Klart det funkar. Det blir lite grovt även med fina rullen och med tiden kommer bladet tjocka på sig lite, eftersom man inte kan lägga ned vinkeln och slipa bort lite av “tjockheten” men vi är då i gråzonen för lätta nörderier.
Rulla på bara.
Så är det givetvis, rullen är ju bara till för ögonblicklig skärpning. Mina SAI håller dock skärpan extremt bra så jag använder väl rullen 2-3 ggr per år kanske.
Oklart hur ofta jag slipar (nåja, bryner) knivarna, men det blir kanske 4-5-6 ggr/år för Globalbladen och Hatsukokoro-kniven. Har inte hunnit till första bryning av Hinoura-Gyoto ännu (men striglat den lätt ett par ggr).
Mina knivar är nog lika vassa som baksidan på era. Helt sjukt hur man inte tynar bort i ren svält.
Inte här uppe. Hade det vart lika fint väder som igår hade jag plockat fram Webern, nu blir det vinterns sista fisksoppa istället..
Idag en enkel middag.
Linguine Carbonara. Schalottenlök, pancetta, olivolja, svartpeppar, äggula, parmesan.
Ja, jag vet pecorino vs parmesan. Men fru Norrland gillar parmesan bättre.
Fisksoppan 100% Lidlingredienser, blev mycket lyckad. Lax, pollock, fänkål, lök, vitlök, morot, purjo, potatis.
Saffran, vitvinsvinäger, grädde, fiskbuljong, timjan o lite honung piffade upp.
Blev besök på Millennium i Höllviken igår. Fondue hade jag inte ätit på många år. Väldigt gott och ett utmärkt sätt att umgås. Min French 75 var dock obalanserad utan sötma.
Fast med lök är det inte Carbonara. ![]()
Jodå. Även med parmesan istf pecorino och med pancetta istf Guanciale
Då kan man ju ha bacon och grädde också…
Det kan man, men då är det nåt annat än carbonara
![]()
Visste ni att Carbonara inte fanns före andra världskriget? Man tror att man uppfann rätten 1944 med amerikanska soldaters ransoner av bacon som man kombinerade med ägg och pasta. Ansatsen var att skapa något som skulle tilltala amerikanska smaklökar.
Med det i bakhuvudet så tycker jag inte att grädde är helt fel heller…
Ketchup. Fan vad gott det är.
Vad trist alla måste ha som snobbväljer bort det.
Är det skillnad på “välja” och “snobbvälja”? ![]()
Japp. Alla som måste säga att de inte gillar det är snobbar!
Vem gör det? Makaroner utan ketchup är som kärlek utan kyssar.
Det beror helt på. Pratar vi Heintz ketchup så är jag beredd att hålla med Vattenmannen, pratar vi Felix så not so much…
Här har ni en som älskar ketchup. Jag har det på det mesta, inkl. lutfisk, och inte sällan i vissa grytor som lagas.
Sen… ju mer man lagar mat och lägger ner tid på smak, desto mer undrar man när sambon tar fram ketchupen utan att ens smaka först.
Gjorde en carbonara häromdan (med lök och grädde
). Den åts 2 dagar i rad och det är två helt olika måltider med och utan ketchup. Ingen sämre än den andra.
Egon

