Allt om matlagning och dess utrustning

Hungrig nu!
https://www.facebook.com/share/v/18guyE9yTn/?mibextid=wwXIfr

Tänkte faktiskt köra Waguy då jag fyller nu i April, och sonen som är nyss hemkommen från Japan, och jag konfererar lite om kvalitet. A5 är inte helt okomplicerad, mör javisst men också väldigt fet. Många uppskattar lite lägre A bättre.

Jämfört med att gå ut och äta är egenlagad A5 inte särskilt dyr. Man blir klart mätt på 80-90 gram. Men det skall bli kul. Om det inte dyker upp riktigt tjock piggvar. Det är 2000-talets höjdare hittills, då jag rimmade och körde sån piggvar till 52 grader. Som Skrei på stereoider. Men det skall vara den tjocka, har provat små piggvarar, smakar flundra. Lite avundsjuk på er Göteborgare.

Tacosallad på rester från gårdagens lyxmiddag. Guacamolen gick tyvärr åt igår, men det får gå ändå.

1 gillning

Spaghetti och fläskfilé i går. Då infann sig en lite fundering.
Gaffeln i vänster hand, skära fläsket med höger och snurra spaghetti med vänster?
Eller gaffeln i höger hand och skära fläskfilén med vänstern?

Det visade sig att båda sätten funkade bra, men gaffeln i vänster kanske var en aning fiffigare.

Tärna fläsket, gaffel i höger hand, sked i vänster.

1 gillning

Sked?

Det var mat med skivor av fläskfilé. Men gaffel i vänstern funkar ju. Kniven i vänster funkar också.

Alltid sked till spaghetti

1 gillning

Det kan man såklart göra.

Endast rinnande föda med matsked.

Verkar vara en i huvudsak korrekt spaning. :slight_smile: Om det inte är en såndär Findus fiskgratäng förstås. :smiley:


Du har inte varit i Thailand?

Jo, tyvärr

1 gillning

Varför tyvärr?

Jag lägger in en liten protest här. Sked är utmärkt till många fler rätter än “rinnande”.

1 gillning

Många Thailändare äter det mesta med sked, för att det är enkelt. Spaghetti ätes med fördel med sked och gaffel. Att välja bort skeden för att Italienare tycker en massa är ju ganska dumt.

1 gillning

Naturligvis en smaksak. Jag får känslan av att äta barnmat då jag äter fast föda med sked. Ber alltid om kniv och gaffel om spaghetti bjuds.

1 gillning

Äter jag spaghetti till vardags hemma så händer det att jag skär upp den. Men annars går det ju bra att snurra gaffeln utan sked om man vill vara lite fancy.

Det är en vana. Jag har lärt mig använda skeden av Thailändska vänner. Inte till all mat såklart, men nästan alltid till asiatisk mat. Förr gjorde jag som du, men jag har sett ljuset. :smiley:

1 gillning

På fredag: Kyckling :baby_chick: Kiev.
Och ett glas :austria: riesling, eller kanske två.