Brevlådeklubbar

Vet inte hur du kommer till den slutsatsen av mitt inlägg?
… och varför en helt rimlig diskussion om GF-medlemskap och klubbar som dumpar priser ska spammas med motfrågor som, i bästa fall, är irrelevanta?
Möjligen svävar du iväg och tror att om man inte gillar salt så dyrkar man socker?

Egon

Nej. Du har aldrig skrivit något om att det borde vara differentierad taxa beroende på hur mycket man spelar. Det enda du tjatar om är att sällanspelare borde betala samma pris som den som spelar 100+ rundor per år eftersom det kostar att driva en golfbana och alla måste ta ansvar. Typ så har iaf jag uppfattat det. :slight_smile:

Njaej, problemet är att hugade affärsmän erbjuder gf-medlemskap till en kostnad som är långt under det normala. De har dumpat priset av en enda orsak och det är att tjäna mer pengar än om de hade hållit sig till att sälja vad de själva kan erbjuda.

Ponera att medlemskapet bara hade gällt på deras egna faciliteter. Hade det varit ok eller sunt att sälja så många då?
Nån orimlig i tråden kan säkert svara ja… för det är ju så Trump gör, men ska vi vara ärliga så blir svaret bara ett Nej.

Egon

Så nästa år, och året efter det, när Golfklubb GK går sämre än i år, vad skyller vi på då?

Då har du uppfattat fel. Det står en bit upp vad jag tycker.

Det handlar först o främst om att det är snyltare som dumpat priset. Min åsikt… andra och de själva kanske tycker att de är smarta affärsmän.

Sen erbjuder många klubbar GF-medlemskap men prislappen är nog från 1500:- om man bor i närheten. Införstått är då att man inte vill dumpa priset på sin produkt dvs. värdet på övr. former av medlemskap. Sund företagsamhet som därtill är moralisk.

Så, en sällanspelare kan gynna sin klubb för mindre än kostnaden av en vokey och samtidigt kan de byta form under året om de märker att de kommer spela betydligt mer… utan att förlora någon avgift.

Egon

Peka finger?
Konstigt Statement… menar du att det de gör känns helt ok i din värld?

Ja, om deras hemmaklubb erbjuder samma medlemskap till en högre kostnad så snyltar det (om du prompt vill använda såna ord).

Jag är den förste som supportar ”ta med dig din kompis gratis” eller andra prova på saker. Jag bryr mig mig inte heller om någon fular och hackar lite utan att betala för sig. All reklam är bra reklam och syftet är att knyta de värdefulla nya medlemmarna till sig.

Egon

Tror jag pyntade 4-5000:- för 25 år sedan. Jag tror att vi idag betalar för lite… så det blir väl det då.

Egon

En frågeställning utifrån ditt resonemang Egon, en greenfeespelare från en liten 9-håls bonnabana i inre norrland där sörlänningar skulle betrakta greenerna som skaplig fairway och där denna person just är greenfeemedlem och betalar 700kr istället för HGs 500kr (eller vad det nu är) är inte denne en snyltare i samma utsträckning ?

(Det blev en väldigt lång mening)

1 gillning

Absolut inte, och om du förstod att ordvalet i mitt inlägg ovan gjordes med viss påtryckning så behöver du inte dra några växlar på det vidare.

Det förbundet gör/vill göra är något som inte har behövts tidigare. Det har varit gängse, normalt eller moraliskt rätt om man vill kalla det det.
De som dumpat priserna har inte den genen.
De glesbygdsbanor som håller en lägre prisbild har sina bevekelsegrunder. Prissättningen är fri.

Rent tekniskt så har nog inte någon av Sveriges drygt 400 klubbar åsikter om andras prissättning utan det handlar om att det är antalet medlemmar som är hutlöst.
Om HG behåller sina priser när de bara kan/får sälja 3-4tusen medlemskap så får de det.

Egon

Det är en sak jag inte riktigt greppar, Egon.

Antag att Bonnaklubben säljer följande:

• Klassisk årsavgift 6’
  • GF kostar 500:-, dvs 1/12 årsavgift.
  • GF-medlem ink två GF för 1.4’ och man kan köpa ytterligare två GF för 400:- per styck men sedan gäller full GF. Spelar man 12 rundor kostar det alltså 6.2’

Om de sedan addar BaraDetDärGolfId för 500:- (det ingår ingen GF), hur devalverar det övriga medlemskap? De som vill spela på klubben köper ju inte BaraId. De som inte vill spela på klubben köper inte GF-medlem.

EDIT: Obs, jag är ingen förespråkare för BaraId-medlemskap, egentligen, men jag vill förstå ditt resonemang om devalvering.

Brevlådeklubbarna som har tillskansat sig flera 10tusentals medlemmar devalverar värdet på golfen. De ger inte andra klubbar en chans att erbjuda en, för deras verksamhet, rimlig kostnad. Den är värd mer pengar än vad dessa ”snyltare” på golf Sverige” tar ut.
Det är min åsikt.

Svar på ditt ex.
Nu förutsätter du att priset är det viktiga. Det är kanske en del men absolut inte allt. Dvs. Om en enskild klubb väljer att sälja ”baragolf-id” till en billig peng, så är det fine. Antalet som antar det erbjudandet kan (med nya förslaget) inte uppgå till alltför många/klubb. Däri ligger det en rimlighet på dessa isf., enl. mig, ”för billiga” alt.

Egon

Snyltarna är väl dom som löser medlemskap inkl fritt spel och spelar sönder banan. Inför ett tak på 10 rundor för “fritt spel” sverige över, för golfens skull.

1 gillning

Har jag inga problem med att du tycker. Lite medhåll får du.

Egon

Värt att notera: HGs premium medlemskap kostar 8000kr/år.

1 gillning

1075 i månaden. Bindningstid 12 månader.

Det är deras Unlimited-paket.

1 gillning

Fast, det gäller bara deras egna faciliteter. Medlemsskap och golf id är två olika saker. De där hugade vinsterna är inte så hugande som du tror, isåfall hade väl alla klubbar satsat på det och antalet är väl irrelevant.

Hursomhelst, om du som golfare, oavsett var du är medlem, åker för att spela GF, så är du en betalande gäst. Du betalar lika mkt, och du tar upp samma plats från en betalande medlem, oavsett om du är medlem i bro-hof eller HG en ren brevlåda eller inte ens medlem i NÅGON klubb, håller du med om det?
HUR förlorar golfsverige på det faktum att det finns ett antal golfare som genererar en massa pengar till klubbar och föbund?
Jag skulle påstå att det är summor i trakten av 100 millar till klubbarna i GF och 15-ish millar till förbundet i avgifter.

För mig är det helt ok ja, absolut!
De har dessutom en massa olika medlemsskap för sina 18+9 hål, motsvarande ett “vanligt” medlemsskap. De har kurser, utbildningar och en massa event med bussresor till banan med massa festligheter. Så, de gör inte mindre än en vanlig bana, definitivt inte, det måste du få klart för dig, för det känns det som att du missat.

Om den kompisen vill spela lite golf då och då, inget allvarligt men kanske max 5 gånger om året + några företagsgrejjer kanske.
Hur tycker du att den personen ska vara medlem?

Om ni går back eller inte har resurser för att göra allt det ni vill göra så betalar ni kanske för lite. Eller så gör klubben för lite för att locka till er medlemmar och gäster.
Jag har svårt att tro att det går dåligt för att ni tappat massa medlemmar till brevlådeklubbarna?

1 gillning

Undrar vad Puttaren tycker om det?

Vad spelar det för roll om det är 60.000 baragolfId spelare på ett fåtal klubbar eller om de är jämnt fördelade över SE´s alla klubbar?
För alla klubbar kan såvitt jag vet erbjuda detta, och hade man det så hade diskussionen inte uppkommit.
Vi ska vara klara på att detta har varit på tapeten sedan åtminstone 1986.