Brevlådeklubbar

För att du (inte du, man) vill behandla en HG medlem annorlunda mot en annan medlem utan alla andra premisser som redan finns idag.
Alla dom, kat A, B, C eller hur många det är kan du bortse från, det är överenskommelser vid sidan av mellan två parter och har inte med den specifika HG medlemmen att göra. Att man INTE har vissa samarbeten med HG är såklart helt ok, men att säga att en HG medlem betalar mer “bara för att” är pissdåligt tycker jag.
Med dina ex undantar man en specifik medlem ur alla dessa kategorier. Och det är på exakt samma sätt som att säga att alla medlemmar från svartinge ska betala dubbel GF och inga andra ök gäller.

Exakt!
Så, vad hindrar dom, idag, istället för att dra upp himmel och jord i hela golfsverige?
Edit: Det är ett sånt inihelvete feltänk.

Det finns ett behovbland c:a 10% av golfarna. Det hålet kan ALLA klubbar hjälpa till att fylla om de känner att behovet finns.
Om de inte känner det så finns inte frågan.

Är ju medlem och kassör i en liten landsortsklubb där vi dansar på slak lina varje år för att nå noll-resultat.

Fördelning av huvudsakliga intäkter 2024

Medlemsavgifter + spelavgifter: 2 Mkr
Greenfee: 750Kkr
Sponsorintäkter: 750Kkr

Studion/simulatorn börjar bli en betydande intäktskälla, 2024 var det 200Kkr, under januari 2025 var intäkterna dubblerade jämfört med 2024. Här kan medlemmar köpa 10-timmars kort för 1750kr medan icke-medlemmar och medlemmar i andra klubbar betalar 250 kr/timme.

Resultatet 2024 landar på cirka -350Kkr beroende på lite oväntade kostnader samt lite planerat underhållsarbete på fastigheter.

Den genomsnittliga greenfeeintäkten per spelad greenfeerunda är väldigt låg både p.g.a. samarbete med klubbar i närområdet och även golfamore.

Som kassör i vår klubb är min åsikt att det är golfamore som ska bort, brevlådeklubbarna påverkar inte oss. Förutsätter givetvis att golfamore försvinner helt och hållet. Om vi väljer bort golfamore men inte grannklubbarna då väljer besökarna förmodligen grannklubbarna istället.

Om golfamore försvinner kommer greenfeeintäkterna att öka eller minska ?

Om brevlådeklubbarna försvinner/minskar i storlek, kommer vi att få en massa nya medlemmar ?
-Troligen inte märkbart, kanske en handfull som har sommarstuga i närheten och då blir greenfeemedlemmar.

Vårt greenfeemedlemskap är 1200kr för de som ej bor i kommunen, detta inkluderar två greenfee.

Vi har nästan aldrig något bokningstryck, första öppna helgerna i Maj och någon vecka under sommaren är det högt tryck. Jag spontantgolfar i princip alltid, bara vid ett tillfälle under 2024 var det så mycket bokningar (mer än 30 minuters väntan) att jag valde rangeträning istället för spel.

Det finns tre enklare pay&play anläggningar inom rimligt avstånd, ungefär 6 mil till närmsta normalstora golfklubb.

1 gillning

Golfamore har varit med och drivit upp greenfee i sverige också. Så vi som inte är med får betala mer.

Så 20% är greenfeeintäkter och ni brottas med ett negativt resultat ändå. tolkar jag det korrekt så långt?

Vidare verkar ni ha gjort iallafall ett tankearbete /analys OM och isåfall HUR ni påverkas och har ju gjort något för att försöka vända skutan.
Är jag fortfarande med?

Har ni pratat med grannklubbarna?

Vi har kontinuerliga informella kontakter med grannklubbarna.

Vi har lite för få medlemmar för att ekonomin skall vara stabil.Just nu 750st. Vi bör upp i 900st för att säkerställa klubbens överlevnad på lång sikt.

1 gillning

:rofl: :joy: :rofl: :joy:

Jag ser ert arbete som ett föredöme i hur man kan jobba i en golfklubb.
Ni stoppar inte huvudet i sanden utan tar till åtgärder och försöker se över ert eget hus för hur NI kan göra det bättre.

En klubb som kan vara aktuell för mig att bli medlem i, dock fullvärdig har detta “erbjudande”
De har 18+9 hål, fördelat på tre kategorier, eller fyra egentligen. I den dyraste finns det ett fåtal platser, den näst dyraste är full.

Greenfeemedlem

• Medlemskap i föreningen ******** Golfklubb
  • Ger dig ett aktivt golf id
  • 1290 kr

vem betalar då? för att dom ska ta plats på banan

Vad jag menar är, dom spelar inggen greenfee och spelar enbart på hemmabanan så mycket som möjligt för att få ut så mycket som möjligt av deras medlemsskap.

Det går lite hand i hand med det där vi pratat om tidigare att vissa medlemmar spelar och sliter orimligt mycket på banan men betalar lika mycket som nån som spelar två gånger om året.

Det enda rimliga vore egentligen en avgift för GIT och sen avgift per runda man spelar på banan. Ett medlemsskap skulle mer vara som en rabatt för dom som spelar mycket men skulle lika väl kunna baseras på vilket varv du är inne på.

Givetvis tycker folk som spelar väldigt mycket att det inte skall kosta en krona mer än det gör och dom som spelar väldigt lite tycker golf är för dyrt.

Det har genom åren skett ett skifte från föreningsliv till mer personlig utveckling i sporten. Folk hyr en padelbana en timme. Köper tio-kort om dom vet dom kommer spela mycket. Inte fan går du med i minigolfföreninen för att spela en gång om året. Du bryr dig mer om öppettiderna i det fallet än vad det kostar.
Get with the times.

Enda anledningen att golfsverige vill behålla medlemsskapen/“klubben” är att binda upp medlemmar som spelar lite men betalar mycket.

2 gillningar

Där har vi ytterligare en spik i kistan som ger “race to the bottom”. Varför i hela h-e bestämmer sig klubbar för att konkurrera inbördes om att vara billiga(st)? Precis som du skriver, Berra, så finns där knappast några vinster att göra annat än möjligen på kort och snabbt övergående sikt.

Jag tror fortfarande på min tes, att det i snitt (inte i alla enskilda fall) är lite för billigt att spela och att det är en av grundorsakerna till hela HG-tramset.
Gäller medlemskap, gäller GF.

Du skriver att jag har fel och drar sen samma slutsats som jag. Bestäm dig!

Egon

Nice att hitta en modell som fungerar och genererar vad som behöves för att driva klubben framåt, såg lite längre ner ett +resultat ochså.

1 gillning

Och varför skulle man inte kunna säga så? Jag säger inte att det är optimalt men det är heller inget uppseendeväckande, tycker jag.

Om vi spinner på fallet Svartinge, som du själv drar fram: Där kan man enbart spela om man är medlem eller om man spelar som inbjuden gäst tillsammans med medlem. Det är helt ok om Svartinge vill ha det så. Det hade även varit ok om de sagt att medlemmar i BH kan spela mot GF=1.5k men medlemmar i andra klubbar får pröjsa GF=3k, samt att dessa GF-tider kraftigt skulle begränsas i tillgång. Varför de sätter priserna så är väl inget som man som icke-medlem har ett smack att göra med.

Så vad vore den faktiska skillnaden om de istället sade: Medlemmar i HG betalar 3k och övriga betalar 1.5k, med tilllgång si eller så? Det handlar ju bara om hur man gör sin gränsdragning och vilka belopp man stipulerar.

Igen: Kanske inte optimalt att differentiera GF mht besökares klubb, men heller inget som borde vara väldigt kontroversiellt.

På sista raden går vi back, men det beror på att vi gjort en hel del stora investeringar senaste tiden (trackman range t.ex). Men vi har en lite hjälp från andra ställen också. Östra banans närhet till Ullared gör att vi får en del hotellbeläggning även när banan är stängd.

1 gillning

Ehh, nä…

Greenfee är inget man överlever på. Den posten är i bästa fall några procent av omsättningen.

Jag hävdar att du har fel, iallafall i de allra flesta fallen. Greenfeen är ner än några procent och viktig för sveriges allra flesta golfbanor.

Så, hur får du det till samma slutsats?

Givetvis, men de särskiljer inte en specifik klubb med ett ytterligare scenario, att just en enda klubbs medlemmar skulle betala mer eller inte få spela alls när de följer reglerna enligt sitt eget förbund. För det gör de ju, fram till nu vill säga.

Men en besökare från Svartinge genererar exakt samma intäkt och tar exakt samma plats på banan hos min klubb som en HG medlem eller någon från vilken annan GK som helst.

Igen, svenska brevlådemedlemmar drar in en förbannat massa pengar till golfsverige, det faktumet kommer vi inte ur hur vi än vill. Kommer de svenska golfklubbarna att må BÄTTRE av att HG mfl får restriktioner, jag tror inte det,och det vet jag att jag inte är ensam om att tro.

1 gillning

Nämnt tidigare i tråden rörande Östersund Frösö GK på 80-talet. Där fick gäster betala den greenfee deras hammaklubb hade.

Intressant experiment.

1 gillning

Faktiskt, tills att man inte har en hemmaklubb med en GF, eller det kanske var före brevlådeklubbarna?
Men hur skulle en sådan sättas den tro? Som högsta?

Bro Hofs greenfee är väl lämplig att ha för de som inte har egen bana med greenfee.

1 gillning