Möjligen kan det här ses som OT men jag ser ett mönster.
Rory gillar förslaget från USGA och han känns tämligen ensam om det bland de stora. Lite tvärtemot hans utrustnings-sponsor. Han är även största spokes person för PGA tour i Liv frågan.
Hur många olika fingrar får det plats i hans bak?
TM’s fingrar dras iofs ut ett i taget. Först wedgar, gnäll om att han tvingats spela en viss driver och nu gör han sig av med sin TM putter.
Bli inte förvånad om han bryter sitt kontrakt snart och då är det kanske inte så långt borta med en kappvändning i andra frågor där han så uppenbart är sufflerad.
Hela den här frågan är klassiskt politisk i sin framtoning dvs. den framställs som tvungen från USGA’s sida och sen är den pk-sockrad mot amatörerna/Hackers.
Den påverkar även 3 läger och blir i praktiken 3 frågor i en. Längd, segregering och miljö/tillverkare.
Det som jag tror blir den enda egentliga knäckfrågan är att de vill göra skillnad på proffs och amatörer/hackers.
Därav lite min utläggning om Rory ovan. Det ger inte sken av en rimlig åsikt… han har koppel.
Skulle eventuellt kunna bli så att “premiumtillverkarna” tillverkar en boll åt touren och wannabe’s, sen går vi vanliga bönner och köper scanna, pinnacle (ja jag vet, titleist äger) etc som går längre. Så blir det ytterligare skikt inom golfen. Sånt älskar ju vi golfare.
Hur trög kan man vara … idag löste jag hela problemet. Hägges range stod det på bollen. 10-15m kortare med en j9 och massor av spinn. Dubbelstraff för proffsen och hanterbart för oss dödliga. + att alla de där som spelar på range-bollar i vanliga fall nu blir legitima. Win win.
Jag hittade en gammal Tour Balata i somras när jag var ute och spelade.
Väl medveten om vilken spinn dessa hade när jag var liten junior testade jag såklart att göra ett inspel från ca 100 meter men någon spinn såg jag inte skymten av.
Jag misstänker att materialen i bollen förändrats på dom 20 år som den troligen legat i skogen eller liknande.
Bara ett litet leende på bollen…
Fast har den legat ute mestadels av tiden så har nog skal och gummisnoddar torkat ut en del så att den inte beter sig som den gjorde 1995.