Allt om matlagning och dess utrustning

Har varit sugen länge.
Undrar mest hur jag ska smuggla in den….
”Har du köpt ännu knivslip? Vad är det för fel på de du har?”

1 gillning

Du känner nog fru Old-T så du vet hur du skall fixa det hela, men jag tror att det är fel taktik att jämföra med skor, kläder, hårfrissan och sånt… :wink:

Knivslip ja. Är ju ingen manhaft-nörd, så jag funderade på hur göra med sonens från Japan hemsläpade knivar jag fått i present, slöa efter längre tids användning. Med lite AI och liknande så fick den vanliga kockkniven och lilla skalkniven gå i Globalvässaren (typ tre fack man drar kniven igenom). Blev riktigt vasst, men om det är en bra egg vet jag inte egentligen.

Den stora japanska grönsakskniven blir det kanske knivbrev av. Eller om sonen orkar nörda ner sig i slipsten.

Globalvässare, Minosharp, …
Om man gillar resultatet så är det ju ett tillräckligt betyg och man behöver inte nörda mer. Tre drag på rullen varje vecka håller ju en skärpa som är rätt ok.

Global är lite som en Volvo. Bra bruksgrej utan direkt finess. Men pålitlig och skapligt stryktålig så länge man inte direkt misshandlar den. En Global eller två är fint att ha. Jag har flera och det används ofta just pga den relativa stryktåligheten och det typ obefintliga behovet av underhåll efter användning.

Om man kan slipa bouncen på sina wedgar bör man även kunna slipa en kniv..

1 gillning

För att avsluta mitt lilla test med hamburgare som jag påbörjade för någon vecka sedan kom jag ihåg att väga mina vanliga Scan-burgare idag.
Prime Patrol som jag gnällde på tidigare gick från 90g till 60g efter stekning.

Scan vägde in på 91,8g innan stekning och 85.8 gram efter stekning så istället för att tappa 33% så tappade dessa 6,5% vilket känns betydligt rimligare.

Den där gamla, den har jag haft suuuuuperlänge!

Nu gör jag varken det ena eller andra med någon större finess, men jag skulle gissa att det ena kräver mer grad av snävare tolerans?

1 gillning

bidde en enkel räkmacka som kvällsmål tillsammans med en stockholmare :face_with_monocle:

Enkelt men gott.
Pluma. Arrugadas. Mojo Rojo. Enkel sallad. Kapris. Bra Ribera i glaset. :spain:
Skål, kosmonauter!

Vad göra till middag i dag?
Lutar åt Gaeng Phed Ped Yang för jag hittade ankbröst i frysen och :thailand: känns tilltalande.

Edit: Meeeraa :hot_pepper:. För mig. Inte för frun. Jag är i alla fall lite lätt skadad avseende chili.

Blir bara hungrig av att läsa tråden…

Jag blir alltid så imponerad av @StoraNorrlands mat…

Jag tycker om att äta, rätt road av att laga, men jag har inte riktigt tålamodet att utforska och laga… Det blir gärna någon gammal “favorit i repris”.

Jag tyckte jag “kände igen” kanariska potatisar men jag hade inte koll på det korrekta namnet. Annars är rätten rätt likt det jag senast åt på https://lapatagonia.se/ Gudomligt gott.

1 gillning

Jorå, han är Tincups kronprins…

Själv fixade jag och frugan en Caeur de filet Provencale till brorsan som present på bemärkelsedag nu i helgen. På landet, lite dåligt tryck i ugnen så potatisen fick inte den härliga geggigheten men köttet blev superbt. Fick bråka lite på hökarn för att han skulle plocka fram en riktigt fet mittbit.

1 gillning

Så fick jag för mig att slipa konvex egg…
Global har konvex egg från fabrik men jag har hittills slipat rak egg. Men dags att lära sig nåt nytt då. Har sju olika Global. Ska börja på den lilla som har helt plan egg (ingen belly alls), nästa gång den behöver lite skärpa. Sedan får jag väl se hur det förlöper.
:kitchen_knife:

Edit: Nuddar man huden ens pyttelite med nya kniven så går det obönhörligen hål. Inte slipning. Bara vanlig chop-chop.

Måste ju hålla @Anders och @xxxx77 nöjda.
Döner-ish på renskav. :wink:

2 gillningar

Kommer o tänka på när man tog sig till Istanbul som tågluffare, frukosten bestod nästan varje dag av kebab på gatan hos en gatusäljare.

Nu skickade jag iväg 4 Global och 2 av annan sort.
Inte knivbrev men liknande.

Det blir säkert bra. Brukar kännas vasst när man får dem tillbaka.

1 gillning

Hur många knivar behöver man, för en “bra” täckning av behov? Färre än vad jag har, det är ett som är säkert.

Basic, minsta uppsättning
En brödsåg.
En sk kockckniv av “lite större” slag och en av “lite mindre” slag.
En kniv med böjligt blad, för att filea och för lite annat finlir.
Så fyra räcker mycket långt.

Personliga preferenser
En Bunka i rostfritt med kolstålskärna, för att jag gillar formen. En kolstålskniv för att det är skillnad på vass och vass. En enkelsidigt slipad slicer med 30 cm blad. En billig, tjock och tålig för grovjobb.
Så åtta stycken då.

För att få ha fingrejorna ifred
Lite dubblering på nån post för att kreti och pleti skall kunna använda grejorna (de skall låta bli slicern och kolstålskniven och helst inte röra fin-Bunkan heller).
En sån där liten mini-Deba, för att fru Norrland gillar den.
En Global Nakiri som jag inte gillar för den har en geometri som inte passar mig, men frun gillar den.
Så det slutar på 12 stycken i SN:s kök.

Men det kanske kommer en premium-Nakiri med dottern från Japan.
Så kanske 13 då.

Hmmm, plus ett par fällknivar model Buck.
Just, en gammal brödsåg som nu används för riktiga grottjobb och skrapa och sånt.

Så typ 16, men ska sluta räkna annars tar det väl adrig slut.

1 gillning