Reklamvärdet av att marknadsföras via Golfamore är antagligen jättehögt. Att nån liten bana har låg greenfee utanför Golfamore sprider sig inte på samma sätt.
Jag fattar det. Det jag inte fattar är varför så många golfare uppenbarligen låter sig styras primärt av “billigt” snarare än av “följande banor finns och de kostar si eller så” (rabatterat eller ej).
Med lite enkel webbsurf kan man ju kolla upp 20 banor på en halvtimme. Då får man också koll på alla banor som inte är med i häftet.
Bara det att “jag får rabatt!!!” verkar göra att somliga totalt tappar vettet och tror dom gör en bra affär. Att den billiga banan sedan är svår att skilja från en potatisåker gör inte så mycket - jag fick ju rabatt!!
Se bara alla Facebook-annonser där skräp som påstås ha kostat 499:- “reas” ut för endast 299:- och folk tror dom gör en bra affär - när samma “skräp” kan köpas för typ 99:- i en vanlig butik - bara att googla. (jo, detta är ett verkligt exempel - det här magnetspelet som marknadsförs hårt på FB nu.)
Mmmm, jag är nog också inne på den linjen. Det är för billigt och det beror väl på tillgång och efterfrågan och i viss mån på “traditionellt prisläge för golf i SE”.
Högre årsavgifter och färre GF-möjligheter, kanske är något att fundera på? Man tar in medlemsavgifter och annan spons så att det täcker kostnaderna. Sedan kan man sälja GF om man tycker man har luckor i schemat.
Då får brevlådelirare antingen betala medlemsavgift, betala dyrare GF eller spela på bonnabanor som är billigare.
Roligast från i år var väl när jag frågade två kamrater om dom ville komma ner och spela Åhus (västra). Dom ojade sig för greenfee … visade sig att den var typ 15 spänn dyrare i greenfee ihop med medlem en söndag än deras egna bonnabana i småland Så det kan bli…
Västra va väl typ 550 spänn med medlem eller nåt… östra lite dyrare. Jag betalar aldrig greenfee så jag är inte så uppdaterad
När det gäller semestern blir skillnaden i greenfee så pass liten procentuellt att jag hellre hoppar vinet till middagen på kvällen när jag är borta om det är det det handlar om. Man åker ju på semester för golfen tycker jag.
Tänk ett varv till.
Om man inte kan dumpa priset på medlemskap, så behöver man inte höja gf.
Antingen är det på tok för många tankar o åsikter i omlopp, eller… så är det svårt att förstå budskapet. Ovan är ju det som SGF vill ändra på, dvs. begränsa möjligheten (den business som brevlådeklubbar driver) så att de inte ska fortsätta att dumpa värdet av golf.
När det började bli lite fler ”distansmedlemskap” för ett antal år sedan och de första klubbarna med orimliga medlemsantal kom dit pga. väldigt låg avgift, så diskuterades det att ”straffa” dem med högre gf ber. på vilken klubb man tillhörde.
Det lät rimligt men mycket i det var inte etiskt korrekt.
Nähä, jag ojade mig inte…
Men när vi skulle spela Sölvesborg och det sen blev boa så tyckte den andre snåljåpen att jag skulle betala halva hans gf bara för att jag hade frisläng.
Det är mycket snack här. GF är redan hög och det finns en hel del regler kring detta. Medlemmar kan boka fyra tider på varje bana hur lång tid som helst in i framtiden. GF-gäster inte många dagar i förväg. Finns iofs hotellpaket.
Det här skulle jag säga är en otrolig felkalkylering, om du inte pratar om bonnabanornas bonnabana. Du kan ha rätt i kostnaden per år, men att det skulle innebära 20 rundor ger en kostnad på 350 sek / runda. Var spelar man för 350 sek/runda?
Eller räknar du med att de som haf golfamore spelar 20 rundor, samtliga på olika banor?
Här ser jag en källa till missförstånd, för jag tolkar dig som att du verkar tro att alla brevlådemedlemmar är en homogen massa som agerar likadant. Jag tror att brevlådemedlemmarna är otroligt olika, troligen mer olika än oss vanliga medlemmar.
Vad menar du med detta?
Vilken kostnad är det dom vill öka?
Om jag skulle dra till med en gissning, klubben mår ekonomiskt bra?
De där hotellpaketen, har de någon typ av fil in i bokningssystemet.
Bokar man i god tid, fine, men om man bokar ett rum lite sent så kan ju det vara svårt att få tillgång till banan, eller?
Blir “gnället” om man får lägga det i den kategorin att “spontanspelet” blir drabbat?
Det är en förening med stor omsättning, men någon jättevinst blir det så klart inte.
Har inte insyn i hotellens deal.
Gnället är nog missuppfattat av Egon. Det är ett allmänt högt tryck på banorna men med den konstruktion som gäller är det inte greenfeegäster som är problemet. 2400 aktiva på 36 hål, varav många dyker upp på högsäsong och alla vill spela lördag 10:00. You do the math.
Det fetmarkerade är förmodligen orsaken till problemet. Finns ingen anledning att tillåta bokning hur långt som helst in framtiden för medlemmarna. De större banorna runtomkring mig tillåter bokning 30/13/7 dagar i förväg och inte så många som 4 samtidiga bokningar - just för att öka tillgängligheten av banan.