Brevlådeklubbar

Jag lutar åt samma håll

1 gillning

En prismodell som då säger att man gör skillnad på klubb och klubb, hos GF-gäster. Jag undrar var jag sett det i tråden tidigare?
:popcorn:
:wink:

Jag säger inte emot.

Haha, fast då pratar man om en grupp klubbar av en specifik typ, inte en specifik klubb för att de har många medlemmar och att det inte passar mina… åsikter i brist på bättre uttryck.

Man har massa såna överenskommelser idag.
Era medlemmar spelar på min bana och våra medlemmar på din, eller man får rabatter inom distrikt, gäst till medlem osv. Men jag har nog ALDRIG hört att det finns massa villkor, MEN, om du tillhör en klubb som har många medlemmar per hål, då betalar du GF x faktor.

1 gillning

Jag fattar givetvis din vinkel, men kunde inte motstå frestelsen att skriva det där senaste inlägget om differentierade priser. :slight_smile:
No worries!

1 gillning
1 gillning

Att det är grädden på moset, att det hjälper till.

Egon

Redan 1986 var det ett ämne…
Och anledningen beskrivs som:

• det var dåligt med utbud bland golfare, MAN KUNDE INTE BLI MEDLEMMAR.
    Klubbarna svarade med att förutom sätta krav på officiellt hcp, (vilket känns som ett ganska rimligt krav ändå) vika specifika tider åt medlemmar som en lösning på det ökade trycket.

På den tiden fanns det nog ett par banor i stockholm som gick oförskämt bra resultatmässigt om jag drar till med en gissning.

Redan då påtalar ordf i SGF att klubbarna borde samarbeta för att ta emot alla golfare och att titta på alternativa medlemsformer.
Och det finns klubbar fortfarande idag som inte har ett motsvarande medlemsskap.

Fast ett par enstaka procent som man inte överlever på är ju knappast grädden på moset, så nej.

Greenfeeintäkterna för oss är av karaktären, slippa börja slå i spikar i kistan.

1 gillning

Sjukdomssymptomet: Väldigt många medlemmar i vissa klubbar.
Förbundets lösning: Tag bort symptomen istället för att lösa problemet.

Liknelse för vanliga sjukvården,
symptom: patienten har svår huvudvärk
lösning: avlägsna huvudet

Om nu förbundet skall göra något kanske de borde vidta åtgärder mot befintliga klubbar som fallerat och inte lyckats fånga upp alla medlemmar som nu är medlemmar i brevlådeklubbar.

1 gillning

Du menar att de ska avveckla banan och därmed kunna sänka medlemskapet?
Det är ju enda sättet att ha samma marginaler som brevlådeklubbarna!

Egon

Man behöver inte ha samma marginaler totalt sett. En medlemsägd golfklubb bör nog sikta på minimal marginal, dvs bara så att ekonomin funkar vettigt. Vinst sker ju på ägarnas/medlemmarnas bekostnad.
Sedan inser jag inte varför en vanlig klubb skulle ha högre marginalkostnad för en extra GF-medlem än vad en brevlåda har. Om vanliga klubben säljer samma tjänst, dvs golf-id, så borde deras marginalkostnad för en spelare vara skapligt likvärdig, eller…?

Ursäkta, men vad får dig att tro att din utläggning i ett dylikt svar var syftet med mitt inlägg?
Berra ger en väldigt onyanserad syn på ämnet och pekar finger åt alla andra än just brevlådeklubbarna.
Fine, enda vägen framåt (om en vanlig klubb vill ha samma förutsättningar) är ju att kopiera affärsmodellen.

Jag försöker hålla en god ton här… men jag är helt lost i hur ni resonerar.

Egon

Om en golfklubb har ett överdrivet positivt resultat i fem på varandra följande år kommer farbror (eller tant) Skatteverket och gör en revision. Det finns marginal i alla Stockholmsklubbar att ta emot ett par hundra greenfeemedlemmar till minimal årskostnad. Sedan kan de ju fritt sätta spelbegränsningar för dessa medlemmar precis hur de vill precis som de idag kan göra för medlemmar från brevlådeklubbarna. Att göra på detta sätt är ett annat sätt att ta bort symptomen istället för att lösa problemen.

Grundproblemet är hur nya banor skall finansieras i storstadsområdena och hur banor i glesbygden skall överleva med begränsat medlemsunderlag.

Problemen kan liknas vid problemen på bostadsmarknaden
Det finns 750 000 lägenheter byggda i miljonprogrammet där det behöver renoveras. Väldigt många hyresgäster ligger på gränsen till vad de har råd att betala i hyra, och det inte finns därmed inte någon som kan betala detta genom att hyresgästen betalar renoveringen.

Kollade Happy Golfer på Ratsit.
2023 (2024 finns inte ännu) omsatte man nästan 26 miljoner men gick back drygt 2 miljoner.
Även 2022 gick man back så verkar trots allt inte vara någon lönande verksamhet - ännu.

Jag trodde ingenting om ditt syfte och jag trodde också, felaktigt då, att det var ok att ha en uppfattning om vad du skrev. Jag ber inte särskilt ödmjukt om ursäkt om jag har glappat felaktigt och kommer låta dig debattera ostört framgent.

1 gillning

Herregud!
En vanlig golfklubb har sin främsta inkomst från medlemmarna. En kostnad per person på 5-6-7tusen/år.
Medianvärdet i SE är drygt 850/klubb.
Att sköta en golfbana (18hål) kostar någonstans norr om 4miljoner.

Att driva en golfklubb kostar inget. Man behöver varken personal eller maskiner. Visst, men kan avlöna en adm. och hyra ett kontor… men vad mer behövs!?

Du tycker alltså på fullt allvar att en golfbaneklubb, som behöver varenda krona medlemmarna pytsar in, ska dissa sina eftertraktade fullvärdiga medlemmar och erbjuda dessa ett gf-medlemskap för 395:-.
Ett alt. som med golfamore och lite planering ger möjlighet till många ronder innan de nått upp till fullmedlem-kostnad.

Snittet på medlemsronder är 12st/år. Obs, SNITT!

Ursäkta om jag lämnar utrymme för eget tänkande. Jag orkar inte både rita kartan och hålla handen.

Egon

Offerkofta av tack!
Jag skrev något hutlöst ironiskt till Berra. Jag använde samma mynt o vände på hans, enl. Mig, fullständigt galna logik.

Det är ok att ha olika uppfattning, eller hur?
Att du sen inte förstod min ironi är en annan sak. Kanske ett ärligt misstag (?) men texten visade även på samma orimliga logik… enl. Mig.
Därav svaret…

Egon

Jag kan absolut köpa mycket av dina argument… men inte varför du drar dem i det här sammanhanget.

Att sälja golf utan att bidraga med möjlighet till golfspel är det som är fel med brevlådeklubbarna.

Eftersom de inte erbjuder spel så kan de hålla ett betydligt lägre pris. Detta lockar bort medlemmar från klubbar som har en sund marknadsekonomisk prislapp på gf-medlemskap.

Allt du völjer(?) att skriva om tillhör en helt annan diskussion. Där skulle vi möjligen vara ganska överens i det mesta…

Egon