Bagen 2023

Den tänker jag inte tänka på.
De klubbor jag spelar med är från 2018 eller nyare. Gammelsetet är cb704, de kanske är non-conforming men jag skall inte spela ngn tävling med dem så “no worries”. Mitt stenålders-set var TA845. Jag vet inte ens om det setet (utom j1) är kvar på vinden i något hörn men jag skulle aldrig ens komma på tanken att lira med dem, förutom en och annan höstrunda med järnettan då. Den trivs fint i kuling.

Tävling är ju en sak… handicapgrundande en annan.

Dont get me starterd…
Idag när sgf fått sin vilja igenom och kreti samt pleti ”reggar allt” så finns det väl ingen hejd på tyckandet.
Folk kan för lite och bryr sig för lite…
Jag har suttit med någorlunda högt uppsatta inom sgf som tydligen inte vet vad en handicaprond är. :roll_eyes:

Egon

Reglerna skall väl iofs följas men om mina klubbor skulle varit ej godkända så skulle jag nog ändå ha struntat i just den regeln.

1 gillning

Folk kan för lite och bryr sig för lite…Detta gäller även mig själv, jag har inte lagt en tanke på de reglerna eller att de skulle påverka mig. Kanske för att jag mest troligt inte har något som är “non-conforming” eller vad det nu heter.

Är nog ganska benägen att hålla med Stora norrland. Jag har otroligt svårt att tro att en “non-conforming” klubba skulle påverka mitt hcp.

Att proffs har godkänd utrustning, visst. Men att en 19-handikappare med en driver med ett för högt COR skulle ha 19 i hcp pga den klubban har jag otroligt svårt att se.

Har inte tänkt på det alls.
Kommer nog inte att tänka på det heller.

1 gillning

Om det inte påverkar… varför inte följa reglerna då?

” A player is expected to:

• Act with integrity by following the Rules of Handicapping and to refrain from using, or circumventing, the Rules of Handicapping for the purpose of gaining an unfair advantage,
  • Attempt to make the best score possible at each hole,
  • Submit acceptable scores for handicap purposes as soon as possible after the round is completed and before midnight local time,
  • Submit acceptable scores to provide reasonable evidence of their demonstrated ability,
  • Play by the Rules of Golf, and
  • Certify the scores of fellow players.”

Egon

€€ och att förbunden tvingar på en utrustning som man inte villhöver eftersom den inte tillför något annat än regelefterlevnad. :wink:

4 gillningar

Tvingar…? Du har i värsta fall 15 år på dig att uppgradera. Det finns heller, mig veterligt, inget förbud att leka golf utan att registrera eller tävla.

Vad är skillnaden mot att t.ex lyfta bollen utan att markera eller ha 18 klubbor i bagen.
Allt man själv inte tycker att man tjänar på det, gör det alltså ok?

Egon

Ja respektive nej på de två frågorna.
Vad du vill ha sagt med övriga kommentarer förstår jag inte. Hela resonemanget handlar ju självfallet om officiella ronder och argumenten angående andra regelbrott är lite whataboutism, i mina ögon. :wink:

1 gillning

Jag har fortfarande några wedgehuvuden liggandes i garderoben som snart blir otillåtna, samt en Sonartec 54-graders som äter skal. :laughing:
Skulle jag spela med denna hade min budget för bollar gått upp ordentligt.

Fast, det gör jag mest troligt, följer reglerna alltså. Sen ska jag poängtera att jag inte har någon detaljkoll på vad de nya reglerna innebär och vilka klubbor som omfattas.

Men även OM jag skulle ha en non-conforming klubba så tror jag inte att det skulle påverka mitt hcp i någon direkt form.

Men på din direkta fråga, att man som extrem amatör måste uppgradera utrustning oavsett hur lång tid jag har haft på mig känns inte som att det skulle vara direkt nödvändigt, ur ett prestationsperspektiv.
Hade jag varit markör åt en spelare som skulle ha non-conforming utrustning skulle jag kunna vara markör under en sällskapsrond.

Så snart man går över till tävling blir det en annan sak såklart.

1 gillning

Jag skall ge Egon rätt i att de eventuella problem som finns med non conforming klubbor rimligen är ganska hypotetiska eller i alla fall väldigt begränsade. De flesta spelar antagligen med klubbor som är godkända.

Ok, men huruvida du anser dig spela golf eller ej är ju en sak. Enl. hcp.systemet så gills det inte (sen, inte nu) och det är väl det som du anser dig stå över. Rent praktiskt så tror jag att det beror på ett välkänt missförstånd.

Handicap är enbart till för tävling. Golfspelet du ev. utför har jag inga aspekter på. Du får spela med vad och hur du vill. Det kan bara ligga till grund för ditt handicap, om du följer handicapsystemets premisser.

Egon

Beroende på hur nitisk man är så tror jag att ytterst få spelare kvalar in under denna regel.

Om jag medvetet spelar mot mitten av greenen för att “säkra” paret istället för att attackera flaggan har jag inte försökt göra bästa möjliga resultat på hålet.
Samma sak om jag väljer att lägga upp på en par 5 på andraslaget även fast jag rent längdmässigt har möjlighet att träffa greenen, eller för den delen väljer att spela kort om ett dike från tee istället för att bomba drivern över och få en betydligt kortare klubba in mot green.

1 gillning

Ifall mina klubbor blir ogiltiga och håller kommer jag bryta mot lagen och Egon får väl springa och anmäla mig.

4 gillningar

Som jag sa till en TL som såg mig och Malcolm McB sitta och dela på en Cava före tävlingsrundan och tyckte det var olämpligt- “Du får väl diska oss isåfall, men vi spelar gärna tävlingen ändå”. Självklart hände det inget. Hon kände väl på sig att jag skulle anmäla alla som tog en öl före varvet på karlshamnsveckan då som är nåt inofficiellt fyllevm stundtals.

1 gillning

Man skall givetvis följa regler efter praktisk förmåga men alla regler är inte skapade lika.
En skänkte-mig-själv-en tap in på 3 cm kan inte riktigt jämställas med en läderwedge, för att vara übertüdlig.

1 gillning

Öppna inte den lådan liksom!

1 gillning

Det finns ju grader i helvetet och syftet med handicap sätter ganska klara och logiska förutsättningar för vad som är en hcp.rond.

Om nu ronden utförts regelvidrigt i syfte om att bryta mot systemets integritet så finns det premisser för det.

I praktiska ordalag blir skyldigheten större än rättigheten. I ett fall där individen ställs mot systemet (alla andra) så bör alltså systemet sättas före individen.

Egon

Se mitt svar ovan.
Golfregler är en sak och handicap något annat. Eftersom premissen för handicap innebär att golfregler ”ska” följas så innebär inte det aut. att ett regelbrott eller ett analt förhållande till golfreglerna ger inte rätt/rätt till en registrering.

Avd. (Egon)ex:
Det är ok att spela en rond med ett halvset.
Om detta består av 5 järnettor, en longdrive-driver och man puttar med wedgen… så gör man troligen inte sitt bästa för att få en så låg score som möjligt på varje hål. Det är incitament för hcp.reglerna. Ok?

Tänk dig då att en spelare med bästa utrustningen, bästa uppladdningen och bästa intentionen… får för sig att hitta sin fade en hel runda.

Egon