Brevlådeklubbar

Varför ens ha ett golfförbund när varje klubb kan hålla koll på medlemmarnas hcp i ett Excelark?
Även tiderna på banan kan man köra i Excel.
Hur svårt kan det vara att lyfta luren och ringa kansliet och boka tid som att rapportera in senaste rundan?

2 gillningar

Inga problem alls, men som datatönt gillar jag idén att hcp gäller över en hög med klubbar även om det såklart hade gått att sköta själv med en papperslapp i bagen.

Ekholmsnäs

Ja, eller de har väl egentligen hållit sig vid sin läst… och inte svävat iväg som många andra.

Poängen, i sammanhanget, är att man inte rear ut plats på gymet för att casha in liiiite till.

Egon

2 gillningar

Nej, om du vill se det rent ekonomiskt så är det isf. att medlemskap är för billigt i brevlådeklubbar.
Det är det pga. att de kan sälja tiotusentals medlemskap utan att behöva kunna erbjuda spel för alla dessa.
Detta urvattnar i sin tur värdet på ett fullvärdigt medlemskap och då flyr folk från att vara medlem i den klubb de helst spelar på.

Som jag skrivit tidigare, som Puttaren nämner ovan och som nu tydligen sgf insett, så är det en begränsning av medlemsantal/hål som löser hela problemet.
Greenfee-medlemskap kommer fortfarande att existera så att sällangolfare kan ha möjligheten kvar.

Egon

1 gillning

Det jag inte begriper är att inte golfförbundet introducerar klubblöst greenfee medlemskap i förbundet där man får tillgång till GIT och kan spela greenfee på förbundets klubbar.

3 gillningar

Går inte det emot deras stadgar och hela premissen med ett förbund öht.?

Det skulle iofs. kunna gå om de sedan delade ut pengarna till klubbarna. Den facklan skulle nog ingen vilja hålla i när kreti och pleti bland klubbar tycker sig ha större rätt till kakan.

Egon

1 gillning

Och jämförbart samma service, kvalitet och design skötselprogram mm, mm osv?

Men det vet ni indirekt…

Problemet är att de sätter en begränsning på något som många gjort som en affärsidé och tjänst till en massa golfare. Är det kanske där skon klämmer hos svenska golfklubbar, någon tjänar pengar på en tjänst som de själva inte kan eller vill bistå med?

Bara för att du är medlem i en brevlådegolfklubb gör ju inte sannolikheten stor att bli medlem i en “vanlig” GK om det införs begränsningar. Det blir väl snarare att man slutar om man spelar lite och måste betala x antal tusen för att få (ens kunna) spela.
Däremot har man sett ett otal kreativa lösningar för att de som spelar lite eller vill spela GF som mest ska kunna ha ett medlemsskap.
Brevlådor är en sak, billiga medlemsskap i en GK nära med små fördelar en annan.
Men hade GK erbjudit detta till någon som bor nära, då tror jag att man hellre skulle vara med i en GK än en brevlådeklubb.

Allt handlar väl om administrationen av ett golf-id om man ska hårddra det.

En golfförening ansluten till GK, typ HIF, DIF eller AIK golf mfl som har lag i seriespel, medlemmar, har både interna och externa tävlingar och genererar en massa pengar till både GK och SGF, ska de bara lägga ner då de inte ens har en golfbana?

Och kommer man dit, då skulle jag inte bli särdeles förvånad om det slutar i en rättstvist då SGF inskränker eller begränsar sveriges föreningsliv.

Delar förbundet ut något i dagsläget av de dryga 150 millarna man får in i adm avgifter?

Men idén är ju inte dum, man kanske ska styra det till distriktsnivå. Dvs de som bor i halland, då går pengarna (eller överskottet efter att de c:a 300 sek, de administrativa kostnaderna dragits av), till hallands golfförbund osv.

Haha, dagens bästa. Du borde lagt det där i Humorhörnan. Förbundet är fullt med pampar som ser om sitt eget hus.

2 gillningar

Aj, då, men svaret var ju om än subtilt, mkt tydligt…

Då pratar man bara om mellanskillnaderna från de administrativa kostnaderna som förbundet tar och vad den potentiella brevlådemedlemmen betalar? De dryga 150 millarna stannar där “de ska vara”, ironiskt sagt.

Så är det säkert men det är ju också klubbarna som ”äger/styr” förbundet.
Att sedan förbund blir lite självstyrande och ryggkliande är ju inget ovanligt.

@Nordan. Alltså, det var inget förslag från min sida … jag svarade bara på någon annans förslag. Jag såg bara den senare problematiken med en ev. utdelning och en trolig huggsexa.

Egon

Tänker man utanför boxen så kan man måla upp samma scenario på ett gym.
De som vill träna får betala för varje gång till de som äger gymmet och sen betalar de till mig för att jag erbjuder min service på samma gym.
Typ. en grupp på 10 pers som barrikaderar knäböjställningen i en timme på bästa träningstid.
Skulle det vara ok. Vi kan ju starta en förening och vi betalar för oss.

Om inte ex. funkar… byt till allmänhetens simning, 40 pers som tränar konstsim … i barnpoolen. :wink:

Egon

Sgf = cancer

1 gillning

Föreningen i det här fallet arbetar i symbios med GK. Man har event där, medlemmarna får en hygglig deal för spel på banan. Laget tränar där mm.
Denna del av golfsverige förstår jag inte hur man henterar, eller ens tänkt hantera?
Kallas dessa föreningar för brevlådeklubbar, eller kanske snarare, kommer de att behandlas på samma sätt?

Här ligger den bättre. Maxtaket för Golf-ID: »Snälla SGF – gör en ny utredning!« | Golfbranschen

En fullständigt påhittad konsekvens tas som ett föremål för sympati här.
De brevlåde-medlemmar som inte får plats kan med enkelhet få samma slags medlemskap i en riktig klubb. Ingen kommer bli av med sitt golf-id om de inte vill det.

395st 18håls-banor ger 1,1miljoner golf-id. Addera 6-9-12håls-banor och det ger ytterligare 150 000 möjliga golf-id.
Det finns ca. 561 000 aktiva golf-id i Sverige 2024.

Ergo… allt annat som skrivs i inlägget har ingen relevans med verkligheten utan blir bara en flytt av fokus från den springande punkten… brevlådeklubbar blir av med sin födkrok.

Brevlådeklubbar dumpar priserna.
Det är fullständigt logiskt att gå vägen att begränsa deras skrupellösa business och ist. erbjuda den till övr. golfklubbar på ett reglerat och juste sätt.
Greenfeemeflemskap kommer att fortleva där.

Egon

1 gillning

Men som artikeln nämner, det gagnar ju oftast inte de klubbar som har snäv ekonomi att man inför stopp för brevlådeklubbar.

Finns det någon statistik var brevlådeklubbspelarna lirar sina rundor? Jag gissar att de främst håller till i de större städerna.

Jag skulle hellre vilja ha en debatt om den väldigt höga kostnaden som är kopplad till att ha ett golfförbund. Är det rimligt att en rätt liten klubb i glesbygden betalar 200 000 kr per år för att vara med i golfförbundet ?

Har sagt det förr, kanske dags att starta upp en konkurrerade verksamhet till det dyra förbundet ?