Allt om matlagning och dess utrustning

Köpte 0,5 kilo Skagenröra på ICA Maxi i Nacka igår. Dom gör den helt suveränt efter Tore Wretmans originalrecept för 4 personer.

• 400 g skalade räkor 40/60
  • 2 msk majonnäs
  • salt och vitpeppar
  • Hackad dill
  • citronsaft
  • pepparrot

Fan vad gott det är.

2 gillningar

Hmm gräsänkling från i morgon över helgen, skall spanas in. Falukorven och kroppkakorna behöver variation.

Har falukorv låg WAF hos era W? Och är den låg bland forumets damer?

Ett par, tre, skivor danskt råg, Skagen, rökt lax, salladsblad, senapsmayo, ägg, dill.
En kall öl eller två.
En akvavit, eller möjligen två.
Din helgmiddag, på 10 minuter.

Får bli OP, enda jag har hemma. Whiskyn tränger undan allt annat. Men låter bra det, SN. Du är forumets mack-kung, du.

1 gillning

OP är bra! Whiskyn dricker man såklart efteråt.
Och du blandar såklart inte Skagen med röklaxen, det blir obra. Olika mackor, olika topping.

Kör hellre gravad lax till Skagen. Bryter inte av lika mycket.

1 gillning

Givetvis gravad, om man vill få likhet mellan bröden.

1 gillning

Jag gillar inte röksmak och är inte så förtjust i ”fisk som smakar fisk” (ni fattar).

Däremot gillar jag Skagen och räkmackor och annat. När jag ska lyxa till det brukar jag ha en liten variation hemma.

1. Toast på något bröd med lite frön/nötter. Väl rostat bröd, ett salladsblad, rikligt med skagenröra, finhackad rödlök och pressad citron till serveringen.

2. Toast på samma typ av bröd, extrasaltat Bregott, rikligt med vitlökssalami (Lindö) och skivade körsbärstomater. Garnera med en persiljekvist.

3. Rågbröd (Pågens duger gott, dyrare ≠ bättre), majonnäs, isbergssallad, skivat ägg (jag använder bara skivor med gula) och kaviar (Kalles passar bäst för mig).

4. Rågbröd, Bregott, salladsblad, rejält med ost (ostskärare är att föredra, annars dubbla ostbitar om du kör osthyvel) och tjocka skivor rädisor.

Jag är ju en sån som dricker Cola till detta, men öl passar utmärkt, gärna en mörkare som Guinness.

Liten varning: avsluta alltid med kaviarmackan eftersom många smaker blir förvrängda annars. Prova att äta en liten bit tomat efter att ha ätit en ägg och kaviarmacka.

1 gillning

Om jag fått en bit panerad fisk över från en middag så gillar jag också att lägga den kall tillsammans med kall kokt potatis på ett rostat bröd med rikligt med remouladsås (hemgjord med mycket crunch och rejäl currysmak).

Oj. Nu blev jag hungrig.

ja jag började med en skagen på nedre däck

2 gillningar

Fylldes du mer med häpnad än med skräck?

Det låter nästan ekivokt.

Eller var det Micke Wiehe jag kommer faktiskt inte ihåg

1 gillning

Facebook-minne

Bollar. Har ni provat äta det?
Tjurbollar i Köpenhamn och fårbollar i Shanghai. Lämnade inte nåt direkt intryck utöver att det är ovanligt. Inget jag beställer fler ggr.

Panchopanering.

1 gillning