I en mening så nämndes “smarta affärsmän” i samband med brevlådeklubbar.
Hur går de ekonomiskt egentligen?
HGs rörelseresultat 2023: -620 Kkr
I en mening så nämndes “smarta affärsmän” i samband med brevlådeklubbar.
Hur går de ekonomiskt egentligen?
HGs rörelseresultat 2023: -620 Kkr
varför 10 rundor då GF är 1000 som dyrast och Fullt 11995kr per år?
Jag lånar ju ut pengar till klubben
60000 st delat på 444 klassade golfklubbar ger 135 ID per klubb a 500KR
ger 67500kr per klubb. Ingen förmögenhet för en del men troligen ett tillskott för den del.
Det är ju inte ens det, för förbundet ska ju ha hälften drygt.
Det är svårt att föra en rimlig diskussion när man ska besvara motfrågor som endera är irrelevanta för sakfrågan, saknar substans eller bara är egna vildsinta tolkningar på vad som menas med det man skrivit. @Nordan
Innan brevlådeklubbarnas intåg var det en situation där prislappen för gf-medlemskap sattes på en rimlig nivå i fh. till vad det var värt att vara medlem på den klubben. Det handlade inte om att sälja ett golf-id utan att värna om kunden och att de inte behövde släppa golfen helt. Cash in och ev. nån GF samt kanske en senare uppgradering till fullt om de får suget igen.
Dvs. Behålla en kund utan att sälja ut resten av klubben för en spottstyver.
Ovan resonemang går inte hem hos alla de härinne som tycker att det är ok att just de ska få något ingen annan får. Mitt lilla rop på känsla för rimlighet och viss sympati med den förening man vill gynna är väl dödfött, men ändå. ![]()
Egon
Här kommer en fråga till, vilka frågor tänker du på som irrelevanta eller som du tycker saknar substans eller är vildsinta tolkningar?
För det är ju i princip bara du som dividerar om detta med ALLA. Ingen annan verkar förstå dig eller dina instick, men det är bara fel på alla andra (eller primärt mig dårå)
Wow, ingen dålig generalisering, och rätt felaktig om du frågar mig.
I avdelningen vildsinta tolkningar…
Exakt VAD är det jag vill ha som INGEN ANNAN får?
Hela diskussionen utgår ju från en sorts oklara/rörliga förutsättningar och mer eller mindre uttalade antaganden.
För att kunna argumentera vettigt i sakfrågan/orna så behöver man ju klara ut minst följande:
Listan kan göras lång.
OM det är så att där sannolikt sprids mindre mängd pengar över golfen, totalt sett, om förslaget antages, så kan man ju kanske tycka att förslaget är suboptimalt.
Du menar att någon skulle ha gjort en konsekvensanalys innan de lade fram förslaget?
Många förlegade tankar i golfen. Aktier, spelrätter etc… jag har aldrig betalat för en spelrätt och kommer aldrig att göra. Årsavgift duger utmärkt och jag är inte fast i en klubb med en aktie eller spelrätt som inte går att sälja (ja, jag vet, man kan lämna tillbaka till klubben). Förlegade idéeer som behövdes när klubbarna byggdes men som sen blivit till belastning för medlemmarna.
Å andra sidan, om jag satsat säg 100’ på en aktie för 20 år sen för att en klubb skulle byggas och jag bli medlem så hade jag nog “räknat av den” vid det här laget.
Vår klubb avskaffade spelrätterna på årsmötet.
Vid införandet för cirka 20 år sedan hade de ett fiktivt värde på cirka 3000kr.
Ingen diskussion eller protest mot detta.
Funderar kring vad som sades av de äldre i klubben när man började med golf i början av 70-talet. En greenfeespelare skall man betrakta som medlem i klubben för den tid de erlagt greenfee, och en vänlig uppmaning åt oss juniorer som ofta “tränade/lekte” golf på banan att genast vinka fram greenfeespelare.
De 100 millarna (kanske tom lågt räknat om man ser till hur många rundor snittspelaren spelar) som tillfaller klubbarna i GF runt om i landet och de 15 millar som förbundet kan sätta sprätt på verkar man inte vilja prata om.
Men igen, det finns ett så otroligt enkelt botemedel mot brevlådeklubbarna om klubbarna bara fick lite action i ådrorna, och det är att kampanja för ett billigt medlemsskap för de som inte vill/kan spela mkt eller som inte spelar på en och samma bana så mkt.
SÄTT UPP ETT BILLIGT MEDLEMSSKAP!
HG mfl har ju lyckats på något sätt. Hur faan har bryttsäter och ekholmsnäs kunnat saluföra sig?
Problemet är ju att i storstadsområdena vill klubbmedlemmarna helst inte ha fler medlemmar, oavsett om det är greenfeemedlemmar eller andra typer av medlemmar, det är tillräckligt trångt på banorna på helgerna. Och enligt förbundet är det just i storstäderna det är problem.
Även om styrelserna vill införa greenfeemedlemskap av olika slag kommer medlemmarna i många av klubbarna att säga nej på årsmötena.
good point, men det kan ju regleras med begränsningar i bokningarna?
Så är det givetvis, det blir ju en pedagogisk utmaning för styrelserna.
Hade jag varit klubb hade jag bett förbundet om statistik för alla GF/rundor som alla GF spelare spelat:
Den informationen borde kunna skina lite ljus över ev frågeställningar.
Spelar en GF medlem i snitt 4 gånger / år och två är på hemmabanan, då krävs det ju en ganska stor del för att det ska påverka beläggningen.
Och man ska ju inte glömma att vi pratar om en intäkt här.
Något annat man verkar missa som motståndare till HG med flera är ju det faktum att en GF medlem ev skulle kunna bli en fullbetalande medlem, i värsta fall…
Om problemen främst är att det är tjockt på banorna i Sth och andra “storstäder” så finns ju lösningen: Bygg några banor.
Om det inte kan finansieras så är det troligen “för billigt” med golf i dessa problemområden. Dvs för billigt för de som spelar GF (med eller utan HG-medlemskap).
Den som har komplett GIT access bör kunna plocka fram rätt mycket av den informationen.
Väldigt få befintliga storstadsklubbar har tankar kring utbyggnad.
Det är svårt att hitta investerare som är redo att satsa 100 Mkr på en bana i dagens läge.
Mitt förslag att förbundet skapar en ban-fond tror jag är ett sätt att skapa intresse för nybyggnation.
Jag tror också att förbundets snabb-analys är delvis felaktig, det finns klubbar ute i landet som ej är storstadsklubbar och har upplevt medlemstapp till brevlådor.