Tack! Det är exakt så det är tänkt och därför blir också svaret på ursprungsfrågan det jag lämnade i början av tråden.

Men visst, jag kan se “problematiken” i att en plushandikappare faktiskt “tjänar” på reduceringen.
Häri ligger nog problemet för de flesta som argumenterat i den här tråden. Man tycker att det känns fel att plushandicapparen “tjänar” på reduceringen trots att det ju är det exakta syftet med handicapreduceringen.
Jämför t.ex. bästboll där handicapreduceringen är 90%. Två 36-handicappare får då nöja sig med 32 slag var efter avrundning. Fyra slag borta. Två 5-handicappare får fortsatt fem slag efter avrundning. Skillnaden som till en början var 31 slag är nu bara 27 slag. Låghandicapparna har “tjänat” på det.
För plushandicapparna syns detta inte lika tydligt eftersom det sällan är några som har mer än plus 5 med i såna här tävlingar. I det fall en bekant som råkar få lämna 10(!) slag mot banans par ändå skulle vara med i en sådan tävling så “tjänar” hon ett slag och behöver bara lämna nio slag. Syftet att minska skillnaden till de två 36-handicapparna är uppfyllt.
Jag brukar också tjata om ”syfte” speciellt i hcp.frågor. Svårbevisat är det när logik inte följer samma mönster hos alla.
Jag förstår vad du säger och misstror dig inte…. men du beskriver det så självklart att jag undrar om du en referenstext som styrker din ståndpunkt?
Det är iofs. ingen issue för mig, reglerna är tydliga, men ändå.
Egon
bara som info
skall spela greensome i helgen med @Spikrakvaenster
reducering med 60/40%
jag har 6 slag får 2.4
junior har -1 slag får -0,6
summa 1,8 avrundat till närmast jämna alltså 2slag för laget
Valfri gnällspik: “Men det är ju orättviiiist!”

Valfri gnällspik: “Men det är ju orättviiiist!”
jag gnäller inte utan bara visade ett verkligt senario, köper det.
Sen vill man ju ha fler slag som typ @Old-T hade fått😝
Tänk inte på högersidan så skall det gå bra.
Det enkla svaret är att GIT-tävling stödjer inte +hcp i lagtävlingar.
Rekommendationen är antingen manuell hantering alternativt hcp gräns där +hcp inte får spela.
Detta är alltså inte min åsikt utan ett svar från GIT-support.

Det enkla svaret är att GIT-tävling stödjer inte +hcp i lagtävlingar.
Rekommendationen är antingen manuell hantering alternativt hcp gräns där +hcp inte får spela.
Detta är alltså inte min åsikt utan ett svar från GIT-support.
Intressant. Jag har varit tävlingsledare många gånger med plushandicappare i fältet och det har fungerat precis så som jag beskrivit i tråden.
/Edit: orkar inte dra hela soppan en gång till. Här är en beskrivning av processen med ett faktiskt exempel från GIT. Den person du pratat med på supporten yrar i nattmössan.
Golf är kallt, hårt och orättvist. Men du kan inte förneka att skillnaden mellan lag med högre handicap och lag med lägre handicap har minskat, eller hur? Det är också meningen. Du tänker fel, och Norrland gav redan den korrekta orsaken. Om du har ett lag med två plushandicappare och ett med vanliga minushandikappare, så Ökar skillnaden mellan lagen om reduceringen gör det svårare för minushcp (genom att de får färre slag), men lättare för plushcp (eftersom de enligt den räknemetoden skulle …
Humorhörnan?
Eller så jävla roligt var det ju inte!!!

Humorhörnan?
Eller så jävla roligt var det ju inte!!!
hmm var ju lite hcp i den +hcp:are gällde inte bilden
Du behöver inte förklara en gång till. Jag förstår till fullo beskrivningen.
Det är heller inte en fråga om att det skall vara rättvist.
Det jag talar om är att det skall vara matematiskt korrekt vilket det inte är.
Därav ställde jag frågan till supporten och fick också deras svar dvs GIT stödjer inte +Hcp i lagtävlingar.
Talade med dem ytterligare en gång och man bekräftade då samma sak. GIT stödjer inte +Hcp och man är också fullt medveten om att beräkningsmallen är densamma för både + och - hcp vilket matematiskt blir fel. Självfallet gäller det endast lagtävlingar!
Märkligt. I mitt exempel ovan har det fungerat utmärkt. Vi har också haft plushandicappare i lagtävlingar hela året utan problem. Måste isf vara något nytt de infört då.
Jag startade med andra ord två identiska trådar med 1 års mellanrum? Fascinerade, ibland kan man fundera på om demensen redan har börjat knacka på dörren.