Allt om matlagning och dess utrustning

Ej testat.

Du gillar inte bönor?

Kal p dal?

2 gillningar

Jag fortsatte uppför trappen till övre däck
Där såg jag Henke Larsson bada, och han var näck

I kväll, kroppisar. Färdiga smålands, sjudes. Lätta och lingonsylt. Och drömma om sommarens på Arontorp

Du kör väl smör???

Ab-so-lutely not!

:face_with_peeking_eye:
Smör or bust, till sån mat.

bust?

Åhå, Anders gick vilse i referensen. Där ser man.

Ett engelskt (men mer amerikanskt, troligen) uttryck:
misslyckande
failure, fiasco, naught, abortion, shortcoming, bust

För att vara tydlig: Glimten i ögat gäller, för vad man gillar är individuellt och om man vill käka Palt eller Kropps med Lätta så skall man naturligtvis göra just det.

Just det

I går: Rester till middag (Pluma, Mojo Rojo, etc).
I dag: HB (köpta köttfärspuckar) med lite trevliga standardtillbehör.
I morgon: Troligen rester.
Lördag: Kompisar kommer över. Tanken är “enkelt men gott”, dvs lite AW-stukat. Öl skall drickas.
Söndag: Bubbelbrunch med hela familjen. Precis vad det låter som. Brunch med trevligt innehåll och bubblor i glasen för de som så önskar.

Om man vill ha Cole Slaw och inte ids fixa den själv: Texas Longhorns slaw. Riktigt bra för att vara köpes. Krämig, syrlig, krispig.

1 gillning

Rätt stor prisskillnad mellan amerikansk wagyu och A5. Den senare kostar nästan det dubbla.

Smälter i munnen. :face_savoring_food:

Mmm.. vi åt A5 ryggbiff på Mauritius för ett par år sedan. Otroligt gott, mört och smakrikt, men inte riktigt den sensation vi hade förväntat oss givet kostnaden. Vi har provat ett par gånger hemma också, bla en Wagyu-avsmakning med A5 och några andra olika som jag inte minns på KOL i Malmö. Jag har fått svensk hängmörad ribeye (6v) som har varit lika god och mör.

1 gillning

Ett ställe här brukar sälja Wagyu och annat från Snake River. Tycker det är rätt ok pang för pengen men det kostar ändå rejäla kilopriser. Blir definitivt inga 300-grammare. Ibland har de A5 också men man får smärtor i plånboken av såna. Man kan ana att namnet kostar mer än upplevd kvalitet.

1 gillning

Vissa hemköp brukar ha 50% på a5 kobebiff.
Det går åt fort men man får ha koll på bäst före datumen och gå dit på dagen D.
Men jag har aldrig ätit, grillar helst och det där ska ju släpas i stekpannan en snabbis sen saltas väl?

Brukar bli entrecote istället.
Man ska ju bli mätt också!

1 gillning

Tycker de borde funka bra att grilla också för de har rejäla mängder marmorerat fett. Men det är medium rare som gäller.
Som en sorts lös tumregel: Feta saker → bra på grillen, magra saker → känsliga att grilla.

Kanske dags för MOD att flytta en bunt inlägg till mattråden? @Vattenmannen

Just så serveras det där jag ätit på restaurang. Tror det var 170 g portion och vi delade den på två efter att ha startat med några tapas-ish förrätter.
Så där serveras det även hos SN. De flesta finfina preimumbitar som inte “behöver” vara hel bit kan serveras så där och man kan i princip servera vad som helst så där. Tex en fin bit högrev som man bränt yta på och sedan indirektgrillat till medium, blir rätt bra om man slicar den i fina skivor (typ 3-4 mm tjocka).