Inget krav på medlemskap. Räcker att visa att man har teoretiska och praktiska färdigheter som gör att man inte är i vägen eller farlig för sig själv eller andra. Dvs grönt kort.
Det är det happy golfer försöker lösa. Ingen som spelar 20 rundor om året eller mer är medlem på happy golfer. Isåfall om dom alltid spelar greenfee och det är jag väl iofs också helt okay med men det är inte dom som upptar stora delen.
Det är nog mest 30-50-åringar med ungar hemma som inte har tid att spela golf mer än 2 gånger om året. Precis den massan som inte har råd med medlemsgolf. Samt 20-30-åringar som studerar och alltså inte heller har råd med medlemsgolf. Om jag får gissa alltså.
Förstår fortfarande inte varför det är “golfid” som skall vara dyrt. Det skall golfförbundet stå för med en årlig avgift på typ 99kr. Då hade vi sluppit det här debacklet.
Medlemskap är för någon som vill spela mycket golf till rimligt pris eller ta del av klubbens aktiviteter, gym, träningar etc.
Personligen förstår jag inte varför inte fria rangebollar är med i medlemsskapet… jag får väl tillräckligt så jag klarar mig… men ändå.
Det är alltid årsmötet som beslutar om medlemsavgifter, jag tror knappast att storstädernas klubbar kommer att gå med på att klubben inför greenfeemedlemskap till rimligt pris.
Några HG medlemmar kommer att välj Sveg eller Byxelkrok, några slutar några enstaka kommer att gå med i någon vanlig klubb.
Det är en rejäl missuppfattning att Happy Golfer inte har någon bana. De har 18+9 hål, och båda banorna är helt anständiga. Har spelat betydligt sämre i Sverige.
De har dessutom range och håller kurser. Sen har de natulrigtvis egentligen inte plats för 40 000 spelare, men det är liksom en annan sak.
Men…det är väl snarare så att den genomsnittlige greenfeespelarenpå den genomsnittliga banan kommer farande med sitt Golfamore-erbjudande, eller förväntar sig nån typ av rabatt på grund av hålpipning, regn eller annat som påverkat banan.
Bollar finns redan i bagen och egna mackor likaså. Möjligtvis blir det en kaffekopp under lätt muttrande över priset.
15 minuters lek på rangen kan vi kanske tänka oss, men då vill det ju till att det är klubben som får de pengarna…¨
Jag kan ha missat det i den hagelstorm av inlägg som tråden har, men har vi sett nån siffra på hur många grennefee-rundor på andra klubbar som en HG-medlem spelar i snitt? Jag skulle faktiskt gissa att det är försvinnande få.
Min bonus-son spelar kanske 3-4 rundor när han är hemma över sommaren. Han har hittills nöjt sig med Pay and Play. Men skulle han lira lite mer är ju Happy Golfer ett närmast självklart alternativ för en sån som honom. Vi bor drygt 30 minuter från deras anläggning.
Även om jag givetvis hellre ser att han är medlem i Hammarby IF GK om han nu ska vara “brevlåde-medlem”.
Om man skaffar brevlådemedlemskap för att “komma undan billigt” är det väl föga troligt att man bränner runt 500 spänn på range, fika och nya bollar? Stockholmare eller inte.
Det är väl snarare en omvänd Stockholmsfason när man kommer ut “på landet”.
65 :- för en ägg-och-korvacka plus kaffe!!!
Wow vad billigt. Jag tar en chokladbit oxå!
Kanske inte lika kul när "landsortsspelaren kommer till Stockholm. Kaffe och kokt korv 85
Jag håller mig borta från Stockholm om det går. Känner många stockholmare och kommer bra överens med de flesta. Hela min exfrus släkt är stockholmare i generationer också för den delen.
Men när man inte känner personen ifråga så blir det väldigt nonchalant och kyligt på nåt sätt.
Och du tycker eller tror inte att det finns de medlemmar som är medlemmar för att man vill spela mkt, ha bättre villkor, vara en större del i klubben mm? Tror du att så fort GF medlemsskapet skulle presenteras, att klubbens alla medlemmar skulle bli GF medlemmar?
Jag skulle inte. Li direkt förvånad om ett stort antal medlemmar faktiskt INTE gör en ”ekonomisk vinst” på sitt medlemsskap.
Så, HG har en helt ok modell då eller? Eller handlar det då bara om att de lyckats med något som ingen annan lyckats med eller ens provat kanske man ska säga?
Njae, tror det är rätt universellt. Ju större stad desto mer är taggarna utåt. Du blir ju inte utskälld i Hudiksvall om du står till vänster i rulltrappan t ex. Det är nåt med stressen och tålamodet som inte är så kul alla ggr.
Ska inte säga att Uppsala är något himmelrike heller och hade gärna bott på en ännu mindre ort. Gillar det där med “alla känner alla”. Det skapar en viss respekt mellan människor.