Tror nog alla klubbar som är med i “samarbetet” är intresserade av så många greenfeegäster som möjligt, även till reducerad greenfee. Det är ju i princip ren vinst. En greenfeelspelare ökar inte kostnaden för klubben nämnvärt. Du verkar ju vara inne på att en reducerad greenfee är en förlust för klubbarna?
De klubbar som inte har plats är väl inte med i golfamore? Varken GolfUppsala eller Uppsala GK verkar t ex vara med utan bara de lite mindre klubbarna som har gott om starttider.
Fan vad du klipper runt i citaten.
Du gör det snyggt… men du beter dig inte likadant.
Alla försök att förklara adderas till din lista på nya attackvinklar…
Du drar slutsatser av det du ser de sista 15 sekunderna av en film. I din värld ger det det enda rätta.
Det inte är längre värt att bemöta dig med fakta när du så klart visar upp denna brist.
Nej, reducerad gf mha. Golfamore har all förutsättning för att vara win win.
Det man bör väga in är hur antalet medlemmar som ska stå för den fasta och beräknade inkomsten är i fh. till gf-medlemmar.
Klubbarna sätter prislappen på det senare i fh. till vad ett fullt medlemskapet kostar och… hade vi stannat där hade allt varit finemang med sponsors-gf, golfamore mm.
Enter … brevlådeklubbar:
Plötsligt är inte priset för gf-medlemskap i den egna klubben prisvärt. Det är egentligen fine… för de som flyr ger ju en förmodad inkomst i åtm. gf.
Visst, det fulla medlemskapet behöver då kosta lite mer, men ändå. Pengarna ska in.
Det som sen händer är att fler och fler flyr… för nu kostar det mindre än ett dussin V1 eftersom nämnda brevlådeklubbar konkurrerar med varandra och dumpar priserna,
Det är här vi är och spåkulan säger att om vi inte stoppar flykten/prisdumpen så kommer det försvåra ekonomin i att driva en golfanläggning.
SGF, som ska värna om sig själva (läs, klubbar och banägare), väljer då att agera på ett sätt som INTE begränsar billigt medlemskap eller, i slutänden, billig golf.
Det enda de gör är att sätta regler för vem och i vilken omfattning de får erbjuda medlemskap. Sen är det fortfarande upp till dessa att sätta priset.
Golfamore gör ett resultat på 8 miljoner med en omsättning på 2,150 miljoner, de måste ha gjort något extraordinärt men jag är för snål för att köpa mer finansiell data. Vi vet inte heller var de tjänar mest pengar. Att sälja Golfamore-kort som ger halv Greenfee. Eller på alla tävlingar och event de genomför. De sistnämnda kräver inget Golfamore-kort för att deltaga och det är fina pengar för klubbarna som som används och troligen för Golfamore. De kan också tjäna pengar på helt andra saker som inte är kärnbusiness.
Med risk för att bli lynchad så har jag haft ett Golfamore-kort i säkert 7-8 år. Använde det 6 ggr i år. Sigtuna, Ängsö pga omväxling och event på hemmabanan. Tönnersjö x2, Eslöv och Kävlinge söderut. Mixat med banor som inte är Golfamore.
T ex Ringenäs och Laholm som gick ur Golfamore för flera år sedan men som vi återvänder till ändå.
Min 20-åring och hans kompisar lirar 4-5 rundor om året på Pay and Play på Ågesta. Dom är lite för lata för att skaffa sig hcp, även om de med all säkerhet egentligen redan ligger på runt 28-30 sådär.
Dom är lite för dumma i huvudet för att haja att de borde köpa ett greenfeemedlemskap på exempelvis just Ågesta och dessutom skaffa golf-ID.
Ganska raskt skulle de ju märka att de 1200 kr som ett sånt medlemskap kostar öppnar dörren till jäkligt mycket roligare golf. De får ju rabatt på både 18- och 9-hålaren.
Eller kanske betala på Salem så kan han ju till och med lira med mig.
Greenfee-medlemskap är underskattat hos klubbarna och borde marknadsföras betydligt bättre. Att det skulle bidra till trängsel tror jag är föga troligt.
Den som blir biten av golf och vill börja lira mer kommer snabbt att skaffa ett “större” medlemskap.
Golfamore är inget problem för golfklubbarna. Tvärtom så tjänar nog en hel del på detta samarbete.
Liksom brevlådeklubbar så utgör inte golfamore något problem. Det är när det eskalerar okontrollerat som det inte blir bra.
Eftersom du nämner Tönnersjö så är det en klubb som verkligen får det som blir över i Halmstad. Den är go to… om man behöver boka spontangolf. Aldrig fullbokad.
En annan Halmstad-klubb (vill ej nämna den här) är konstant fullbokad. Helger måste bokas veckor i förväg. Medlemmarna är skogstokiga på all gf.
Du menar att vi får rena greenfeeklubbar? Jag tror inte det. De som verkligen vill spela till vardags får det dyrt om de alltid ska spela på greenfee. Golfamore gäller väl bara en gång per bana och person eller nåt sånt?
Jag tror många ser ett stort värde i sitt medlemskap. Att åka runt till olika banor och spela på halv greenfee är nog inte något särskilt många utanför storstäderna är villiga att göra.
Kan bara hålla med och det vet du.
Det är något visst med att kunna vara ”grå” i en diskussion.
Gf-medlemskap och inte minst golfamore är bra för golfarna samt även för golfen.
Det enda som behövs är att hålla hugade profitörer utanför.
Om en brevlådeklubb, med fler medlemmar än de kan erbjuda spel för, får lägga ner så är det ingen förlust.
Måste även tillstå att begränsningen som det talas om är mer än generös.
2800 medlemmar/18 hål är mycket.
Om jag inte räknar helt galet hinner man under 10 timmars starttidsschema få iväg ca. 240 spelare. Det är mindre än 10% som får plats en lördag.
Det jag menar är inte sprunget ur ett motsatsförhållande som är svart eller vitt.
Värdet på ett medlemskap följer marknaden. Det är inget fel i det. Det som blir ett problem är när marknaden manipuleras. Att dumpa priset och sälja något man inte har täckning för kommer (tror SGF) skapa problem i längden. Inte möjligtvis i gf-intäkter utan mer i medlemsintäkter.
Om vi tänker på samma klubb så vill dom nog inte dubbla sitt medlemsskap för att snåla ner på gf-gäster heller… Men dom har utan tvekan marginal för att göra det.
Totalt brukar det bli 70-80 rundor en typisk säsong.
Hemmaplan: Cirka 50-60
Bortaplan: Ungefär 10-15 i och ev andra resmål, några få i och 5-15 i (starkt beroende av ev turné med bil).
Golfamore har vi använt på ett par resor. Då för att lira banor på där GF kostar 200+ € men där vissa dagar/tider antagligen inte kan säljas för normalt pris. Hemma i Sverige blir det knappast Golfamore.
Japp, att tillhanda hålla en attraktiv produkt i olika avseenden.
Buffe golfaren kommer alltid att vara attraherad av en produkt där spelaren får mer av kakan av mer buffeande.
Problemet med “manipulerande” skulle isf kunna ske bland de som spelar färre rundor och knappt går jämt ut på grenfee vs vara medlem/,medlems årsavgift.
Ser det mer som att klubbarna har ingen attraktiv produkt för dessa.( De betalar “premium” för buffe typ, då måste annat överväga)
Skulle även alla dessa bli buffe spelare skulle det ändå inte finnas tider för gf- spelare samtidigt som klubben inte skulle få intäkter från gf.
Det var LÅNGT ifrån alla klubbar som erbjöd greenfeemedlemsskap när det begav sig, det var ett YTTERST fåtal som hakade på det fenomenet och ens tänkte i den banan. Idag när det har varit en realitet i vaddå, 25 år, ja då finns det fortfarande klubbar som inte har detta medlemsskap.
Prisvärt säger du, att sälja ett medlemsskap för 295:- för att betala 254 av dessa till förbundet (och jag tror faktiskt att det finns en nivå till för förbundet), då blir det inte många sek kvar. Lek med tanken att du erbjuder ett GF medlemsskap för 495, kanske inkl en GF, då har du 250 kvar, och om du skulle lyckas med konststycket att locka till dig 100 nya medlemmar, då är det trots detta inte så mkt deg kvar för klubben, och ni har 100 rundor som troligen inbringat mindre än hel GF, inte minst i förhållande för vad du betalar till FÖRBUNDET.
Här lilgger vi verkligen 180° från varandra, jag tror att det är otroligt få som överger ett reguljärt medlemsskap till förmån från ett greenfeemedlemsskap för den sakens skull. Det gör man möjligen om man kommer att spela väldigt lite på den klubben. De som spelar mycket tenderar att vara reguljära medlemmar, det är jag tämligen säker på.