Ja det förstår jag, men jag blir av med hälften av mina slag vid 50% reducering än vanligt men en +hcp “får” 50% jämfört med sin oreducerade! Mer det jag menade när jag använde termen “borde”!
Men skulle tro att man ändrar tecknet när det passerar Origo!?
Om man räknar som Puttaren skriver så är regeln helt bisarr.
Det “borde” vara så att plushcp reduceras pss att det blir en faktisk reduktion av antal slag vs par.
Du (och @StoraNorrland) missar innebörden i “handicap” som är skillnaden mellan olika spelare. När man reducerar handicap reducerar man skillnaden mellan dem, varför en plushandicappare alltså får sina lämnade slag reducerade.
Golf är kallt, hårt och orättvist. Men du kan inte förneka att skillnaden mellan lag med högre handicap och lag med lägre handicap har minskat, eller hur? Det är också meningen.
Som jag skrev så är det regelns innebörd och effekt som är lite lattjo. Att det minskar skillnaden i antal nettoslag jfr hcp scratch kan tyckas uppenbart vid en första anblick men om man vill minska skillnaden i faktisk spelstyrka netto, så behöver man räkna på annat sätt. Om man inte gillar att jämföra mot netto så är diskussionen meningslös och man kan spela scratch.
Du tänker fel, och Norrland gav redan den korrekta orsaken. Om du har ett lag med två plushandicappare och ett med vanliga minushandikappare, så Ökar skillnaden mellan lagen om reduceringen gör det svårare för minushcp (genom att de får färre slag), men lättare för plushcp (eftersom de enligt den räknemetoden skulle behöva lägga till ett mindre antal slag än normalt).
Sen är ju scramble per definition inte golf, så man kan ju hitta på vilka regler som helst, men gällande reducering har Norrland rätt!
Är du säker på att det inte är du som tänker fel. Om Lag Hackare har 44 slag tillsammans och Lag Proffs får ge 8 slag till banan så är skillnaden 52 slag.
Om då bägge lagen får reducerad hcp med 50% så kommer Lag Hackare ha 22 slag och Lag Proffs får bara ge 4 slag vilket ger en skillnad på bara 26 slag helt plötsligt.
Skillnaden mellan lagen är alltså hälften så stor som innan, om det sedan är till fördel eller nackdel för något av lagen är en helt annan sak.
Tack för din ödmjuka attityd och respektfulla öppning till inlägget.
Jag har varit tävlingsledare sedan mitten på 1990-talet, i flera golfklubbar och ordförande i tävlingskommittén i Halmstad Golfklubb i nu 16 år. Under denna tid har jag både gjort det här jobbet manuellt och varit med och utbildat i diverse system, bland annat GIT Tävling.
Jag tänker inte fel utan har beskrivit exakt hur det fungerar. Det finns inget rättvisetema här utan handlar om ren matematik där syftet är att reducera skillnaden mellan höga och låga handicap.
För att sätta punkt för diskussionen skapade jag en tävling i GIT och anmälde två (fiktiva för den som inte förstår det) spelare som får det antal slag som anges ovan (behövde ge höghandicapparen högre handicap p.g.a. låg CR/Slope på den här banan, men han får alltså 12 slag med sina 15 i handicap.
Det som skapar “problem” i analysen av utfallet är att regeln räknar antal slag jfr hcp scratch medan man oftast själv tänker “faktisk spelstyrka”. När sedan ett lags spelare befinner sig på plushcp så blir det lite konstigt.
Om, säger om, regeln skulle syfta till faktisk spelstyrka så skulle den behöva formuleras lite annorlunda (tycker jag).