Allt om matlagning och dess utrustning

Någon gång ska jag köpa min fru ett sånt här

I vår familj väljer vi (läs: min fru) nämligen bort hotell i USA om de inte har våffeljärn…

1 gillning

Just do it!

Säljs det fett på sprayflaska i Sverige? (det är ju oxå ett måste till våffelmaskinen)

Det är rätt prioritering!

Jag har pratat med flera hotellrestauranger och de (Scandic) har valt bort det våffeljärnet man skulle rotera. Det var massor med olyckstillbud och det var grisigt och tråkigt runtomkring för att gästerna inte kunde läsa instruktionerna.

Tyvärr gömmer de även “vanliga” våffeljärn. Frågar man så kan det komma fram ett…

Hemma kör jag med detta: Sage The Smart Waffle Våffeljärn belgiska våfflor - Cervera

På din följdfråga om fett: Jag har fettat in någon gång när det var nytt. Våffelsmeten innehåller fett och varje gång jag gjort våfflor torkar jag bort överflödigt fett i järnet. Då ska jag också tala om att jag minskar fettinnehållet till ungefär hälften mot vad det står i receptet!

Men visst. Google är din vän.

Jo, jo.. det går bra nu… :smiley:

Det blir nog en sån där vanlig till Mors Dag tror jag.

Det finns billigare på andra ställen än det jag gav exempel på men jag fick mitt när jag fyllde jämt för några år sedan. Familjen vet att jag jagar våfflor på hotellen jag bor på och att jag gärna vill ha de belgiska/amerikanska…

Våfflor/frasvåfflor i “vanligt” våffeljärn är inte alls dumt! Det är bara ett lite annorlunda koncept (och annorlunda recept på våffelsmeten).

Man får plats med mycket mer lönnsirap i amerikanska/belgiska våfflor :smiley:

1 gillning

Och det våffeljärn jag har är det extra djupa håligheter i (minst 2 cm tjocka våfflor)… :face_with_tongue:

Jo, men med priset på våffeljärnet så har man ju inte råd med lönnsirap…

Glömmer inte butiken i Niagara Falls som sålde lönnsirap…. i ALLA storlekar :slight_smile:

Prioritering! Fråga din fru :wink:

1 gillning

Apropå järn. Jag hade ett rivjärn (//insert bad jokes here//) en gång med mycket större hål än vad jag hittar på rivjärn nuförtiden, även efter att ha sökt ganska mycket.

Har nån tips på var jag kan hitta ett sånt? Det är främst bra när man river ost (så man får lite större bitar som passar i en sallad) eller morot (så man får lite större bitar som passar i en sallad). Hålen var nog centimeterstora om inte större.

Hmm.. Inte för att jag säger emot men vad har du för stål i dina lite mer forummässiga vapen. :wink:

Egon

Global. Rostfritt som kallas Cromova 18. Man kan i princip hantera dem hur man vill, men såklart inte i diskmakinen. Kan ligga på bänken hur länge som helst eller lämnas blöta efter diskning. Det händer inget alls med bladet. Väldigt bekvämt och mycket “bruksmässigt”.

Hinoura/Gyoto är Shirogami, Seisuke/Nakiri är Aogami. Speciellt Shirogami rostar lite på nolltid (gissar under en halvtimme) om man inte rengör och torkar av. Men å andra sidan blir det vassare än vasst när man brynt och striglat. Hinouran är nog det vassaste jag någonsin upplevt i nåt annat än en ren rakkniv. Som jag skrev i annat inlägg så drog jag Nakirin ett par mjuka varv på en 6000 grit, sedan striglad på läder, bara för att få sista touchen (den var vass redan tidigare). Gick lätt att raka en liten yta på underarmen som test.

Hur slipar du dina Global-knivar?

/Edit: Vågar jag dra dem i den här?

Våtstenar. Har inte optimal utrutning men den funkar.
En 300, en 1000, en 1500, en 6000. Borde ha en 2000 och en 4000, istf 1500 och 6000. En 6000 är kanske kul att ha men eg lite väl fin.

Men.
Det tar sin tid att lära sig slipa/bryna på sten. Och det tar lite tid att använda. En timmes meditation medan man blöter stenarna och sedan gnider några blad på några stenar.

En sån där Minosharp funkar ju. Är väl gjord för Global dessutom? Blir skapligt vasst och är ju jättesimpelt.

1 gillning

Kör med den, snabbt och bra. Funderar på att börja slipa med sten bara för nördgrejen men den här ger fullt tillräcklig och hållbar skärpa. Kört den i många år.

1 gillning

man ska inte vänta för länge innan man använder den dock…

Jag har kört mina noname-knivar i den sedan alltid och det har funkat bra. Men nu har vi köpt dyra Global-knivar (som är för lätta för mig så jag har kvar min gamla också) som frugan använder och jag är lite försiktig med hennes grejer för husfridens skull.

1 gillning

Global själva rekommenderar ju just den MinoSharp till sina lite dyrare Global SAI, den går säkert alldeles utmärkt till deras övriga knivar också…

2 gillningar