Brevlådeklubbar

=överklass.

Vilket inte stämmer på MB

Han har möjligtvis stekarfrisyr. Men det är ju svårt att ha kontroll på lockar.

Man kan ju inte gå omkring i vanlig t-shirt om man är en stekare.

Kompisens son är stekare och synnerligen trevlig.

Egon

Jaha, då svarade jag på ditt förra inlägg och du spyr ur dig nya saker utan att återkoppla till dina egna missuppfattningar.

Det är fine… skrev jag inte tidigare om onyanserade inlägg och skeva tolkningar av andras text?

Din ståndpunkt är klar.
Om du inte håller med om förbundets argument är det en sak… men man borde kunna begära att du begriper dem och inte minst historien bakom.
Så är tydligen inte fallet och det tar du naturligtvis ut på mig. Fine, jag tål det till en gräns.

Jag vidhåller att det inte går att föra en diskussion när luckorna är för stora och skivan bara hackar.

Egon

Har inte följt denna tråd men förstått att det finns både positivt/ negativt med BK i denna tråd. förstår att dom so. vara ev. spelar några rundor per år så är en BK bäst. Felet som jag tolkar det är att GF är för billig i Sverige jämfört med resten av världen. Sen kan jag tycka att sgf inte borde vara ensambestämmande för G:id. Men dom ursäktar sig att det är klubbarna som röstar. Sen är det dom som blivit BK gjort en bra affär…

Fast det är ju R&A och USGA som ”bestämt” det.
Världsgolfen består ju av dessa ”governing …” där naturligtvis de nationella förbunden har ett säg med i bilden.
… och det är ju inte så att man inte får starta och driva en golfbana utan att medlemmar eller gäster har golf-id.

HG m.fl vill kunna sälja obegränsat av ”tillstånd” att vara med i gemenskapen. De vill dock inte styras av/lyda under samma gemenskap.

Egon

Du kan inte på fullaste allvar vara seriös här, det går faktiskt inte… Inte om man slänger ur sig saker som man inte har grund för och bara vill peka finger, i ett ämne som är så jävla puckat att det saknar motstycke.
Min ståndpunkt är klar, det kan man inte säga om din tyvärr. Folk fattar inte, de begriper inte historien, man kan inte räkna och man vet helt enkelt inte, det är BARA du som fattar, det har nog alla förstått att du tycker.

Och att du TYCKER saker är såklart ok, men att säga saker som inte stämmer, säga emot dig själv och göra allt i din makt för att kasta skit, ja då utgår jag från att du i brist på andra uttryck faktiskt trollar?

Man tjänar inget på GF (eller det gjorde man visst),
GF spelarna tar plats för de “riktiga” medlemmarna (enkel lösning hos varje GK som jag antar äger den frågan själv)
Mattias Bohlin omsätter efter 10 år 25 miljoner, (so what, nu driver han en verksamhet inom golf med en jävla massa medlemmar, är du avis?).
GK tappar medlemmar, kan inte nyrekrytera eller har inte råd att ha GF medlemsskap som HG mfl har devalverat värdet på. (tänk KUND, utbud, tillgång och efterfrågan och marknadsföring)

Att klubbar inte ens försöker eller marknadsför sig, det har inget med saken att göra eller?
En frågeställning som var på tapeten -86 blir plötsligt GF medlemmarnas fel, de som vill snylta på SE´s alla väl fungerande GK´s.

Varför SGF försöker vinkla saker till något det inte är är ett annat bekymmer. Golfen i SE har väl knappt mått bättre sett till medlemmar, nyrekryteringar mm? Att det finns klubbar på platser som har svårt att nyrekrytera, det är ju knappast golfarnas problem, det är ju klubbarnas egna fel. Hade de erbjudit GF medlemsskap redan då behovet uppstod för 40 år sen, då hade inte brevlådeklubbar eller banor med många spelare uppstått.

Men fortsätt att TYCKA, det gör du rätt i, men argumentera då inte emot, om din åsikt är det enda du kan underbygga dina argument med.
För de är det inte bara jag som inte köper eller håller med om.

Ytterligare ett lösryckt uttalande.
Vad är det för gemenskap som HG vill vara med i men inte lyda under?
SGF?
Håller inte andan i väntan på ett svar med substans…

Och när är det de kommer att rösta om detta, eller hur de nu tänker att de ska komma fram till något?

På förbundsmötet i April.

1 gillning

Blir nog hjärnsubstans då… det kokar iaf. när du inte begriper logiken.

Ärligt talat är jag rätt stolt över det du citerar. Det belyser ju verkligen hur ärendet/problemet ser ut varesig man står på ena eller andra sidan.

Egon

Här ligger vi fundamentalt från varandra, då du ser någon logik, som ingen annan begriper.
Alla andra fattar inte, är dumma i huvudet eller hur du vill definiera alla andra i den här frågan, utom SGF förstås.

HELA problematiken bygger på att det finns individer och företag som har en verksamhet som någon annan påstår gjort deras verksamhet till en dålig affärsmöjlighet.
Vilket jag med många andra påstår inte stämmer, för de som tydligen inte kan bedriva GK pga HG mfl har ju inte agerat förrän det uppdagas en omfattning av GF medlemmarna. Dessa GF medlemmar som man:

1. tycker snyltar
  2. tycker inte tillför något i GF intäkter
    Men som medlem i den egna klubben tydligen är en finfin idé, om de betalar tillräckligt kanske? Ingen vet egentligen vad klubbarna tycker då det är SGF som presenterat detta å klubbarnas vägnar.

Hade man kunnat presentera data eller fakta som styrker ens påståenden, kanon, men man ska nog inte hålla andan i väntan på att de presenteras heller.

3 gillningar

Jag tror, utöver vad Nordan skriver, att en “känsla” över hur en förening (golfklubb i det här fallet) ska drivas står sig slätt mot vad juridiken säger. Speciellt om GF-medlemskap ska vara tillåtet för alla utom HG och ett par till.

2 gillningar

Givetvis…

Och att de skulle ändra hela reglementet att man måste ha en bana, det blir ena dele.
Den andra blir begränsningen i antal medlemmar/18 eller 9 hål och hur de motiverar just det talet de kommit fram till.

En fråga jag ställt mig från dag 1 är den om föreningsfriheten och hur den kan vara inblandad. För vad SGF säger är att vissa föreningar inte får ha X antal medlemmar, OM man ska vara anslutna till SGF.

Så, som någon sa, tänk om det skulle spilla ner till en frågeställning till medlemsskap öht.

Det är ju en kvot/antal hål så…?
Juridiken … vad har den med saken att göra. Det är ju klubbarna som bestämmer och inte bara en á två klubbar.

Egon

Många idiotiskt beskyllande saker ska man tydligen få läsa. :roll_eyes:

Om du inte förstår SGF’s argument i frågan så är väl inte det mitt fel.
Det är väl där jag känner att du är. Stämmer det?

Om du inte håller med, fine.
Du behöver inte bete dig som ett svin och skriva saker jag inte sagt/menat.

Egon

Hur definierar dom förövigt bana? Räcker det med 18 hål på en puttinggreen? Kan man klippa en åker och slänga in lite flaggor och kalla det för en golfbana? Måste ju rimligtvis finnas ett kvalitetskrav här. Skall vi spelare rösta på varandras banor och dom lägst ratade, säg 1-5%:en elimineras varje år?

Borde duga bra med 3 greener och 6 olika utslagsplatser så har man en 18-hålsbana.

Kan ju dessutom vara byggt i plast, vara korthål och inget säger väl att hålen inte kan korsa varandra? Går väl att fixa på en parkering i ett industriområde.

1 gillning