Om det var så att man måste vara medlem i en klubb med ett ganska dyrt medlemsskap (din önskemodell som jag tolkar det?), då kommer vi att inom en kort framtid tappa ett gäng golf-id och därmed hyggliga intäkter till SGF, för de är ju +100.000 st (25 milj)
Spelar man lite kommer man inte att gå “din” väg.
Det kommer då att finnas uppskattningsvis 20-25% färre golfare som är villiga att betala hel greenfee var de än åker, som kommer att fika, äta luncher, kanske handla i shoppen.
Var ligger minimigränsen för vad ett sådant medlemsskap ska få kosta i din värld?
Enligt alla bolag så står det såhär:
Omsättning 2023: 2 148 Tkr
Resultat efter finansnetto 2023: −1 105 Tkr
Om du INTE hade haft golfamore, hade du besökt de banorna ändå?
Spenderade du NÅGRA andra pengar vid det besöket på dessa banor, typ poletter, fika, lunch shop?
Kan man inte som klubb styra det själva? Eller, de kanske mår bra av alla GF gäster?
För de differentierar knappast intäkterna beroende på VAR man är medlem, borträknat vissa utbyten etc såklart.
Finns en bana i närområdet som det är svårt att få tider på då det nästan alltid är fullt - men där gäller att medlemmar kan boka 7 dagar innan medan GF-gäster kan boka först 4 dagar innan - vilket låter fullt rimligt.
Här låter det som Halmstad-klubben gör tvärtom ? Då förstår jag att medlemmarna är sura.
Igen, det gäller att analysera.
Klubben kanske måste ha alla dessa GF spelare för att upprätthålla skötsel/skick på bana och träningsanläggningar eller dyl?
Eller för att kunna bibehålla medlemsavgifter på en lägre nivå i förhållande till detta?
Men om medlemmarna är sura, då bör de ju ta upp det med klubben, det finns ju årsmöten att gå på, och om det är en generell syn då blir det väl ett “enkelt” beslut?
Klubben mår säkert bra finansiellt, och det kanske visas i ett billigare medlemsskap motsvarande kostnaderna, vad vet jag?
Haha, "Bli medlem i vår fina klubb - spela får du däremot göra någon annanstans för vi vill bara att icke medlemmar som betalar greenfee spelar på vår bana "
Haha, ja det är ju en sales pitch man kanske inte får för bra betalt för.
Den balansgången är ju delikat, men man får ju hoppas att man gör analysen.
Medlemmar som inte kan spela lämnar ju säkert till slut, iallafall i en region där utbudet är massivt.
Du har rätt om resultatet, fort och fel.
Besökt banorna ändå? Ja någon, men inte alla.
Vi spelade 2024 18 ronder på GF som INTE är golfamore (+ 6 med golfamore) så det är inte så att vi spelar billigast möjliga. Det blir alltid polletter och ofta lunch, oavsett golfamore eller inte.
De finns de som bara kör golfamore om de spelar GF. Hur den genomsnittlige innehavaren gör är kanske mer intressant.
Men som sagt, de arrangerar mängder med tävlingar och flera event per år på t ex Bro Hof, The National och Halmstad GK och i min värld är golfamore mer än 50% rabatt (under vissa villkor) även om jag inte deltar i dessa tävlingar eller event. Arrangemangen är välbesökta och verkar ha vuxit genom åren.
Eslöv är golfamore förresten. Där stod jag och puttade på samma övningsgreen som Ludvig Åberg för typ 2 år? Innan han gick ut på PGA-touren. Jag visste mycket väl vem han var. Han är lång! Hans Texas Tech-kompis slet hårt på rangen med en tränare.
Såg ett instragraminlägg från i somras när Truls Mörregård stod på rangen på samma anläggning. De kan de där bolltrixarna.
Ja det är nog inte bara dåligt för klubbarna, och man måste väl få tjäna pengar gissar jag.
Det vore kul att se statistik vilka banor som får flest besökare som nyttjar golfamore och andra tjänster, för det finns väl fler liknande tjänster (golfkortet?)
Det enda golfkortet jag känner till är bara för tjejer.
Golfa runt Vänern har ett bra erbjudande
Och det finns liknande upplägg för Blekinge och banor runt Jönköping. Säkert fler.
Flera banor där vi brukar spela har brutit sig loss rabatter typ golfamore och Viaplay-golf kort. Laholm, Ringenäs och Bjäre. Framför allt den sistnämnda har såna bra produkt så de behöver inte ge dessa rabatter. Så det handlar nog om det, en bra produkt och läge.
…och huvudorsaken är att när vi är på golfturné så vill vi ofta(st) spela banor som inte anslutit sig till rabattsystemet. Dra iväg på turné och lira sk bonnabanor baserat på att de har rabatter, är inte riktigt min/vår tekopp. Då kan vi lika gärna lira på hemmaplan.
- Turné, det verkar ambitiöst? Kan du inte bara åka till närmaste vettiga bana och lira?
Givet att det är 27 mil, söderut eller österut, till närmaste bana som är värd någon sorts resa, och lägg därtill att det är ytterligare 10+ mil söderut i Sverige till nästa bana, så är det just “turné” som gäller.
För 895:- blir man greenfeemedlem (i en halländsk klubb) och erhåller samtidigt golfamore plus.
Andra brevlådeklubbar har kanske samma deal men oavsett landar de likvärdigt i kostnad om man köper golfamore vid sidan av.
Detta innebär gf för halva priset OCH på en och samma bana om man vill det.
Så, vilka klubbar är det som har det svårast att få ekonomin att gå ihop avs. medlemmar(?) jo, det är gräsrötterna, bonnabanan dvs. de som har ett litet upptagningsområde (läs, antal presumtiva golfare).
Dessa banor välkomnar golfamore eftersom det leder till fler gäster. Moment22 är att de riskerar att förlora medlemmar som nyttjar samma deal.
Tillbaka till kostnad:
Det kostar ca. 7000:- att vara medlem på en bana i SE.
Med strax under tusenlappen för ett snikmedlemskap och rabattkort så landar man på runt 20 ronder innan det blir värt att byta upp sig till fullvärdig medlem.
Där är hela problemet i sin linda. 20 ronder är för många. Det borde vara 5-8.
De som vill tala för sin sak vill öka kostnaden där det inte drabbar dem. Fine, dyrare gf, dyrare gf-medlemskap eller dyrare fullt medlemskap kan alla kompensera ekonomin.
SGF ska ta hand om sina klubbar och då faller det sig rimligt att de gör det ”as they see fit”. Om nu brevlådeklubbar anses behöva regleras så kommer det från alla de klubbar och banägare som är medlemmar i SGF.
Hela konceptet med Golfamore är ju en aning konstigt. Man skall som användare av Golfamore betala för att kunna se en lista med klubbar som erbjuder rabatt på GF. Klubbarna kunde ju lika gärna sköta det där själva, individuellt per klubb.
- Har vi dålig beläggning vid några kända tillfällen eller veckodagar? Om svaret är ja så kan vi själva som klubb erbjuda rabatter, om vi vill. Bara att skriva på hemsidan och/eller sätta priser i GIT.
Lägg på att golfamore-anslutna klubbar höjer gf eftersom de tjänar för lite på golfamore så får vi “vanliga” golfare betala högre greenfee de gånger vi gör missbedömningen att besöka klubben och därmed undviker dem än mer.
Tittar jag på vilka klubbar i “vårt” distrikt så är det enbart “bonnabanor” med låg beläggning som ger rabatt via Golfamore. Inga storstadsbanor i Umeå, Skellefteå och Luleå som oftast har hög beläggning är med - och varför skulle dom vara det när dom redan har hög beläggning?
För banor med låg beläggning däremot så ger förmodligen Golfamore fler bokningar än man hade haft utan Golfamore - så ingen förlust att vara med.
Visst. Men varför behöver de Golfamore för att ge rabatt? Är så många golfare verkligen så lata/kortsynta/tröga, så att de låter rabatthäftet guida deras val snarare än att låta egna preferenser och egna geografiska val bestämma? Priset för GF kan ju sättas oberoende av rabatthäften.
Alltså jag ser inte det som konstigt eller klandervärt. En besökare med husbil kommer vara en vinst ändå för en klubb som behöver alla pengar de kan komma över.
Jag har skojat lite om att jag kanske köper en husbil och åker runt och spelar golf på sommaren och åker skidor på vintern. Varför inte liksom? Skönt liv.