Allt om matlagning och dess utrustning

Ko som ko?

Wagyu är riktigt bra, men absolut inte prisvärt. Så stor skillnad är det inte. Vi köper svensk marmorerad ryggbiff från Limhamns Kött & Vilt, de har en som de själv hängmörar i 6-8 veckor. Kilopris ca 1000:- vilket är helt ok för så fint kött. Vi köper den i bit och jag grillar den hel när vi har vänner på besök. Det är utan jämförelse det bästa kött vi någonsin har ätit. Prisvärt!

Butik — Limhamns Kött & Vilt

2 gillningar

Ja, om man ska ha mjölk.

1 gillning

Lokala hökarn är inte dum på kött, just den hängmörade entrecoten är like ojämn men kan vara grymt god, runt 600 pengar.

Vad gör japanerna med kossorna för att de skall bli så goda?

Jämnhet är det man betalar för, man måste veta att det är bra när man bjuder in vänner på middag.

Jag var på en provning hos en kompis som jobbar med kött, vi testade 6-7 olika sorters kött varav 4 eller fem var wagyu från lite olika ställen.

Om jag inte misstar mig så var det en A5, black Angus.

Stekt med salt och lite peppar skivat i ganska tunna skivor.

Fruktansvärt gott, mört, smakrikt, men att äta sig mätt på den typen av kött känns nästan konstigt.

Stor skillnad i smak?

Jag som är en kulinarisk barbar i det närmaste måste säga att visst finns det vissa skillnader, men alla är goda. Det är inte så att A5 gör de andra oätbara.

Fick en heads up härom dagen att vi borde köra samma upplägg igen snart :wink:

1 gillning

Jodå, ibland köper jag naturchips istälelt för grillchips.

Varför? Jag brukar göra en reverse sear på en 600-grams entrecote, skiva tunt och lägga på en rucolabädd med vitlökssmör och parmesanchips. Perfekt LCHF!

En 600 gr Entrecote av Wagyu?

Men som svar, för att det är sååå mkt fett i wagyu

Nej, inte wagyu. Vanlig entrecote. Wagyu får man äta när nån annan betalar. :smiling_face_with_sunglasses:

2 gillningar

Sonjäveln skall käka sin obligatoriska Waguy under sin årliga japanvistelse. Funderar att sponsra toppkvalitet, för att få höra ett utlåtande.
Resovillig, så skulle en tur med sonen dit vara nåt som skulle kunna få mig på ett flygplan. Snackar japanska och allt.

En vanlig entrecote är inte i närheten av wagyu i den meningen. Det blir en mättnadskänsla kanske, fett så ini norden, och i mängd blir det nästan lite jobbigt eller hur man ska beskriva det.

Jag vet skillnaden. Men som lyx hemma är en hel entrecote, lågtempad i ugnen, sedan fräst i panna tills den fått färg och slutligen öst med vitlökssmör inte alls dumt. Och ekonomiskt försvarbart. Äter hellre tunna skivor av en sån entrecote än en bit oxfilé om jag får välja. Lite flingsalt, några rucolablad och kanske en körsbärstomat. Yummy!

2 gillningar

Ja herregud ja, svingott!

Ett par tunna skivor wagyu är en annan sak nästan, därav lite märkligt att ha ätit sig mätt, mer i delikatessgebitet.

1 gillning

1 gillning

Skrumpen paprika!

1 gillning

Just den är jag tvärt om på. Det godaste skall ätas i familjen. Kommer vänner skall det vara laidback. Nog en kombination av min plebejuppväxt och min delvis därpå beroende usla mingeluppskattning. Vad jag äter på baluns minns jag inte. Spriten får kosta.

Vore kul att testa sån a5 i alla fall. Skulle tippa sonen bjuder om en 10 år då han nått lite högre positioner.

Köper hängmörad entrecote som dyrast, kanske 700/kilo. Undrar vilken A den kommer upp i.

Kul att köra lite AI på skillnaden A4 och A5. Det som var överraskande var att man påstods bli mättare på A5 än A4.