Det är ju egentligen inte räckvidden som är det intressanta längre. Man är aldrig I behov av mer än 30-40 mil, så länge det går snabbt att ladda. Att behöva lägga 30 minuter på att ladda bilen däremot är aldrig acceptabelt.
Inget mothugg härifrån på det.
Tyvärr verkar petrol heads inte kunna se det på något annat sätt.
De får bättre driv, mer ”ax” men tjurar likväl över nåt. För att elbil ska vara ett alt. för denna kat. måste den vara bättre på allt… och då menar jag ALLT. Likväl kommer några gnissla med tänderna.
Egon
Jag som gärna kör 8-10 timmar non stop skulle gärna slippa ladda.
Och jag har ingenstans och ladda
Om jag har tillräckligt mycket range i bilen och behöver stanna för att ladda när jag kör längre än säg 50 mil, så tycker jag 30 minuter är aldeles utmärkt. Bara man får laddat till 80% på den tiden. Den pausen bör man ju faktiskt ta ändå och nu när man är lite äldre så uppskattar man den mer.
Sen är det underförstådda i ditt inlägg förstås att om man vänjer sig vid 20 minuter så känns 30 onödigt långt. Det förstår jag.
Det är klart att om man kombinerar det med lunch är 30 minuter inga problem, jag menar när man bara stannar för att ladda, då bör man komma ner på runt 10 minuter.
Vattenmannen, du vet att det är olagligt för yrkesförare att köra mer än 4,5 timme i sträck va, fundera lite på varför du skulle vara dubbelt så bra på dem som att köra? När jag kör till Örebro är det 36 mil och tar ca 4,5 timme, det klarar bilen lätt på en laddning. Om du är så genomkorkad att du kör 70-80 mil utan paus ska du fan inte ha körkort.
Laddningstiden är en non-issue för mig den dagen jag blir elbilsägare iom att man laddar hemma. Det är när man åker långt man behöver räckvidd och snabb laddning och då skall den vara adekvat och jag kan tänka mig att stanna för en paus oavsett. Det gör jag redan idag.
För firmabilar går gränsen nånstans på 10 mil minimum i verkligheten och det är först nu det börjar hända något (30 mil WLDP). Fortfarande svårt för mig att räkna hem dock.
Bil vs mobil är en synnerligen haltande jämförelse.
Just transport dvs. firmabilar, lastbilar, bussar mm. är ju viktigt. Om det Murklan skrev blir en realitet på alla plan så borde det göra den sektorn mottaglig iaf.
Personligen är jag för gammal för moderniteter som att beställa med app och allt sånt. Klart att jag kan… men jag vill inte. Samma med laddning. Jag vill kunna köra det mesta på en laddning.
Egon
Det var det där med snabbt. Det är störande med väntetid. Men om jag har 350-400 km räckvidd vintertid så är det funkis. Att behöva stanna och “tanka” oftare än var 300 km skulle jag betrakta som ett definitivt minus även om det bara är 20 dagar om året jag kör längre än så.
Ja, håller med, jag har en av de absolut snabbast laddande bilarna som finns på marknaden men den är ändå inte tillräckligt snabb även om man sällan behöver ta mer paus än 15 minuter.
Å andra sidan, tittar man på ett helt år lägger man ju mer tid på att tanka en fossilbil än vad man står och laddar längs vägarna.
Tanka diesel: Cirka 30-35 ggr. Tar kanske fyra minuter per gång? Dvs en total om drygt två timmar.
Ladda el “där ute”: Om det tar en kvart inkl väntetid så har man cirka åtta laddstopp för att fylla upp två timmar.
I praktiken blir skillnaden något mindre pga man kanske stannar o äter i samband med dieseltankning. Eller större pga väntetid för elsladden. Eller större pga inte 1MW laddeffekt.
Jag vet inte hur jag ska skriva för att du ska kunna förstå…?
Att tanka en bil ÄR mer tid, än tiden det tar.
Eftersom jag har haft elbil i snart 3år och kört över 12 000mil så vet jag att, personligen, en av de bästa sakerna är att slippa tänka på att behöva tanka.
Och… när det gäller andra saker som min elvagn och mina elverktyg som används o laddas mer sällan, så är det annorlunda. Min bensindrivna trimmer är guld.
Egon
Du vet att jag varit yrkesförare i 30 år va?
Min bil väger inte över 3,5 ton.
Jag tror inte att jag är bättre än någon annan. Och i praktiken kör man ju sällan längre än 5 timmar inom Sverige. Sen tar liksom landet slut om man som 08 kör söderut.
Och norr om Sundsvall kör jag sällan.
Att jag skriver att jag gärna kör 8-10 timmar non stop behöver ju inte betyda att jag gör det regelbundet. Men det händer och har hänt.
Hatar onödiga pauser. Men vilar om jag är trött förstås. .
Tankade snarare diesel 50-55ggr per år och om jag inte är på bilsemester så blir det mindre än 1 snabbladdning per månad. Även de gångerna jag kör 40-50 mil på en dag behöver jag oftast inte snabbladda.
Jo jag vet att du varit yrkesförare, det är därför jag tycker du borde ha mer vett än att köra 8 timmar i sträck utan mat dricka eller pissepaus.
Det går utmärkt att äta och dricka under färd. Och har, åldern till trots, en rätt schysst blåsa.
Stockholm - Rödby är en resa på cirka 80 mil. Går utmärkt att köra non stop dagtid. På natten blir man för trött
Sen handlar det ju om rutin. Jag har kört över 100 000 mil med bil. Och körde buss i 27 år varav runt 10 på heltid. Jag blir inte så lätt trött bakom ratten, men har också förmågan att också veta/känna när jag blir det.
Då tar jag paus.
Och om min sambo är med vill hon gärna ta en rast då och då.

Du vet att jag varit yrkesförare i 30 år va?
Min bil väger inte över 3,5 ton.
Jag tror inte att jag är bättre än någon annan. Och i praktiken kör man ju sällan längre än 5 timmar inom Sverige. Sen tar liksom landet slut om man som 08 kör söderut.
Och norr om Sundsvall kör jag sällan.
Vissa av oss är ämnade för att köra länge och andra inte.
Om det är något som inte tar på mig så är det bilkörning. Min co-driver och tillika sambo, börjar snarka innan vi är utanför 50-skyltarna.
Egon
Innan jag var typ 45 så tyckte jag det var enklare att köra på natten. Mindre bilar, mindre solljus i ögonen och naturlig nattuggla. Numera ställer synen till det ltie för mycket för att det skall föredras.

Jag vet inte hur jag ska skriva för att du ska kunna förstå…?
Att tanka en bil ÄR mer tid, än tiden det tar.
Eftersom jag har haft elbil i snart 3år och kört över 12 000mil så vet jag att, personligen, en av de bästa sakerna är att slippa tänka på att behöva tanka.
Det är ju utmärkt att du har det på det viset! Själv kör jag dieseldrivet till dess nuvarande bil behöver bytas ut och jag belastas jag inte alls av av behöva tänka på att tanka; jag bara svänger in till en mack och tankar.
När jag byter bil så blir det antagligen en elbil, om elbilsekonomin är ok, eftersom eldrift är tekniskt helt överlägset fossilmotordrift.