Brevlådeklubbar

Det är billigt att spela greenfee I Sverige. Utomlands så är avgifter på flera tusen inte alls ovanliga. Femsiffrigt på sina håll i USA.

Nej, dom menar jag inte. Jag menar att rabatterna kommer av nån form av samarbete.

1 gillning

Fast i USA behöver man inte vara med i klubb för att spela.
Grabben brukar ge $50-70 för 18 hål

1 gillning

Man kan inte jämföra med andra länder. I alla fall inte om sporten är med i RF.

Säg det till @jhenrikj , det var han som påpekade hur mycket det kostar over there

1 gillning

1200 dollar i Vegas nästa år… Det är klart att det finns billiga banor också men det brukar vara lite så att man får vad man betalar för

Ja, vi kan ju låta golfen bli rikemanssport igen. Är alldeles för billigt nu. Men då får ni kvarvarande som är stadda i kassan finna i er att det kanske bara kommer finnas 10-20 banor i Sverige. :wink:

Jag sa inte att jag ville ha det så, jag konstaterar bara att greenfee är billigt i Sverige.

Den enda banan jag skulle betala en sån fantasisumma för är Augusta.

Det är som med allt annat. Vissa tycker det är rimligt att betala 10 tusen för en finare middag också. Andra tycker att en bil är värd 30 tusen i månaden… En tredje tycker att det är rimligt att betala 300 tusen för en vecka på ett fint hotell nånstans… En fjärde tycker att ett privatjet är värt merkostnaden mot reguljärflyg.

De flesta av oss har inte lyxen att unna oss något av detta.

2 gillningar

På internet är alla miljonärer och scratchspelare!

4 gillningar

Eftersom det påstås vara ett problem att spelare är med i brevlådor och vad som därmed blir sekundära effekter,
Så är det ju “för billigt” med GF.

Det != jag tycker GF är billigt i min plånbok.

Jag inser inte problemet.
Förbundet kan reglera antal/bana.
Klubbar kan differentiera GF eller begränsa GF.

Problemet löst.
(Klubbar punkten)
Nästa fråga.

Förbundet får väl tvångsinlösa alla klubbar och ta över, spelavgift på skattsedeln.

Låter som en bra idé, alla svenska skattebetalare betalar en golf-skatt oavsett om man spelar golf eller inte. Alla skattebetalare har sedan rätt att spela mot greenfee på alla svenska banor.
En ny myndighet behövs, Svenska golfverket där någon avdankad partiledare kan få bli generaldirektör med 5 miljoner i årsinkomst.

Svenska golfverket har som huvuduppgift att alla skall erbjudas att spela på lagom dålig anläggning, lika dålig över hela landet, privata banor får inte förekomma. Starttider på helger får företrädesvis partimedlemmar samt förtroendevalda i kommuner, landsting och stat. Övriga kan köpa lotter av golfverket där vinsten kan bli ett antal helgstarttider, anställda inom kommun, stat och landsting har rätt att köpa två lotter medan övriga får köpa en lott.

Lotter med högvinster ger deltagande i tv-sänd dragning där vinnarna kan få en starttid i veckan i 5, 10 eller 25 år.

På banorna håller golfverket med utrustning, alla får likadana klubbor och bollar att låna, bollarna tillverkas i det som tidigare var Nothvolts fabrik i Skellefteå. Bollar som slås bort ger ett extra skattepåslag vid nästkommande deklaration. Utländska bollar är förbjudna.

3 gillningar

Jag hade garvat om det inte var så jävla nära sanningen…

Är väl enklare att du får deponera 50 spänn per golfboll?
Vanliga golfare får florida bollar medan politikertoppar får premiumbollar.
Politikertoppar har också fri golfbil och premiumtider på banan medan vanliga höghandikappare får tider mellan 5 och 6 på morgonen.

…och gör HIO på alla hål.

I början på 90-talet när golfboomen var som störst minns jag att de flesta av de större golfklubbarna i Göteborg inte tillät medlemmar i brevlådeklubbar att spela på deras banor.

Förklara för mig var i förslaget om ett maxtak på antal medlemmar per 18 hål som detta blir ett problem. Det finns ju ett otal klubbar som lätt kunnat ta in ett gäng greenfeemedlemmar på samma villkor som de få klubbar som nu har tiotusentals medlemmar med få eller inga golfhål.

De enda som kan få problem med detta är väl Cloud golf club och vad den nu heter på Lidingö som har en skidbacke att erbjuda sina 10000 medlemmar.

1 gillning

Precis, varför skall det behövas en klubb öht. Givetvis borde det gå att lösa ett hcp-“medlemsskap” direkt med golfförbundet som ändå är dom som administrerar hcp.

Vid närmare eftertanke, det borde alla ha. Sen kan klubbarna slippa betala stora pengar till GIT varje år utan varje golfare i sverige kan avgöra själva om avgiften till golfförbundet är värt det för att administrera ett hcp.

Klubbarna erbjuder sedan klubbgrejer. Ni vet, gym, krog, olika greenfeemedlemsskap och givetvis pay and play för folk som inte har lust att administrera sitt hcp med dyra pengar till förbundet. Tävlingsspel kan ändå sättas upp via golfförbundet och bara dom med medlemsskap i golfförbundet kan vara med och tävla. Klubben betalar en liten avgift för att använda GIT för detta. Eller tja, med en rimlig API mot medlemmarna kan vilket företag som helst koda en tävlings-app som klubbarna är fria att använda. Och bokningssystem. Etc.

1 gillning

Lidingö?
Lindö menar du?