Det behövs flera banor på helgförmiddagar framförallt. Det är antingen för billigt att spela på helger, eller så får medlemmar boka för många helgtider.
Ett alternativ är att sänka greenfee rejält på vardagseftermiddagar då det oftast är hyfsat tomt på banorna även i 08-trakten. Då lockar man eventuellt besökare att spela då istället för att trängas med alla andra på helgen.
I min enfald trodde jag att nästan alla jobbar “hemifrån” nu efter Covid. Jobbar man “hemifrån” är ju oftast kontoret förlagt till golfbanan på vardagar.
Något som helt varkar vara förbisprunget i debatten är ju det faktum att klubbarna själva måste ta ansvar för SIN verksamhet.
Om man skulle kunna se på lösningar istället för att peka finger på andra så tror jag att alla klubbar överlever enklare.
Har man ens gjort en analys i hur HG och brevlådeklubbarnas vara eller ickevara faktiskt påverkar de “riktiga” klubbarna?
Antalet golfare
Antalet GF/år genom brevlådemedlemmar kontra “riktiga” medlemmar
Osv
Jag har ju tidigare under ett antal år varit medlem i en av de klubbarna inom GolfStar. GolfStar är ju utpekade som en av syndarna, jag ser det på ett annat sätt. GolfStar tog ju över klubbar som befann sig på randen till konkurs. Om inte GolfStar funnits hade det nog varit en 5-6 färre banor i Stockholmsområdet. De borde belönas, inte straffas.
GolfStar har ju gjort stora kostnadsbesparingar, dåligt med restaurang och kioskutbud på många anläggningar och allmänt lite halvdålig service och inte mycket till klubbanda. Men det finns öppna banor.
Jag tror att en kombination av företag av GolfStars typ kombinerat med klubbar av 1970-talstyp är framtiden. De som vill ut och lira med polarna några gånger per år köper greenfee medlemskap på GolfStar. De som vill vara aktiv del av klubblivet, spela bridge på vintern och golf på sommaren kan söka sig till den typen av klubbar.
Hur är det tänkt att klubbar som har “för många” medlemmar skall agera, om förbundets förslag bifalls? Skall de bara terminera medlemskapet för de som (från klubbens synvinkel) befinner sig på fel sida om gränsen? Man kan kanske gissa att HG inte bara lägger sig på rygg. RF och skiljedom, kanske?
Ingen beef härifrån sett.
Ibland brinner det rejält bakom pannbenet (även här) men det brukar lägga sig skapligt snabbt också.
Jag menade alltså marginalkostnaden för GF-medlemskap, då det är sådana det handlar om. Den (marginalkostnaden) bör inte vara nämnvärt högre i en klassisk klubb än den är hos HG. Sälja ett golfId för 400-500 per år. Borde ge plus i kassan också för Vischan GK.
Att dissa de som väljer klassiskt medlemskap är det ju inte tal om.
Det enda som gör det viktigt är att deras medlemskvot är lite högre än de som har 9 eller 18 hål.
Sensmoralen är densamma … det handlar om gf-medlemskap som säljs ut billigt.
Detta kan, moraliskt sett, inte en vanlig klubb göra eftersom de behöver skydda sina övr. produkter/prissättningar på ett sätt som ger högre prislapp.
Och… det är naturligtvis fritt att undra varför eller tycka att de har fel på sin produkt, men det är ett helt annat ämne.