Jag fattar ingenting. Det enda jag är relativt säker på är att det blir mindre pengar till skötsel av golfbanor totalt sett i Sverige när HG o liknande tvingas dra ner på antalet medlemmar.
De kommer ju knappast betala full medlemsavgift I någon närliggande klubb. Oftast är det väl folk från Stockholmsområdet som är med i dylika klubbar pga att det är dyrt att vara medlem i lokala klubbar med bana. De kanske vill spela lite på semestern eller liknande och då kanske i andra delar av landet till och med.
Antagligen kommer de köpa greenfeemedlemskap i klubbar långt bort som har kvotutrymme kvar. T ex Ljusdal då.
Det är väl marginellt bra för dessa klubbar men stor skillnad för någon lär det inte bli…
Egon verkar vara inne på att tvinga sällangolfare att betala dyrt… Det kommer inte bli så. Då lägger nog många hellre av.
Vi kan ju jämföra med en skidanläggning. Där kan man köpa liftkort på lite olika sätt. Vill man åka mycket under hela säsongen köper man årskort. Är man där en vecka kan man köpa veckokort, eller så köper man dagkort. Eller förmiddagskort eller eftermiddagskort…
Skulle inte en golfbana kunna finansieras på samma sätt?
Hur många skulle åka skidor om man måste vara medlem i en alpinklubb?
Eller missar jag någon avgörande skillnad när jag jämför en skidbacke med en golfbana?
Då ska ju differentierade medlemskap förbjudas så att greenfeemedlemskap försvinner helt. Du kan vara greenfeemedlem även i GolfUppsala t ex som har gott om medlemmar (för många tycker jag). Under 1000 spänn och då ingår en runda har jag för mig.
Då är frågan, vilken roll spelar det för golfsverige om t ex jag är greenfeemedlem här vid en lokal bana eller om jag är med i HG?
Håller med om din slutsats, det är exakt så det funkar.
Det du missar är att liftkortet säljs billigt med förbehållet att backen inte finns eller är så liten att den inte rymmer alla som lockats att köpa liftkort.
Liftkort är samma sak som greenfee och de säljs av innehavaren av backen/banan.
HG har ju inget spel att sälja. De säljer bara “rätten att köpa liftkort” om man fortsätter liknelsen.
Något sådant existerar inte hos skidanläggningar. Du måste inte vara medlem i Kungsberget alpina för att få köpa liftkort i Åre. Annars skulle ju Sollentunabacken kunna sälja rätt till att köpa liftkort på andra anläggningar. Eller en Happy Skiers som inte ens har en egen backe…
Varför inte göra om alla banor till pay and play? Fast med krav på grönt kort då iaf.
Jag tycker att förslaget är lite för generöst avs. maxtaket. Median är som sagt drygt 850 medlemmar/18 hål 2024.
GF är, som du tagit upp tidigare, ett annat moment22. Höja GF för brevlåde… vore det enda rätta och det försökte man för några år sedan. Tror det föll på något.
Höja GF för alla blir kontraproduktivt men är egentligen det enda rätta. Det är för billigt vs ett medlemskap som ger fritt spel.
Rörande liftkort. Åre och många andra skidsystem säljer ibland på tok för många liftkort. Åre under påsken är som att en golfbana skulle ha 16 spelare per starttid istället för 4.
GF har en smärtgräns.
Det är ett utbyte mellan golfbanorna och dess medlemmar. Detta har historiskt inneburit att mängden golfbanor har kunnat existera pga. att man betalat för det ”hemma” sas.
När en aktör slår mynt av detta ”utbyte” rubbas balansen. Klubbarna som kämpar med kostnad för driften, behöver varenda krona och de har inte råd med ett medlemstapp eller att höja GF till vad de egentligen skulle behöva ta betalt.
Fast det gör väl Byxelkrok, Sveg, Ljusdal, GolfUppsala och alla andra som säljer greenfeemedlemskap i så fall?
Då ska alla billiga medlemskap förbjudas?
För övrigt är nettomarginalen på en greenfee över 100% för en klubb. Greenfeespelaren kanske slår några bollar på rangen, köper ett dussin bollar i shopen, äter lunch i restaurangen, köper en macka och kaffe efter 9 hål…
Vad är kostnaden i form av ökat slitage på banan? Nära noll…
Så varför är greenfee för billigt?
De klubbar som får betala i form av minskat antal fullbetalande medlemmar då trycket på banan blir så högt att det är svårt att få en starttid har knappast dålig ekonomi.
Vad tror ni konsekvensen blir om förbundets förslag går igenom?
Jag tror att det kommer att dra ned golfen i en negativ spiral.
Rätt många slutar att spela, en del banor som nu ligger på marginalen får lägga ned då greenfeeintäkterna går ned. Medlemmar i de nedlagda klubbarna försöker hitta andra klubbar att bli medlem i, dessa är fulla. Fler slutar och fler klubbar läggs ned.
Ska man gissa på -10% golfare 2026 jämfört med nu?
För att det sätter priset för vad ett medlemskap med fritt spel kan få kosta.
600 - 10/12 ronder. Spelar man mindre är det inte värt att vara fullb. medlem.
895:- inkl. golfamore+ (vanligt erbj. för att locka tillbaka brevlådemedlemmar) ger i bästa fall 17/18 ronder utan att kosta mer än ”fullt” medlemskap.
Klubbarna gräver sin egen grav med detta… de kissar sig varma pga. den sits som de hamnat i.
Vem säger att fritt spel bara är värt 7-8 greenfeerundor? Finns ju de som spelar 50, 100, 150 rundor per år. Du tror inte det finns mer betalningsvilja där? Varför är det bara de som spelar lite som ska slanta upp?
In med fler medlemsnivåer alltså. Låt folk betala efter nyttjande på ett annat sätt.
Jag tror att kvoten är så hög att det bara slår mot de det är ämnat.
Median är som sagt drygt 850… det ger ett utrymme för nästan 1800 medlemmar till/18hålsbana. Varför skulle det behöva sluta en massa golfare?
De reguljära klubbarna behöver bara hitta ett pris för gf-medlemskap som rimmar med deras andra medlemskapsformer.
Om sen nån tycker att kostnaden för en vokey är för dyrt för att kunna spela golf, så får de väl sluta då.
De som är verkligt intresserade av att spela golf lägger ju massor av pengar på bollar, klubbor, golfresor osv osv.
En driver kan kosta 10 tusen. Ett järnset 20 tusen. En golfvecka 40-50 tusen, ett dussin bollar 700 spänn, greenfee på fin bana flera tusen…
Och så kostar “all you can eat”-buffen på hemmaklubben 6995:- per år… Där de spelar ett hundratal rundor varje säsong. 70 spänn per runda. Det är ju mindre än vad bortslagna prov1:orna kostar per runda.
Jag misstänker att många skulle betala 20-30 tusen för sitt medlemskap som ger fritt spel. Det är fortfarande billigt jämfört med det andra jag räknade upp. Folk skulle antagligen prioritera sitt fria spelande över en ny driver eller en vårvecka i Spanien…