Allt om matlagning och dess utrustning

Dags för sås då.

Vitpeppar i den svarta. Den vita är salt

Lax?

Secreto Iberico. :pig_face:

Focaccia ska jäsa några timmar. Busenkelt att baka bara man börjar i tid, dvs dagen före klart.

Idag blir det Jamie Olivers kycklinglårfilé följt av Micke Broströms lakritspannacotta med hallonspegel.

2 gillningar

Har du receptet?

Ja

/Edit: Skojar bara, men eftersom du undrade singularis får du meddela vilket recept du är intresserad av.

1 gillning

Blev gudomligt bra!

1 gillning

Looking good! Det visuella är halva upplevelsen.

Jamies på kycklingen. Man får en massa då man googlar jamie och kycklingfile… Mottages tacksamt! Kyckling är vad jag oftast lagar på min mat-kväll i veckan och är alltid tacksam för variationer.

Efterrätter är hustruns avdelning…

1 gillning

“Micke Broströms lakritspannacotta med hallonspegel” gav exakt noll träffar på Google. :slight_smile:

3 gillningar

Ingredienser (4–6 portioner)

| Ingrediens | Mängd |

|------------|-------|

| Kycklinglårfilé | 600 g |

| Rödlök | 2 st |

| Gul paprika | 1 st |

| Röd paprika | 1 st |

| Kvisttomater | 4 st |

| Vitlök | 4 klyftor |

| Färsk timjan | 0,5 st (eller 1 tsk torkad) |

| Olivolja | 2 msk |

| Vit balsamvinäger | 2 msk |

| Rökt paprikapulver | 1 tsk |

| Salt | 1 krm |

| Svartpeppar | 1 krm | [1]

Så här gör du

Förvärm ugnen till 180°C. Tärna tomaterna och lägg i en långpanna (ca 25x30 cm). Skala och klyfta löken grovt, kärna ur och grovhacka paprikorna, lägg allt med kycklingen i pannan.

Krossa oskalade vitlöksklyftor lätt med knivens sida, tillsätt dem plus timjanblad, rökt paprikapulver, olja, balsamvinäger, salt och peppar. Blanda väl så smaken fördelas, sprid ut tunt (grönsaker inte över kycklingen).

Ugnsbaka ca 1 timme tills kycklingen är gyllenbrun och genomstekt (innertemp 72–75°C). Vänd kycklingen och ös med spadet efter halva tiden. Servera med sallad, ris eller glutenfritt bröd för att suga upp såsen.

För åtta personer: Öka kyckling till 800–1000 g och grönsaker med 50%, använd större plåt vid behov.

2 gillningar

Muchas grazias! Händer nästa måndag.

1 gillning

Dagens lilla tips: Tareqs krämiga kyckling med soltorkade tomater. Just do it. Inget för den som kör “smalt” men busenkel och klart välsmakande.

1 gillning

Kyckling, grönkål, soltorkade tomater och vitt vin funkar jäkligt bra också.

Min enklaste då jag är slö är dock en liten burk creme fraiche, en massa parmesan, Uppblötta torkade karl-johan, rör ihop till smet, häll ovanpå KycklingLÅRfile i form, parmesan ovanpå och in i ugnen. Brukar mixtra med lite annan svamp också. (Intressant, det som är riktigt äckligt är att blanda karl-johan och kantarell)

1 gillning

Busenkel, men kräver lite arbete.

Lakritspannacotta

2,5 blad gelatin
5 dl grädde
0,5 dl socker
1 krm vaniljsocker (kan uteslutas)

Blötlägg gelatinet.
Värm grädde, socker och vanilsocker i en kastrull.
Mortla/krossa turkisk peppar (original) (jag tar en hel påse).
När grädden börjar närma sig kokpunkten sänker du värmen på spisen och häller i turkisk peppar. Börja röra tills allt har löst sig.
Ta av kastrullen och låt svalna något, skumma av ytan och lägg i gelatinet (behöver inte kramas ur, bara lägg i direkt). Rör runt ordentligt, skumma av igen och häll upp i fina glas.
Låt stå i kylen ca 4 timmar. Serveras med en spegel av hallonsås (nedan) och ett par färska hallon (eller tinade frysta i nödfall). Ev. en hel turkisk peppar om man sparat några sådana.

Halloncoulis till ovan

250 gram frysta hallon
0,5 dl socker
Vatten

Lägg några matskedar (jag höftar bara lite på botten av kastrullen) vatten i en kastrull. Häll i hallonen och sockret, koka upp och låt bubbla en stund.
Ta kastrullen av spisen och sila hallonsåsen genom en fin sil. Lägg lite tid på det här så du får ut maximalt och inte behöver slänga mer än kärnorna.
Låt stå i kylen och skeda på 1-2 matskedar på pannacottan före serveringen.

Enkelt tips på Skumtomtepannakotta:
Klipp skumtomtarna i små bitar, häll i grädde. Låta skata koka upp tills skumtomarna är upplösta.

Häll upp i glas och ställ in i kylen.

Done! :slight_smile:

Brukar köra samma fast nån droppe svart karamellfärg så det blir likt en hallonlakritsskalle.

Före kyl av hallonen.

Brukar ställa dem på lite lut för schyst effekt. Sen på med två myntablad och nåt färskt hallon. Alternativt gelehallon.

Kan äta alla själv. Varje gång.. :sweat_smile:

3 gillningar

Trodde det var ditt recept jag följde..

Men det här var hög WAF på

Gott!!

1 gillning

WAF vill man ha!

Fler enkla men schyssta? Små!! buketter av broccolin. Små! Annars blir det träigt istf spänstigt.