Brevlådeklubbar

Fattar inte riktigt frågan. Men om du undrar om man kan göra som Hammarby gör så är svaret ja.

Läs mer här om nyttjanderättsavtal.

https://www.bjgk.se/se/klubben/samarbeten

1 gillning

Med nyttjandrättsavtal blir det ju en gråzon.

I så fall kan ju Happy Golfers upprätta nyttjandrättsavtal med alla småklubbar runtom i landet och på så sätt komma runt problemet.

Vattenmannen, vet du om Hammarby betalar Björkhagen något för avtalet ?

1 gillning

Så nyttjandeavtalet låser hammarbys möjlighet att skapa golf-id´n? Så länge medlemsantalet ligger inom det föreslagna antar jag?

Har ni ungdomsverksamhet? Eller är det “grundklubben” som behöver ha det?

Men då måste ni väl tillsammans med björkhagens egna medlemmar nästan närma er taket?

Ursäkta att jag nyttjar dig som google :wink:

Jag sitter ju tyvärr (nåja) inte i styrelsen för Bajen men har hyfsad insyn ändå. Ni ska inte ta mina ord för sanningar.

Skall vi gissa att hanteringen av den här frågan kommer få hela “måste ha golfId” att hamna under luppen?

1 gillning

I helvete heller …vi vann alliansgolfen 2024. Skall försvaras på Arlanda stad i år!

2 gillningar

I second that!

Liten sammanfattning av läget inom Stockholmsgolfen och möjligheten till greenfee spel/medlemskap eller billigt spel. Jag har satt gränsen vid 3000kr för att det skall betraktas som billigt

Inga möjligheter (p.g.a. kö, aktie eller dyr spelrätt eller hög avgift)
-Bro Hof
-Danderyd
-Djursholm
-Fågelbro
-Haninge
-Drottningholm
-Lidingö
-Nacka
-Saltsjöbaden
-Stockholm
-Wermdö
-Ullna
-Åkersberga
-Österåker

Inte jättebilliga alternativ 2000-2999kr
-Täby 2995kr (2 rundor ingår)
-Bro Bålsta 2900kr (1x18, 2x9)
-Väsby 2400kr (2x18,2x9)
-Ingarö 2300 kr (rabatterad greenfee)
-Nynärhamn 2300 kr (2)
-Sollentuna 2250kr
-Viksjö 2200kr
-Vallentuna 2000kr (spel begränsade tider)

Mellanprisnivå (1000-1999kr)
-Ljusterö 1900kr (2)
-Salem 1800kr
-Botkyrka 1795 (fritt spel 9-hålaren)
-Arninge 1750kr (1)
-Troxhammar, Mälarö 1595kr (Fritt spel korthålsbanan)
-Bjrökhagen 1500kr (4x9)
-Ågesta 1200kr
-Tyresö 1000kr (rabatt)

Billiga alternativ(under tusenlappen)
-Ulriksdal 995kr
-Haningestrand 995kr (rabatt)
-Norråva 895kr
-Grindslanten 780 kr (rabatt)
-Jarlabanke 695kr (1)
-Fors 650kr (2x18 vardag)

Klubbar med risk för att bli drabbade av restriktioner
ingående i golfkoncernen GolfStar, saknar bana, många medlemmar
-AIK (saknar bana)
-Björkliden (Golf Star)
-Cloud (För många medlemmar)
-Djurgården (saknar bana)
-Ekholmsnäs (För många medlemmar)
-GolfStar (För många medlemmar)
-Hammarby (saknar bana)
-Happy Golfer (För många medlemmar)
-Huvudstaden (GolfStar)
-Hässelby (GolfStar)
-Järfälla (saknar bana)
-Vaxholm (GolfStar)

5 gillningar

Det här var intressant. Vilken klubb (restaurang)?

1 gillning

Vad jag tror att förbundet kan få bakslag i detta segment är att man köper medlemsskapet i golfstar, men man väljer hemmabana.
Jag som medlem i golfstar har huvudstaden som hemmaklubb.

Bildligt.

Vilket imponerande inlägg, Berra! Som alltid välformulerat och sakligt - och den här gången dessutom baserat på omfattande och tidskrävane egen research!

2 gillningar

När du skriver sånt här börjar det kanske klarna för andra.

Det finns inte plats och enda vägen framåt är att ändra prisbilden så att det blir ekonomiskt försvarbart att skapa mer plats.
”Wtf. Man betalar ju för dig iom. gf”!?
Men snälla nån, det argumentet håller inte. Banägarna och dess medlemmar vill inte ha överbokat och svårt att komma ut själva.

HG m.fl gör det motsatta. De dumpar priserna och de gör det med en goody goody-stämpel som alla lite naivt köper.
Alla ska få möjligheten…
Det låter fint och jag håller med i sak men sättet de gör det på skadar golfen mer än det gynnar den.

När något blir för billigt så lockar det inte till sig rätt kunder. Om det samtidigt är för billigt… go figure

Egon

1 gillning

Blanda inte in HG i priset på GF. De sitter nämligen inte ihop.

Just sayin…

1 gillning

Jo, men det är ju det de gör…indirekt.

De säljer en möjlighet till spel som i teori och praktik inte kan rymmas på deras bana. Därmed ska andras golfbanor nyttjas av dessa medlemmar. GF är få förunnat att prissättas efter vad det faktiskt bör kosta.

Förbundet har gjort ett val här. Ingen vill höja gf och man kan inte porta dessa golfare så vägen är att fixa problemet vid källan.

Egon

Jag köper inte den grejen, Om något så innebär många “klubblösa” (ink HG) att det är tryck på att spela mot GF. Vilket borde innebära höjda priser för GF.

Eller hur? Tillgång vs efterfrågan.

4 gillningar

Där det går att höja GF ja.

Problemet är lite mer komplicerat än så. Medlemmar vill ha banan för sig själva men ekonomin tillåter inte det. GF är ett måste. Det drar ner värdet på att lösa fullt medlemskap.
De som bara vill spela lite kommer aldrig vara ett problem men härinne klumpas de ihop med marknadskrafter som inte har golf eller medlemmen i fokus.

Som jag har skrivit innan… att utnyttja detta kryphål som en företagsidé tycker jag är förkastligt. Hint SGF är rätt på det.
De personer som väljer denna medlemsform har jag inget emot och de som verkligen vill kommer fortsätta på liknande sätt i en annan klubb.

Egon

1 gillning

Det där argumentet är möjligen tveksamt. Det är klubbar i stora staden vi pratar om.
OM det finns tryck på GF, vilket är förutsättningen för resonemanget,
Så finns definitivt utrymme för höjning av både GF och årsavgift.

Sedan kanske man inte VILL höja priserna men då handlar det mer om gulle-gull än om halvt marknadsmässigt agerande.

Argumentet är vad det är och säkert finns det olika situationer lite varstans.
Det jag vet är att en bana som inte kan visa banken att de har ett cashflow som är säkerställt och hyggligt stadigt, får lägga ner. Betalande medlemmar behövs mer än gäster som kan tänka sig att betala. Det är absolut inget motsatsförhållande som många verkar vilja få det till.

Egon

2 gillningar

Vill vill vill, medlemmarna vill ha kakan och äta den?
Är ekonomin dålig är det ju uppenbarligen bara att höja avgiften såpass mycket att man slippter ta in GF gäster, det är ju ändå så billigt… och nu pratar du ju emot dig själv. Tidigare skrev du att GF var en såpass liten del att den inte var av betydelse, nu att den är ett måste?