Årets köp av golfpryl

Det finns slipmaskiner, då kan du även få bouncen utformad helt efter eget önskemål.

Vokey L-grind är det du ska ha. min Sm6 har 4 graders bounce men med en leading edge likt srixon-järn.

Egon

Fattar inte hur jag själv tänkte där. Tack för påpekandet!

Tydligen verkar SM10-orna vara första modellen som inte kommer med L-grind… Däremot T-grind som verkar vara något liknande? Får nog ge mig ut på ett sanktionerat Titleist fitting-event här i vårkanten och prata med nån som vet och kan. Vill dock helst prova wedgar utomhus på riktigt och inte i en simulator, så lär behöva vänta ett tag.

Någon som vet vad det kostar att få någon att slipa bouncen åt en?

Slipa själv? Det är inte raketforskning.
Färga det du vill ta bort så att du har referenser att hålla dig till. Var lite försiktig och ha inte bråttom.
Typ…

Man ska kanske vara försiktig med att anta saker ang. det vi liiite äldre anser vara basic. :wink:
Många har inte ens sett eller luktat på en bandputs modell industri och det är väl vad som gör jobbet bäst. Det + nåt roterande scotchbrite i minst fine version för att få lite finish.

Jag har slipat några få och insett att jobbet knappt är värt det. Handlag krävs och alla vinklar på relief samt bounce blir sällan helt perfekta.

Egon

2 gillningar

Som nuvarande student på KTH skulle jag föredra raketforskning faktiskt :laughing:

1 gillning

62-grader känns som en onödigt svår och begränsad klubba så rådet om att stronga den två grader blir rätt väg att gå. Det sänker bouncen till önskat gradantal samt gör den lite mer användbar.

Nu skriver du inte vilken grind 62:an har men T-grind är nog den du egentligen skulle ha om det nu är ett måste med så låg bounce.

Hur ser det ut i övrigt i bagen upp till pw?

Man kanske skulle ha en ny driver?

Är det inte onödigt att byta bort Qi10:an redan nu?

Jag tycker folk sa samma sak när jag gick från en 58-gradare till 60, men fullkomligt älskar min 60 idag. Chippar (och wedgar generellt) är min överlägset bästa del inom golfen. Älskar att göra “konstslag” och att floppa bollen upp i luften och få den att stanna på en femöring (även om det inte händer varje gång :smile:).

Jag har i dagsläget en 44-gradig pitch, 48-gradig gap wedge, sen har jag flera olika Vokey hemma på lager. Om jag minns rätt har jag en 50, en 52, en 54 och en 60. Spelar givetvis inte med alla i bagen haha, framförallt inte nu när jag fick med en 48a i T100s-setet.

Får gå till en fitting och prova ut men tanken i huvudet var väl att spela något i stil med 44-48-52-56-62. Om något, fimpa 52 och 56 och ha något mittemellan där, rimligtvis en 54. 54an hade i så fall varit “allround”-wedgen och 62an hade kommit fram för konstslagen.

Det var en rejäl uppsättning :+1:

Då låter det som att T-grind är något för dig, den är för trollkarlar :smiley:. Dock så är bounce din kompis även på hårdare underlag. Kanske enklare med mer bounce men en grind som har relief när man öppnar bladet.

Helt klart värt att kolla gapen från 44:an. 5 grader mellan kanske passar bättre.

Det ska såklart sägas att alla wedgar såklart inte är SM9or. Jag tror att skulle jag leta tillräckligt långt in i förrådet går det nog att hitta nån 56a eller 58a också, som är typ Vokey SM3. Men har varit nöjd med Vokey så har hållit mig trogen till Titleist alla år.

Kul att höra! Är det så alltså? Jag har nämligen en 60/08 M-grind idag. Generellt så är jag nöjd, men när det kommer dåliga slag så är det alltid när det är hårt underlag och den känns för klumpig. Då toppar jag bollen. Men det kanske egentligen inte är bouncen det är fel på alltså, utan grinden? Jag har för dålig koll på det tekniska känner jag. Måste gå till en riktig utprovning och jämföra.

Apropå det sista så håller jag med. För ett par år sedan spelade jag 4 grader mellan alla wedgar, men helt ärligt så tyckte jag nästan det var för litet glapp. Även om jag vet att många proffs spelar så. Ibland kan jag till och med känna att jag skulle vilja ha större glapp mellan järnen också, nåt i stil med att j4-j9 skulle vara 4 klubbor istället för 6. Det går såklart att helt sonika plocka bort kanske j6 och j8 eller nåt åt det hållet. Aja, det är för en annan tråd…

Bara och köra halvset med järnen!

Vokey är bra och erbjuder väl nästan flest alternativ av alla och är i mitt tycke snygga. Är du nöjd med Vokey kör vidare på det.

Jag kör själv F-grind både i 50(12) och 55 (13) samt en D-grind 60(12). 60-gradarn är den jag finlirar med och varierar bladet beroende på slag.
Väldigt sällan jag upplever att en bana är för hård för detta. Gick utmärkt både på Flommen och Ljunghusen i somras :slight_smile:

Om jag skulle råka toppa pga av bouncen så är det mer ett tecken på dålig teknik t ex att axlarna inte är parallella/framåtlutande i uppställningen vilket förenklat innebär att jag fastnar på högerfoten och klubban träffar marken för tidigt och studsar upp. Jag är mer oroad för att gräva ner klubban i marken pga för låg bounce.

Jag har faktiskt en T-grind som jag då och då tränar teknik med samt som bonus använder vid inomhusspel.

Billigare än att köpa en ny wedge är att köra en lektion i närspelsteknik, med en bra dito tränare, vilket kan vara en ögonöppnare.

1 gillning

Ny bag! Fylld med nya ospelade birdies… härligt. :grin:

4 gillningar

Det kom visst en ny TM SIM spoon och tre nya SM10 wedgear…

2 gillningar

Ok, nu då?! eller är det fortfarande hemligt? :wink:

Minns inte ens vad vi snackade om.

Haha, det var något puttergrepp om jag inte missminner mig?
Edit: Hittade det, det gällde ett specialgrepp på en PLD.

Gick tillbaka i tråden och hittade det. Så jäkla bra!!! Satt det på två putters hittills (så jag kan ha en i varje bag jag lirar regelbundet) och ska nog sätta det på ett par till.

https://www.kittad.se/post/reverse-taper-är-ett-smart-puttergrepp-från-golf-pride

1 gillning