I år har jag typ spelat golf en runda, max två. Resten var nån slags promenad med hunden…
Tänker mer som hur många buffe spelare finnes det som spelar hemmabanan +30ggr år.
Såg nånstans att snittet är 18 rundor. Gissningsvis är medianen under 15. Jag gissar på att ca 60% inte kommer upp i 15 rundor.
Så om 50% av de som är fullvärdiga medlemmar och spelar 15 rundor per år ökar sitt spel till nivå buffe spelare +30 rundor så måste årsavgifter höjas. Grenfee spelarna får inte plats.
Alt får buffe spelarna minska på sitt antal rundor för att bereda plats för grenfee spelare.
Utgår att höjda årsavgifter är ett rött skynke precis som höjd skatt.
Klart har ingen aning om hur antalet rundor bland fullvärdiga medlemmar ser ut.
Årsavgifter höjs varje år så det är nog inte direkt något rött skynke. Ett par hundra dyrare varje år blir det.
Så är det… och det kommer alltid med att ”vi går på knäna”, ”vi måste promota vår bana så vi får mer gf” och ”vi behöver hjälp av frivilliga”.
Jag är intresserad av att hjälpa min bana och därmed hjälpa mig själv.
Jag är inte intresserad av att hjälpa andra att kunna välja bort medlemskapet och sen betala ”för lite” för att nyttja den.
Jag är, som sagt, medlem på ett gym där alla inkomster går till drift och rep./inköp. Att bevista denna lokal kostar ca. 60:-Vecka (årsavgift). Tränar man, som icke medlem, en enda gång kostar en ”gf” 80:-.
Egon
GF är för billigt, för det mesta. Det betyder inte att jag kommer spela massa GF oavsett pris men om GF vore “ganska dyrt” så skulle de eventuella problemen med brevlådor raskt reduceras.
Kanske skulle vi då få ett antal “public course” men det kan knappast vara ett problem.
Och då blir resultatet ett grenfee beroende för att gå runt ekonomiskt för flertalet klubbar, gissar på att de flesta klubbar inte badar i flis.
Fungerar då de som inte spelar mycket inte ökar sin spel mängd enormt. Skulle de blocka ut grenfee spelarna skulle vettiga höjningar av årsavgiften ske…?
Dax att bomma igen x antal procent av banor som inte bär sig. Med ett tryck på medlemskap så bör väll grenfee öka automatiskt. Typ istället för 800 medlemmar så har man 1000medlemmar, beroende av grenfee sjunker. Problem solved
Jag har nog missat någon springande punkt i all uppståndelse. Dan Persson, känd pösmunk som gärna framhäver sin egen förträfflighet, gnäller (lägger inte in länken pga click bait-känsla) på att förbundet inför tak för antal medlemmar per 18 hål och menar att det blir katastrof för sällangolfare.
Om jag inte misstar mig så finns det garanterat tillräckligt många klubbar för att alla som vill vara greenfeemedlemmar ska kunna vara det även med maxtaket per 18 hål. Skillnaden är att några få klubbar inte kan ha tiotusentals medlemmar som de varken erbjuder spel till eller tar ansvar för.
Vad missar jag?
Mao gymmet bär sig utan ett beroende av “gf” .
Du missar nog inget. Förbundet kan ju ha de stadgar o regler som man får Ack på vid årsmötet och i övrigt har du antagligen rätt avseende tillgänglighet.
Höjer man Greenfee rejält, typ med 30-40 % så kommer folk att spela mer på sin hemmabana istället → mindre tider för greenfee-gäster → mindre greenfee-intäkter.
I Umeå-området finns 3 klubbar i området + ytterligare 3 klubbar inom 7 mils radie.
Umeå-klubbarna har avtalat om greenfee-rabatter mellan varandra för att just uppmuntra medlemmarna att även spela på grannbanorna vilket i längden faktiskt ökar greenfeeintäkterna för klubbarna.
Hemmabanan är ju i första hand till för medlemmarna och att göra sig beroende av greenfeeintäkter känns fel.
Min klubbs greenfeeintäkter motsvarar ungefär 250 medlemmar.
Samarbeten mellan klubbar är ju en bra sak. Både för spelare och för ekonomin.
Min hemmaklubb har typ 2100 medlemmar på 27 hål, dvs alldeles för många. Ekonomin är god. Lediga starttider är det inte så gott om.
Som Stefan resonerar, varför skall jag som skåning som åker bil till Umeå och får betala för hotellnätter etc betala mer för att spela än nån lokal person?
Det är allt lite snett med rabatter.
Rabatter får man inte. Rabatter skaffar man. Med en bra motivering.
Antar att du inte menar dom som står i receptionen och vill ha rabatt på GF pga alla möjliga fel på banan typ inte klippt idag (dvs igår), för smal fw, duggregn, det blåser m.m.
Brukar avfärdas med “varför vill du ens spela här då om banan är så kass” ?
Mig veterligen förekommer greenfeesammarbeten mellan de flesta grannbanorna i Sverige - det är ingen lokal företeelse här i norr.
Det är en av förmånerna av att vara medlem i en lokal klubb och inte i en brevinkastsklubb.
Personligen ser jag inte problemet med att det erbjuds en klubb med billig medlemsavgift för att kunna spela var och när jag vill med ett administrerat hcp. För det är väl egentligen den enda orsaken antar jag?
Om klubbarna ser det som ett problem, införliva ett eget billigt medlemsskap, vi har sett en mängd kreativa upplägg.
Om förbundet är den som vill begränsa det, då får de väl komma med ett bättre upplägg, typ att ta administrationen för hcp själva. dvs sno medlemmarna från klubbarna…
Hur menar du då? Är ju dyrt att spela på greenfee. Hundra rundor på “finare” banor kostar som en bättre begagnad bil.
Eller ska man pungslå sällanspelare så att de inte tycker att det är värt att spela alls? På vilket sätt gör det att klubbarna får bättre ekonomi?