Allt om matlagning och dess utrustning

Mer fett = större mättnadskänsla.

Antar det men har inte upplevt det känner jag.

Kan man köpa riktigt bra waguy A5 i Sverige? fattar 3000/kilo men då 150g till mej och frugan blir inte mer än en huvudrätt och ett par glas vin på krogen. Steka kött kan jag, och det skulle vara lite intressant att då forska lite i hur man steker specifikt en sån bit.

Kötthallen I Barkarby?

Finns tydligen 3 svenska bönder som föder upp Waguykossor, borde finnas

100% Wagyu, eller korsning?

Om du ska slå på stort, försök få tag i Kobe Wagyu..

Vad är det för skillnad på kobe waguy och a5 waguy?

Att steka wagyu A5 är egentligen enklare än att steka vanlig biff – men kräver att du gör mindre, försiktigare och snabbare. Det är ett kött som redan är perfekt; din uppgift är bara att värma det till rätt punkt utan att förstöra fettet.

Här är en metod som fungerar varje gång.

:cut_of_meat: 1. Skär tunna bitar (1–2 cm)

A5 är så rikt att man inte gör stora biffar. Tunna skivor gör att fettet smälter lagom och inte blir överväldigande.

:snowflake: 2. Låt köttet bli rumstempererat

10–15 minuter räcker. A5 smälter vid kroppstemperatur, så låt det inte ligga ute för länge.

:salt: 3. Salta först precis innan stekning

Inget mer. Ingen peppar, ingen marinad, inget smör. Fettet i köttet är allt du behöver.

:fire: 4. Het panna – men inte max

Du vill ha:

• torr panna
  • hög värme
  • men inte så hög att fettet bränns

Tänk ”het nog för Maillard, men inte rökpelare”.

Gjutjärn eller kolstål är bäst.

:shallow_pan_of_food: 5. Stek extremt kort tid

Det här är det viktigaste.

• Lägg i köttet
  • 20–40 sekunder per sida
  • Klart

Du vill bara få yta – inte tillaga igenom.

A5 ska vara rosa till rött i mitten, annars blir det tungt och flottigt.

:butter: 6. Använd det smälta wagyu‑fettet

När du steker första biten smälter lite fett i pannan. Det fettet använder du för att steka resten.

Det är som att steka i flytande umami.

:fork_and_knife_with_plate: 7. Servera direkt

A5 är som foie gras: bäst direkt från pannan. Låt det inte vila länge – fettet stelnar.

:star: Smakmässigt: vad du kan förvänta dig

• smörigt
  • nötigt
  • söt umami
  • nästan ingen ”köttighet”
  • mer som en lyxig texturupplevelse än en biff

Det är därför man äter små mängder.

Kobe lär vara creme de la créme och är svårt att få tag i utanför Japan.

Den med rött på skaftet blir det. Är ev i lättaste laget men när man inte är i :japan: själv så får man lita på “ombudet”.
Den i mitten har fel form på bladet.
Den undre har rätt stål och tyngd men alldeles för högt blad.

Tycker den här lirar bra för grönsaker, men de ovan är kanske till för annat?

1 gillning

Samma typ av kniv, Nakiri.
Samma användningområde. Finns med många olika tyngder, höjder, stål, bladprofiler (belly, rundad spets, ..). Jag vill ha en liten belly, för att kunna både köra push-cut och rocker-cut. Gillar inte spetsig avslutning på Nakiri, för den blir lite känslig och är inte helt bra med rocker-cut (tycker jag). Din Nakiri ser rätt trevlig ut. :slight_smile:

Eh… que?

Soft Tacos blir det. Tre varianter: Beef chili, BBQ-rökt fläsk, friterad Halloumi.
Pico de Gallo, Guacamole, Mango/Habba-salsa, Habba-mayo, friterade majstortillas, koriander, lime, …
Och några :beer_mug:

Rocker-cut: Man gungar bladet. Ungefär: Sätta ned mer mot spetsen och sedan gunga ned mot bakkanten. Denna funkar inte bra om man har en helt rak egg. Är inte helt bra om spetsen är vass, heller.
Push-cut: Rakt snitt, utan gung. Bara trycka genom det man skär, med en liten framåtgående rörelse, och eggen “plan” hela vägen.

Skulle tro att de flesta använder en mix av båda dessa tekniker utan att tänka mycket på det.

Det är nog en korrekt tanke :grin:

Fick för övrigt hem 6 vassa har från sliperiet I torsdags. Lade dem på lådan i måndags

1 gillning

:ok_hand: Vilken tid ska jag vara där? Har en bit att åka. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Om du infinner dig vid 18-tiden så ordnar jag några extra Tacos åt dig. Min fru kommer undra vem f-n det är som ringer på dörren och som skall äta med oss, men det ordnar sig nog - hon är en kanonkvinna och fattar ju saker. Kanske får jag “spank” i efterhand, om du inte riktigt håller måttet i diskussioner… :sweat_smile: :taco: :beer_mug:

2 gillningar

Borta hos favoritdelin i Rosendal och pratade lite waguy. De kan plocka hem A5 för 2400, med plan från japan. Får fundera på om det eller nåt svenskt A5 blir bäst. Fyller man lite extra nörd-jämt i närtid så kanske. Det eller om jag hittar riktigt tjock bit piggvar i denna havlösa stad.

De hade också rökt waguy, var tvungen att köpa en tunn skiva. Weird. Det bara smälte på tungan.

1 gillning

att behöva lite till kvällens matlagning lite godis mmm

3 gillningar