Begränsning av bollen för proffs ("bifurcation")

Att ha olika redskap beroende på nivån tycker jag är helgalet. Att kunna jämföra sig med andra är ju en del av essensen i sport och spel. Illa nog med hcp…

1 gillning

Jag gissar att en av ingredienserna i problembilden är att de som styr faktiskt inte vill att spelare skall behöva slå SW från djungelruff för att komma ut på fw. Man vill att proffs skall slå långt och spela spektakulärt, men man närmar sig vägs ände mht hur långt spelare nu slår och hur duktiga de är från ruff etc.

Proffsen når ju green på de flesta par 5-hålen på 2 slag idag vilket i förläningen innebär att göra par på ett par 5-hål för dom blir som att göra en bogey på hålet.

Och att nå “alla” par-5 på två innebär längre rondtider. De flesta tourtävlingar har även en eller ett par par-4 som kan nås på ett slag. Såg nån statistik från PGA touren hur stor andel av tävlingarna som inte hinner spela färdigt två ronder under torsdag + fredag (oberonde av ev avbrott för väder).
Dessutom tar ronderna för lång tid även under helg-ronderna vilket innebär problem för de som betalar kalaset nämligen TV-kanalerna. Hur ska man kunna schemalägga en tävling där normaltiden sticker iväg uppemot minst fem timmar för varje rond som borde ta max fyra.

Podcasten “State of the Game” nämnde att flera damspelare har idag längre driverlängd än Greg Norman hade när han var den bäste med driver på 80-talet.

Ja, och något jag inte tänkt på tidigare är den långa väntan för spelarna inför varje slag från tee och ute på fairway.
Följde streamen med Lingmerth 2 sista dagarna på PGA championship och förvånades av hur länge dom fick vänta inför varje slag. Klart det tar lång tid då.
Sedan blir det ju inte bättre av att varje gång en spelare hamnar illa till och tar dit en domare som ska avgöra om/hur/var spelaren ska få fri dropp eller inte så stoppar det ju upp bollarna bakom ännu mer.

Jag tycker det är en god idé att förändra bollen så att den går kortare men det ska ju på sikt införas för alla, inte bara för proffsen.

Det gick ju alldeles utmärkt att ändra bollens minsta storlek när det tidigare fanns “brittisk” 1.62 tum och “amerikansk” 1.68 tum så för bolltillverkarna är det ju knappast ett problem.

Andra förändringar av regler kring bollen har ju också gått bra att göra. T.ex. så ändrades reglerna kring dimplarnas utformning för inte så länge sedan.

2 gillningar

Jag tycker nog att begränsa bollen känns lite meningslöst. Begränsad utrustning skulle vara fungerande om typ halvset införs så lite mer shotmaking premieras än longhitting. Däremot skulle jag gärna se att hinder fick vara hinder. Bunker ska inte krattas, jag menar eftersom proffs tycker bunker är bra lägen hörde jag någon säga så bör ju hinder få vara just hindrade. Lite mer ruff kanske. Lite ojämna greener på det som en vanlig bonnabana i början på juni här hemma. Eller bara kanske acceptera att det är som det är…

1 gillning

Undrar vad den nya bollen kommer att kosta jämfört med att man “inte krattar” och klipper lite mindre?

Fattar inte problemet.

Samma boll för alla, slopa om banorna, du flytta fram en tee om det blir roligare för dig.

Hittebollarna (bra synpunkt som jag inte tänkt på) “försvinner” efter några år.

1 gillning

De brukar inte använda slopningen på PGA-tävlingar…

Korrekt, line of sight. “Men slå den inte dit då”.

Den långa speltiden löser man lämpligen genom begränsat startfält och “shotgun start” då blir det automatiskt lagom space mellan bollarna.

Tycker också att man skall ändra så “alla” slår kortare. Det kommer inte skapa ett trögare speltempo utan tvärtom då vi som slår kortare kommer ha bollen mer i spel än annars. Dessutom inte värt samma risk att få en j7 istf en j6 kvar mot om man skulle kunna få en wedge.

När jag började spela golf så slog bogey-gubbarna i snitt 150 meter drives. Det krävdes 100 meter för grönt kort.

Bollarna sliceades men även på de då trånga skogsbanorna var det inte det enorma bolletandet som det är idag. Har man med sig en långstslående spelare med dålig koll för dagen så försvinner halva rundan till att traska i skogen.

Dessutom är det svårt att se bollen idag, vore enklare om man inte slog längre än 200 meter. Att vi amatörer ofta tycker det är jobbigt att vi inte har forecaddies är ett skämt.

Hur mycket kortare skulle bollen gå om man ökade vikten med t.ex. 50%
Hur mycket kortare skulle bollen gå om man ökade diametern på bollen med t.ex. 50% ?

Mina fysikkunskaper är för länge sedan bortglömda.

Inte ett svar, men tvärtom. Lättare boll går kortare.

1 gillning

De senaste 35 åren har slaglängden från tee ökat med i snitt 1 yard per år. (På PGA USA touren)

Så är det ju förstås till en viss gräns, tar du en 20-kilos golfboll tror jag inte att du får iväg den så långt.

För att minska kostnaden att ändra standarden för bolltillverkarna torde det vara enklast att ändra på reglerna kring “dimples”.

Enligt vad som sägs är det optimala antalet mellan 220 och 440 st.

Om man begränsar antalet till 100, vad skulle hända ?

Det sista man vill ha är okontrollerbara bollar. Det måste gå att få bra flykt och spinn. Jag tror man skall fokusera på kärnan mer än det synliga och känsliga.

Men det gör dom nog om dom gör nåt. Så det ger sig.