligen är större, och det blir ett problem om man som boende inte skulle ha ett medlemsalternativ. Nu kan man ju det på andra klubbar med “samma” alternativ, men som princip är det bakvänt.
Lösningen är SVINENKEL om man vill reducera antalet GF medlemsskap hos de klubbar med många medlemmar.
Man erbjuder ett medlemsskap och gör lite reklam i distriktet.
Och man kan erbjuda spel på sin bana till GF gäster som kan erbjuda spel på “sin” bana.

Men det har man bara haft 40 år på sig så det är klart att det blir lättare att peka finger…

2 gillningar

Via din golfklubb… dvs. Din klubb har en röst på stämman.

Egon

1 gillning

Har varje klubb bara en röst oavsett storlek? I fotboll har man fler om man är större.

Hmmm… Jag vet en klubb som har många medlemmar…

2 gillningar

En möjlig gång: Röstning, bifall, RF, kanske konkurrenslagstiftning, problem med implementaring, ruta 1.

1 gillning

Undrar vilken majoritetsutfall de tänker sig behövs för att dra detta vidare?
51%?

Kan de ens göra begränsningen, eller hinner man ens få in den i stadgarna i såpass tid att det är gällande från 1/1-2026?

Eller jag tolkar det så med tanke på vad de skriver. Jag får utgå ifrån att de har koll på det.

Hur tänker sig SGF med klubbarna att de som blir utkickade ska agera, vara medlem i en klubb där jag bor, eller där jag spelar eller där jag blir tilldelad?

hur i helvete kan en tråd om brevlådeklubbar ha 895 inlägg :smirk:

Ett per HG-medlem…

1 gillning

Starta en ny tråd om långsamt spel får du se…

2 gillningar

där ska vi inte ens börja

Det är knappast det stora problemet. En golfare kan ju ganska enkelt skaffa ett G-medlemskap nånstans. Problemet med stort P är vad “HG-klubbar” avser göra, om förslaget bifalls. Om det bifalls så rycker man ju undan hela affärsidén för HG. Det är såklart avsikten, men om jag vore HG-ägare så skulle jag nog inte stillatigande acceptera sådana saker.