UGK har följande:
Greenfeemedlem
Spelvärde motsvarande 3 000kr, kan fyllas på med rabatt.
Greenfee olika beroende på tid på dygnet och vecko- helgdag.
UGK har följande:
Greenfeemedlem
Spelvärde motsvarande 3 000kr, kan fyllas på med rabatt.
Greenfee olika beroende på tid på dygnet och vecko- helgdag.
Medlemskap+1 runda 595kr.
Jag betalade 5 190:- för en greenfeepott på 8000:- i somras hos GolfUppsala. Det räckte till ca 15 rundor. Greenfeen varierar mellan 400:- och 900:- ca. Beroende på tid och veckodag.
Eftersom jag inte visste hur mycket jag skulle spela så tog jag ett medlemskap som gick in, nästan, under gränsen för friskvårdsbidraget.
Nästa år blir det nog Guld-medlemskap, om jag inte lyckas knipa en spelrätt. 75 rundor totalt, varav max 25 på de mest attraktiva tiderna, s.k. “Primetime”.
Mitt andra alternativ är att bli företagsmedlem på Upsala GK för 20 tusen. Men då är ju det oskattade pengar. Då får jag även 10 greenfeecheckar för stora banan och 10 för mellan/lilla. Får även ett rangekort med 1000 bollar.
Vet dock inte hur vattentätt det är mot Skatteverket som egenföretagare.
Låter som en riktigt bra deal.
Ytterst tänkvärda ord
Ja, är lite sugen på den. De har en bättre deal för juniorer också. 2700:- för obegränsat spel på alla tre banorna.
På GolfUppsala ska de ha 3300:- för juniorer och då får man spela 100 ronder iofs så det är ju i praktiken fritt. Men, och det är ett ganska stort men, man får bara spela 10 rundor på primetime. Det går nog ganska fort att bränna dem för primetime är stora delar av dagen. Särskilt på helgerna.
Finns en rad fördelar och nackdelar som måste övervägas.
Just nu lutar det åt att testa Upsala en säsong. Blir det inget bra får vi väl byta tillbaka.
Du kan bara få friskvårdsbidrag som anställd, så har du enskild firma är det kört.
Har du AB och är anställd i bolaget funkar det.
Däremot om AB blir företagsmedlem så tror jag du blir förmånsbeskattad om du utnyttjar företagets medlemskap för att spela gratis.
Jag skulle konsultera en skattekonsult först.
Visst. Men fortfarande gäller ju att klubbar är fria att sätta priser och mängden brevlåda säger ju tydligt att GF är för billigt.
Höj GF ett snäpp rakt av. Höj sedan GF för brevlådor med 300%. Höj medlemsavgifter ett snäpp. Problem löst.
De som kör brevlådan får slåss om billiga GF, eller betala.
De som är medlemmar har stora fördelar.
De som inte har råd, får lira volleyboll.
Man kan inte både ha kakan och äta upp den. Planekonomi är inte min grej.
Ja exakt. Kan ju hävda att jag spelar för att knyta affärsmässiga kontakter men det lär de ju inte gå på. Fast samtidigt är ju risken att åka på en revision minimal. Tjänar just ingenting på det heller egentligen så absolut enklast är att hålla det privat. Slipper köpa spelrätt för ett par tusenlappar och så får jag lite greenfeecheckar som jag kunde fulsälja.
Har en gratis spelrätt på GolfUppsala på G nu också kanske. Via blocket. Blir väl scammad.
Problemet är i grunden iscensatt av SGF själva. Deras ”behov” av en stor medlemsskara för att bygga sin status vs övr. idrotter/förbund i SE och mht. sponsorer etc. har gjort att de släppt golfen för fri. Nu när många medlemsklubbar ser ökade kostnader pga. färre fullbetalande medlemmar så behöver de backa lite.
Problemet är att obegränsat antal av medlemmar/9 eller 18hål gör att det urvattnar produkten golf. Banor brottas med lägre fasta intäkter och behöver förlita sig på gästspel. Detta gör medlemskapet mindre värt och, som brukligt, så försöker företag generellt ”bota” minskade fasta intäkter med högre avgifter. Moment22!
Om banor med 18hål begränsar medlemskap till t.ex 1000 medlemmar så kommer naturligtvis inte en mindre/sämre bana uppnå det. Bättre banor kommer däremot få en mer attraktiv produkt och om det gamla samarbetet mellan grannklubbar återupptas kommer medlemskapet i en närliggande bana också få sig en skjuts.
Det är givet att klubbar som kämpar med medlemsantal börjar erbjuda allsköns obskyra medlemskap. Jag ser inte det som en förbättring utan bara kiss i brallan. Det värmer bara en liten stund.
Min förhoppning är att regelrätta brevlådeklubbar begränsas så att fenomenet försvinner. Riktiga banor/klubbar kan sen få fortsätta att erbjuda vilket medlemskap de än vill under förutsättning att de inte värvar likt nämnda brevlådementalitet.
I övr. så håller jag med de (vilka det nu var) som gärna betalar mer för ett exklusivt medlemskap. Närheten är för mig det viktiga, så det får bli om jag flyttar från skogarna i Småland nån gång.
Egon
Verkar legit. Så nu kör jag på platinum. Dvs fritt spel. Kostar lite mer och jag kommer inte tjäna in det gentemot guld som är 2000 billigare men känslan. Känslan! Boka in sig och bara gå 9 hål en sommarkväll utan att känna att man vaskar halva bokningen osv osv. Blir en helt annan frihetskänsla. Får jag feeling kan jag göra som Puttaren och spela varenda dag dessutom.
Nu spelar jag ju inte varje dag (bara lirat drygt 200 rundor i år), men det är skönt att bara kunna åka till klubben och slå lite på rangen innan man går ut några hål en sen eftermiddag eller kväll.
VA, SKANDAL!!
Har någon gång tänkt tanken åt brevlådeklubb men mitt egna typiska golfande är att åka iväg till klubben och snacka lite med pron, kanslisten och eventuella andra man känner vid klubbhuset. Om vädret är hyggligt brukar det bli några hål vilket kan vara allt mellan 3 hål och 27 hål. Som eventuell greenfeemedlem eller brevlådeklubbmedlem kommer jag inte känna att det är så smart, då kommer tvånget att lira minst 18 hål.
Nej, inte alls. Det beror snarare på att medlemsavgiften är för hög. Alternativt att man vill kunna variera spelandet på olika banor och inte vara låst till en enda.
Eller bara kunna spela någon enstaka golfrunda då och då utan att vara bunden till en klubb. Sen accepterar man att betala den GF som golfklubben begär.
Nja. Det beror ju på hur man ser på saken.
Hur många procent av sveriges golfare spelar färre än 15 rundor under en säsong?