WAF, wtf is that?
En bra sak att fixa, är det!
Wife Acceptance Factor.
Används ofta i samband med villhöverprylar men nu även i mat . Frugan äter inte fyrfotakött och är inte förtjust i för kryddad mat. Så den tunna röda linjen mellan smakrik och stark mat är ibland väldigt tunn
Jag fick för övrigt väl godkänt på schnitzlarna I helgen.
Första gången jag lyckats få dem krispiga samtidigt som de inte var, som Tarek så fint uttryckte det, gyllensvarta.
Knepet? Stor mängd smör och olja och relativt hög värme.
Jag var riktigt stolt själv
Way to go! Schnitzel är gott som bara den.
Pankopanering? Och låta dem ligga till sig mellan panering och stekning? Sauerkraut…det vattnas i munnen.
Det var tanken och vi var båda övertygade om att vi hade panko hemma men det blev vanlig panering istället…
Fler tips: Thai chicken basil, men med väldigt klen chilistöt då. Mycket smakrikt, ingen fyrfoting. Skapligt enkelt att göra själv, med vettigt resultat. Kyckling, Jap soya, fisksås, ketjap manis, vitlök, chili enligt tycke och smak, röd curry, thabasilika, lite socker, sesamolja, vatten, ingefära, kaffirlime, citrongräs, lite limesaft, ris, … Blir jäkligt gott.
Jag ser faktiskt fram emot min Panchopraoperiod i sommar. Det blir till att plocka fram Jamie Oliverböckerna. Gott, ganske enkelt och tämligen slabbigt.
Kommer att behöva kompensera med mycket golf…
Jamie har jag inte riktigt gett chansen, pga den där relativa “slabbigheten”. Jag gillar Myllymäki rätt bra, och delar av Tareqs grejor. Såklart är delar av Jamies grejor också bra.
Libanesiskt poppar upp i mitt huvud nu. Där finns det mycket gott. Bara en sån sak som en välgjord, hemsnickrad Baba Ganoush… (Labneh, Tabbouleh, Kafta, …)
Jag älskar att titta på hans 30-minuter respektive 15-minuter. Blir alltid väldigt inspirerad och hungrig.
Plus att han alltid använder bra genvägar, vattenkokare, micro om det behövs.
Det enda är nog att lära sig att när han säger “lite olja” så är det inte en liten klick….
Men det gäller ju Tarek med.
Tareks serie på 5an (?) där han lagar mat ur folks kylskåp är oxå en liten favorit.
Han verkar så genuint trevlig att jag inte alls kommer att bli förvånad om han helt plötsligt dyker upp i någon #metoo-härva
Om Baba Ganoush vet jag inget förutom att de medverkande i ett avsnitt av Bäst i Test skulle skriva en sång som hyllade just Baba Ganoush
Jag visste heller inget, innan jag snickrade ihop en SN-gjord libanesisk middag till nyår för nåt år sedan. Sedan visste jag. Har såklart gjort det fler ggr sedan dess. ![]()
Man får ju ofta en feeling för hur saker kommer bli, och passa ihop, när man kolla recept och sånt. Sedan är det bara att ta fram kniv och pannor.
Visst ja, de jä-a knivarna ska in på slipning.
Undrar om jag ska unna mig en Tormek i Praopresent?
Beror helt på om det behöver slipas och tunnas ut, eller om det räcker med att bryna dem.
Tunnas ut är bandslip eller kanske Tormek, men går också med diamantplatta (och sedan finare stenar).
För normal bryning och lite lagom slip tycker jag stenar på frihand funkar fint men det blir inte riktigt rätt de första 25-50 gångerna, så man behöver lite övning innan det blir rakbladsvasst. Har faktiskt en gammal ärvd Tormek som jag inte använder. Kanske borde prova tunna ut nåt blad med den…
Vad jag inte tycker man bör göra, med bra knivar, är skicka dem till Knivbrev eller liknande. Jag gilla rinte alls output därifrån. Det är lite som att köra Minosharp istf stenar, eller Top-flite stenkula istf ProV1. Det funkar, typ, men det blir inte vad man faktiskt vill ha.
Men Tormek har väl en lite enklare modell, som säkert än mycket trevlig om man inte ids pyssla med stenar?
Fast om alternativet är slöa knivar….
Slöa knivar är i stort sett oanvändbara och rent farliga eftersom de inte biter direkt och därmed halkar omkring när man choppar saker.
Men nyckleordet i det jag skrev är “bra”. Global balanserar ungefär på gränsen av när jag skulle tänka mig köra Minosharp/Knivbrev.
Sen ska man ju kunna använda den också.
Hur svårt kan det vara…
Famous last words…
Jag anar en T1 är en rätt bra grej, för normalt slipafixande utan alltför djupt nörderi. Köp, lär, utvärdera?