Bil- och MC-tråden

pga av viktfördelningen??

Det är nog en del av förklaringen. Men, jag har kört många stora jämförbara japanska motorcyklar där bakbromsen är mer eller mindre oanvändbar.

1 gillning

Idag satte jag ner foten inför mig själv och köpte ny bil. Eller ja, än kan jag väl ångra mig men efter åratal av velande har jag nu, troligen, bestämt mig. :smile:

Och det blev…? :smiley:

Ja säg det. Lider av PTSD efter allt velande sen i måndags.

Jag provkörde tre bilar idag.

• BMW i5 Touring
  • Audi A6 e-Tron Avant
  • Tesla Model Y Performance

Sen tidigare har dessa bilar var hetast.

• BMW iX
  • Audi Q8 e-Tron
  • Mercedes EQE SUV

Har även haft en del outsiders

• XPeng G9
  • Volkswagen ID.7
  • Polestar 4

Ja nån av de här nio är det. Har jag för mig.

1 gillning

Ett litet exempel:
Romme Alpin har 80 laddstolpar där du betalar 250:- för en heldag.
Det intressanta är att stolparna inte är placerade långt åt h-e bort utan faktiskt på bästa stället på pakeringen.

Skulle tro att det handlar om att de inte ville gräva mer kabel än de måste.

Du är tråkig, jag ser det hellre som att de gjorde det av välmening :smiley:

1 gillning

… och ser man det med andra ögon så undrar man varför elbilar ska ha bästa parkeringen. :wink:

Egon

1 gillning

För att de bilägarna av naturen är trevligare och förtjänar sånt.
Lite som L’Oreals reklam “Because I’m worth it” :smiley:

1 gillning

Både IX och etron är fantastiska. Framför allt IX.

joråsåatt…

1 gillning

Golfare kan gå 200 meter snett ut i skogen men inte 50 m längre på en parkering…

4 gillningar

Framförallt inte klubbens ordförande som ofta ska/får stå allra närmast klubbhuset.

1 gillning

Salem kör en grej som även andra klubbar gör och jag verkligen gillar.
Den manliga och kvinnliga klubbmästaren var sin reserverad plats närmast klubbhuset under ett år.

Tyvärr gäller inte samma sak för kategori-KM så jag får nog hoppas på handikapp-platsen! :grin:

1 gillning

En Puttaren “humble brag”, snyggt! :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 gillningar

Oh sorry, jag syftade på framtida KM. Det stora känner jag inte att jag har så stor chans på men kategori däremot, därav kommentaren.

Det är ju @Ballesteros som innehar H-50 titeln just nu för övrigt.

1 gillning

Huyndai är tydligen redo att börja tillverka solid state batterier till sina bilar. Det är klart intressant teknik då det både ger högre enenergitäthet och minskar risken för brand väsentligt.
Ska bli väldigt intressant att se vad vi får för räckvidd i el-bilar om ett par år. Lär bli väsentligt längre än våra fossildrivna iaf om man inte går i andra riktningen och göra batterier mindre och billigare först.

Bättre med “anpassad” storlek på batteriet. Om räckvidden vintertid är 40-50 mil så räcker det nog för de flesta. Vår användningsprofil klarar sig på 150 km i (gissar) 90 procent av alla dagar.
Skall vi gissa på valbara storlekar?

1 gillning

Intressant.
Vi har ju varit där tidigare med mobiltelefoner och ingen funderar ju idag på hur länge batteriet räcker men inte blir telefonerna billigare för det.

Som sagt, intressant om räckvidden kan få tyst på belackarna och även att det ev. kan ge en dropp på prisbilden så att valet av drivlina blir mer oberoende av just pris.

Egon