Tror mig förstå erat resonemang. Utgångspunkt föreningen först, för finnes inte den så skulle möjligheten till golf försvinna för GF spelaren och även för andra, alltså om fler väljer det billiga GF medlemsskapet…
Är marken dyr eller är det för att man har så höga ambitioner att allt blir vansinnigt dyrt? Allt från känd arkitekt till specialsand från Mauritius i bunkrarna till klubbhus ritat av Stjärt Wingårdh?
Eller är alla andra anläggningar dödfödda just eftersom marken är så dyr? Dvs du måste kunna ta rejält betalt när allt är klart… (Är ju i lyxsegmentet det finns vinstmarginaler)
För en lyxbana får du ta ggr 5 (eller mer)
Bara anläggningen av en green brukar ha en kostnad på mellan en halv och två miljoner för en bana i hygglig standard.
De tre nya hålen i Ljusdal, vad kommer de kosta? Inte i närheten av 17 miljoner väl? 3-5 miljoner?
Det beräknade kostnaden ligger på 13-17 miljoner.
Vad är det som gör det så sinnessjukt dyrt? Markarbeten?
Jag själv är inte med i bangruppen som har kontakt med banarkitekt rörande kostnadsuppskattningen.
Du kan ju själv räkna på vad det skulle kosta att anlägga 100 kvadratmeter gräsmatta med singel/sten/grus/dränering/matjord och gräsfrö.
Sedan tar du summan gånger 300 så får du materialkostnaden för allt utom greenerna.
Stockholms GK fick ju beröm för sin billiga renovering häromåret.
Den kostade “bara” 18 miljoner, de fick tydligen offerter på upp till det dubbla.
Då ingick
- Alla 87 bunkrar på banan är ombyggda i klassisk stil med moderna metoder.
- Fyra hela greenområden har byggts om.
- 13 nya tee-områden, så kallade tee-boxar skapades.
- Nytt bevattningssystem med nära tre mil rör och 1 000 nya sprinklers.
- Kostnad: 18 miljoner kronor.
Thomas Westlind
Nu ska dom ha inslag på Tv4 Nyheterna om detta.
Undrar om dom läst den här tråden? ![]()
Det är mkt dyrt med mark kring stockholm (storstadsregionerna generellt antar jag) så hela starten är ju en hygglig uppförsbacke. Samma som med bostadsbygge, som blir än mer prekärt då den marken är ytterligare dyr.
Sen ska det finnas tillgänglig mark på en bra plats öht.
Vidare är problemet inte existerande 7 dagar i veckan, och SÅ stort problem tycker jag inte att det är att få tider på helgerna. Veckodagar så är det otroligt få banor med full beläggning.
Men visst finns det banor som är trängre än andra. Och är det så och GF medlemmar har svårt att få tag i dessa då man prioriterar medlemmar, då måste GF medlemmen ta ett beslut:
Är det värt de gånger man vill spela, eller ska jag spela så mkt att ett medlemsskap är att tänka på.
Balansen mellan betalande årsmedlemmars tillgång kontra extra inkomster i GF gäster är såklart delikat.
Men igen, den platsen på banan är ju lika bokad oberoende om gästen är medlem på Bro-Hof som hos HG eller vilken annan brevlåda som helst.
Kollade inslaget.
Maxtaket nämndes inte va?
En sak som jag tycker att man missuppfattat med Oligopolbildning är ju att man i det här fallet är ganska många med liknande priser, INKLUSIVE ett antal GK som även dom faktiskt erbjuder detta.
OCH! Man skapar inte detta Oligopol och håller uppe prisbilden liknande ett traditionellt oligopol där priserna är höga, man håller ju priserna nere.
Hade jag varit GK så hade jag sett de 60.000 GF medlemmarna som potentiella kunder. En golfare betalar sällan bara för GF, det är lite annar skit runt omkring också.
Att tänka på:
Vad gör HG, ekholmsnäs mfl för att ens locka till sig GF golfarna, hur hittar dessa GF golfare bryttsäter?
Kampanja i distriktet. Man behöver inte gå till 595 eller lägre tror jag. Erbjud liiiite högre och släng in en eller ett par GF checkar. Om det finns massa skåningar, massa från gbg som har HG som hemmaklubb, VARFÖR har de det? Troligen inte för att de gillar anläggningen så mkt. För att det är ganska billigt och det går fort i administrationen som funkar. Skulle en GF medlem hos HG kunna ha ett medlemsskap i en bana runt hörnet med samma villkor, då skulle de välja det direkt, det är jag övertygad om.
Om man sen inte erbjuder detta som klubb, fine, då har man väl bestämt sig, men då kan man väl inte gnälla, eller?
Gör nåt!
Hur blir det med en klubb som Djurgården, de har väl ingen egen bana ?
Eftersom DIF Golf inte äger någon egen bana så har föreningen samarbetat med ett antal olika banor genom åren. Lindö, Orresta, Ingarö, Ågesta, Österåker och under de senaste åren ett allt närmare samarbete med Arlandastad.
AIK golf har väl samma problem?
Men med förbundets förslag kommer alltså AIK och liknande klubbar inte kunna utfärda några Golf ID?
Vilka fler sådana finns, Hammarby har väl samma situation ?
De har ju Björkhagen men det är väl på samma premisser som AIK/Djurgården?
@Vattenmannen ?
Det kommer att gälla alla klubbar/föreningar utan en egen bana.
Jag tolkar inte att man kan ingå samarbeten med en bana för att kunna komma runt det, då blir väl föreningens medlemmar belastande banans medlemstal. tolkar jag det…
DIF, aik och hammarby kommer alla att påverkas i formen av att kunna utfärda golf-id.
I DIF golf finns det ett stort antal medlemmar som redan är medlemmar i en annan klubb, men man har DIF som hemmaförening. Anmäler man sig till tävlingar mm så står det att man representerar DIF golf.
Om man vill prata om Oligopol så har man väl vid ett sånt scenario verkligen skapat ett oligopol om något? Det är både överenskommet i grupp och i syfte för att faktiskt hålla priser uppe.
lägg ner djurgården ![]()
Hammarby har cirka 600 betalande medlemmar och ryms vad det verkar inom Björkhagens medlems-tak.
Det finns diverse kriterier man ska uppfylla för att kunna ha den här formen av samarbete. Bland annat ska man ha nån typ av ungdomsverksamhet.
Det är Björkhagen som bestämmer om de vill ha Hammarby knutet till sin bana.
Vet du att man kan göra på det viset, knyta sig mot en bana?