Huvudbagen i bagskåpet i Tylösand, en ny H2NO Cart bag på en Stewart Golf Q Follow:
Driver: Ping G430 LST 9° (uppställd max) med Kai’Li 60 X (borde inte passa en lönnfet gubbe utan fart, men löjligt stabil)
FW: Callaway Paradym 3HL (16,5) med Hzrdus Silver
Hybrid: TaylorMade Stealth 2 4H (22) med Ventus Black Stiff
J5: Callaway Paradym med Hzrdus Silver grafitskaft
J6-AW: Callaway Mavrik Pro med TT Elevate 105 Stiff
Wedgar: Cobra Snakebite 52, 56 och TaylorMade Hi-Toe Bigfoot
Putter: Machine
Boll: AVX
I Arenabagen (bärbag som ligger i bagaget):
Driver: Callaway Paradym Triple Diamond 10,5° med Hzrdus Silver Stiff
FW: En gammal TaylorMade RBZ 15° med standard RBZ-skaft Stiff
Hybrid: Ping G430 hybridfyra, nedställd till runt 20 grader.
Järn: Ping G430 med grafitskaft (byter snart mot nåt annat)
Wedgar: Ping Glide 3.0 52, 56 (Eye2 Sole) och 60.
Putter: Machine
Boll: Nåt slitet som ligger och skräpar i bilen (eller ruffen)
Baguppsättningarna hintar ju om vissa saker. Inget konstigt i mina ögon… men undrar lite om det är helt egna tankar eller trial and error?
Alla rek. från personer (som man faktiskt kan lita på) gör ju gällande att ping’s drivers är bland de rakaste som finns.
Är det också din egen insikt eller går du på det du ”hört”?
Jag står personligen inte ut med att titta ner på ”turbolaters” men den dagen jag räknar till färre än 7-8 fw’s så kommer jag också bag’a en ping.
Bagen just nu:
Gammal Sim som lever på sista andningen.
3+ epic flash
5 Callaway 815.
Hybrid apex pro 20* (ska bort)
5-pw Apex pro 21 med MMT stiff (1 runda än så länge).
52 vokey cc m-grind
58 vokey L-grind
Scotty newport/Slighter (newport 2).
52 kämpar mot en mack daddy som är hård i träffen men guld för långa chippar.
Fw5 och hybrid bör bytas ut mot en fw7 eller än hellre en hybrid-wood med 21-23* loft.
L-grind börjar bli sliten men den finns inte längre och en moddad D-grind är det enda alternativet. Slip o släp… håller nog ut ett tag till.
Nya G430 har ett enormt behagligt ljud. Särskilt LSTn. När det också går spikrakt (10 av 14 fw-träffar och en av missarna var med en hybrid) och relativt långt (X-skaftet är nog en kompromiss där) så var turbulatorerna en liten faktor. Det helsvarta, matta huvudet döljer dem dessutom hyfsat.
Jag har inte fått några tips och råd specifikt utan gått på känsla. Och experimenterande med de +1000 klubbor jag har i garaget.
När jag komponerar en bag, då måste det se bra ut att titta på.
Så, klumpiga järn med tjocka topplinjer och offset kan vara hur enkla och bra som helst, de kommer aldrig in i bagen.
Sen gillar jag att vara enig inom segmenten, typ alla wedgar är vokeys. Att alla träklubbor är i samma märke känns bra, men är inget krav på samma sätt.
Hade någon sagt till mig för tre år sen att jag skulle ha TM i bagen på träklubborna hade jag skrattat bort det. Nu har jag SIM driver och M6 på spoon och hybrid.
Men en Ping Driver skulle inte få mig att omgående köpa övriga träklubbor från ping, men det skulle väl locka såklart.
Putter kan vara vad som helst märkesmässigt, det är den fria spelaren på mittfältet så att säga. Där har jag fastnat lite i att greppet nästan är överordnat putterhuvudet, hur konstigt det kanske kan låta.
Jag har inga problem med turbulatorerna, och är på en liten jakt efter en G425 MAX.
Har testat 410an med ett tensei orange 65 stiff som var mkt behaglig, och jag är tämligen övertygad om att 425an inte skulle vara någon försämring.
425 och 410 är ganska lika - men köp inget förrän du provat G430. Enormt skönt ljud och samma härliga prestanda som Ping brukar bjuda på. Det är ju inte för inte som det heter, “If you can’t swing, buy Ping” (vilket är en nedsättande kommentar som ju egentligen är en komplimang till Ping).
I praktiken så är det egentligen tvärtom om man ska gå på de som kan.
Just Ping’s träklubbor och hybrider har (oftast) en fördel som tar bort det svåra med dessa klubbor. Det går att ställa lie.
Om man, som många, ratat hybrider och högre loftade woods för att de är hook-maskiner … så fixas det med en ping.
Om man ska vara korrekt så är inte ”felet med hybrider” klubbans konstruktion eller handhavandefel utan dess specifikation.
Tour-bussar och bättre sorterade klubbmakare kan bocka lie på hybrider. Det görs väldigt ofta.
Cobra Aerojet 10* med Kai’li Blue 60S
Titleist TSR2 15* med Tensei AV Blue 65S
Titleist TSi3 H3 med Kuro Kage 55R
Titleist U•510 J4 med Hzrdus 5,5 80g
Titleist T100 P-5 med PX LZ 5.5 115g
Vokey SM9 50/12F
Vokey SM9 54/14F
Vokey SM9 58/04T
Scotty Cameron Phantom X11 med BGT Stability Tour2.
Scotty Cameron Newport 2 Jetset Limited, spelas bara soliga söndagar när X11’an är i fängelse.
Den här tråden är en sån där 10000 kronors fråga. Om jag inte tjuvtittar i bagen har jag väldigt dålig koll.
Driver: Rätt säker på att det är en Callaway
MW3: En titleist
MW5/Rescue: Tror det är Ram
J4-PW: Visst har jag Mizuno ?
52gr,58gr Titleist
64gr: Tror det är Ram
Putter: Zebra. Första utgåvan.