Ja det är väl det som är graderna i helvetet kanske, att för oss amatörer påverkar inte utrustningen vår direkta prestation i den grad att den måste regleras?
Så, den “regelvidriga” ronden ser jag inte som direkt regelvidrig om den utförs med en tidigare godkänd utrustning men som i morgon inte är godkänd enligt reglerna från en dag till en annan.
I mitt sätt att se det finns det betydligt större regelvidriga saker att fokusera på om man vill vara regeltaliban för att använda ett beskrivande men fult uttryck.
Jag har på en tävling efter ett snett utslag sagt: Ohh no, den där får jag ta med mig en extra för.
Andemeningen hajjade ALLA, men han tjatade till sig att man MÅSTE säga: Kag slår en provisorisk.
Hade mitt agerande varit regelvidrigt om jag inte hade sagt det som markören krävde?
Vissa delar i golfutrustningen bör regleras även för sopiga amatörer, det finns ju t.ex. otillåtna golfbollar som är väldigt svåra att slå sidoskruvar med.
2010… Självklart kommer det isf. aktualiseras från ”en dag till en annan” … men vi pratar om14 års respit.
Det känns lite väl kreativt att ha ett sådant synsätt. Det är väl fö. det som många har problem med. Påhittigheten att motivera ett feltänk är oändlig.
Inom golf spelar alla enl. samma regelbok.
Det är hela vitsen att spelets regler och utrustning är lika för alla.
Det många hackers tycker (och tror) bygger på en egensinnig verklighetsfrånvaro. De tycker att de ska få… när inte alla får.
The twist:
Tänk om det hade varit tvärtom dvs. Vi fick inte spela med de klubbor och bollar proffsen har.
Detta på samma grunder som foliehattarna driver fram.
Vi är helt enkelt för dåliga för att ha nytta av forged carbon, smidda klubbor och premiumbollar.
Grattis wankers… vi kör Fr.o.m 2025. Då blir det bara tillåtet med 350 cc drivers i stål och gjutna klubbor utan frästa skorer. Hey, hey, hey…. Vi kör bara DG och rifle i fullvikt. Wtf… klarar man inte det kan man hålla på med knyppling. Inga j-a fördelar här.
Tillverkarna blir extra glada. Kommersen blomstrar. Sandgjutet 431 är som att tälja guld…
Jag erkänner att jag är lat som inte orkade surfa upp svaret nu, men var det mer än ändringen gällande groovse (storlek, djup och utformning)?
I de fall det spelar roll (främst wedge:ar) så har nog de flesta utrustning som är nyare är 2009 års modell.
Om jag lirar retro en runda, och har en persimmon spoon med olagliga grooves, så kommer jag dels inte registrera ronden och dels definitivt inte ha nån fördel av olagligheten.
Ja, man ska följa reglerna och de är skapade av en orsak, men jag tror nog att de senaste 10 årens utveckling i teknologin ger mer fördel för scoren än de delar som förbjöds 2009.
Om nån jag spelar med skulle ha en ERC 2 eller annan driver med för hög COR, så skulle jag bara påpeka att man inte får använda dem på tävling längre, och samtidigt påpeka att personen troligen skulle ha mer nytta av en ny driver.
Sen är otyget med att registrera alla ronder en annan femma, men det har vi diskuterat åtskilliga gånger tidigare.
The groove and punch mark specifications were updated in 2010 and many pre-2010 models of clubs do not meet the new specifications. The above Notes mean that the vast majority of golfers can continue to carry clubs manufactured prior to 2010 until at least 2024.*
Regeln gäller loft från 25* och högre.
Det gör tyvärr att en del erkänt bra modeller runt 2000-09 går bort. Även bra hacker-klubbor som Callaway’s X (från 14-22 om jag inte minns fel) faller bort.
Orsaken till att jag tycker att diskussionen är intressant är absolut inte pga. hur klubborna presterar. Det må vara shit the same i händerna på oss…
Nej, intresset ligger mer i att folk gärna vill tycka och tänka mot bättre vetande och då kommer de där hårresande bortförklaringarna.
Det kommer inte göra mig något om någon omedvetet spelar med klubbor som inte är conforming (efter 2024). Som TL kommer jag naturligtvis följa reglerna om det kommer upp.
Om någon däremot medvetet skiter i reglerna med något löjligt ”jag tycker inte” så blir det andra bullar verbalt. Jag kommer inte ha några som helst problem att agera för oss alla mot personen och rapportera detta till hcp.kommittén samt sgf.
Har aldrig träffat någon som är konsekvent i sina handlanden. ( Som man känner lite mer än lite flyktigt)
Det är snarare så att man väljer att lägga sitt “krut” på det som den enskilde anser är viktigt för just den enskilde.
Och för att ta tillbaka tråden on-topic så är det fortfarande oklart vad som kommer att finnas i bagen under 2023.
Med största sannolikhet kommer det att bli förändringar under säsongen, men som det ser ut nu så:
D Callaway Epic Flash 9 gr , MC AV blue
FW3 Callaway Epic, (troligen med ett Matrix Black Tie)…iaf inte det PX Smoke som sitter i nu)
FW5 troligen något hemmabygge
HY 3/4 , Titleist 915 21 gr (ställd till 22) med Aldila tour blue
I5-PW, Wilson Staff model CB, DG s300
Wedgear varierar beroende på bana, men troligen startar man med 50, 54(Cleveland RTX 4) och 56 (Wilson Staff) eller 58 (Cleveland RTX Zipcore)
Putter: Yes Ann (blir svårt att hitta nåt bättre)
Väldigt sugen på att beställa ett set Takomo 301 CB, så uppställningen kan ändra
Nänä, men en gång i tiden har ju klubborna (utrustningen) som begränsas 2024 (som jag har förstått det) varit godkända, det är så jag menar.
Grejer som aldrig varit godkända har ju alltid varit regelvidriga.
Å andra sidan, de produkter som idag tillverkas skulle mest troligt gagna en spelare mer än tidigare utrustning, med tanke på förlåtande egenskaper och den nya tekniken om man jämför med utrustning +14 år gamla. Det är väl kanske ett argument mot regleringen och att jag kanske inte kommer att hänga upp mig på den särdeles.
Jag vet (utgår ifrån) att jag spelar med godkända grejer, och då sköter jag mitt åtagande. Jag kommer INTE att leta fel på andras utrustning, men om någon påtalar det i en tävling, då hänvisar jag till reglerna, som inte jag har skapat…
Nja, men från en dag till en annan så är en rond enligt reglerna, och en annan inte, oavsett resultat.
Jag vet (utgår ifrån) att jag spelar med godkända grejer, och då sköter jag mitt åtagande. Jag kommer INTE att leta fel på andras utrustning, men om någon påtalar det i en tävling, då hänvisar jag till reglerna, som inte jag har skapat, om jag uttrycker mig så.
Vet inte riktigt ännu, och man vet aldrig vad det dyker upp under våren
De jag har just nu är en Ping G25 med ett Grafalloy bi-matrix (för låg bollbana), en original Callaway Rogue med Aldila Synergy (för mycket “fore left”). Sen har jag också en Wishon 949 4:a där det just nu sitter ett Aerotech Claymore (en ganska bra kombo, men skulle behöva mer loft än de 16,5 som den har). Har ett UST Proforce VTS som jag är sugen på att “softsteppa” och testa med Callaway huvudet.
Allt detta är bara testande, utan de mikrometerberäkningar som beskrivs i “Klubbmixtrande” tråden
Kanhända att jag går andra vägen och plockar in en hybrid 2:a, om jag bara hittar nån som jag gillar utseendet på.
Bagen blir lite av varje.
Driver: Callaway ls max skaft ej klart.
T4 Callaway Mavrik sz
T7/9 en lucka som bör fyllas.
4:Srixon zu85
J5-6 Wilson f5
7-pw Wilson fg59
54 Alpha
58 Alpha
Putter Callaway.