Allt om matlagning och dess utrustning

Hos polare. Fixat av SN o polaren.
Blir fortsättning på lokal senare.

Looks fishy!

1 gillning

Nu på lokal. Två timmar innan de öppnar. Kontakter är bra att ha :wink:

1 gillning

1 gillning

Entrecote i bit, parmesan- o vitlökspotatis. Gott!

2 gillningar

Idag när jag stekte hamburgare(fryst) tyckte jag att den såg mycket mindre ut än normalt och då jag får lite konstiga infall ibland plockade jag fram vågen för att se vad den vägde.

Enligt paketet så ska den väga 90 gram, och jag köper att en del vikt försvinner då man steker den men 33% bör inte försvinna enligt mig.
Normalt sett brukar jag köra på Scan 6X90g men igår fick jag för mig att testa Prime Patrol och jag utfärdar en varning för dessa om man inte vill köpa en massa vatten/fett som försvinner vid tillagning.

1 gillning

Det där är schyssta frysburgare.

Det här får munnen att vattnas!!

När vi ska fixa mat ska det hittas något unikt som förrätt… Och mitt förslag: “Kan vi inte bara ta en liten bit grovt bröd med sill på?” ratas alltför ofta…

Klicken ovanpå: Är det crème fraiche/smetana?

Danskt rågbröd nedskuret lite i format.
En liten aning Bregott.
Ett par tunna skivor kall potatis.
Inlagd sill.
Tunna skivor ägg.
Ringar av rödlök.
Smetana.
Dill.

Väldigt enkelt. Väldigt gott.

Edit: Munsbitarna är stekt grekiskt bröd med Boquerones och norsk majonnäs.

Messmör och surströmming till höger?

Skulle precis skriva “du glömde ägget” när det dök upp!!

Jag hade redan memorerat den lilla godsaken! Det enda jag var osäker på var smetana. Det såg på vissa ut som den italienska osten jag aldrig lär mig namnet på (muminosten) som ibland ligger mitt på en pizza…

Och det dök upp en edit som dementerade både messmör och surströmming.

Inlagd strömming?

Jag hann inte göra riktigt snygga queneller av Smetana för gästerna hängde på låset. :wink:

Behöver inte ha det snyggare än så! Perfekt för mina ögon!!

1 gillning

På likartat tema, en av mina favoritsmörrebröd: Danskt rågbröd, en aning Bregott/smör, ett blad kruksallad, kallrökt lax lite lagom arrangerad, två kvartar av ägg, senapsmajonnäs, rädisa i skivor, Hackad rödlök+dill+gräslök som strössel ovanpå. Kan vara gott med två droppar citron…kanske.

Jaja, nu dags för att debitera.

Efter viss tids användning: Det är skillnad.

Mina Global är som en samling R90RS. De funkar eg fint, klagar inte, ger den transport som behövs, är stryktåliga och överlever många andra - men de är väldigt präktiga och inte händer det så mycket mer än lastväxlingar av kardanen, när man gasar.

Min Hatsukokoro är en Ducce Hailwood replica. Här kan man fräsa på lite och den skär fint genom kurvorna men supervass är den inte. Behöver skötas om en del för att leverera. När mekanikern servat den så har du en väldigt bra kompis. Serviceintervallen är hanterbara.

Min Hinoura (bilden i länkade inlägget): Detta är en NSR500. Rakbladsvass och med brutalt skär, men passa dig om du inte har rätta handlaget. Du behöver en bra mek som ser till att skärpan hålls och att grejor inte blir anlöpta. Genomgång efter varje lopp och rejäl Fingerspitzgefühl hos mekanikern, tack. Annars kommer din raket snart börja hosta och bli ointressant.

Ni får leva med liknelserna från gamla tvåhjulingar. I min lilla hjärna är de passande.

Dagens intag.
Gurka, grön paprika, rödlök, tomat, svarta kalamara, Feta. Åsså grekisk olja.

Thats it?

Javars, middagen var det.
En halv Jokivarren ruispalat till frukost också.
That’s all.

Holy moly…

Åt
Te och två mackor
Kaffe och en macka
Tortellini, ädelostsås och sockerärtor
Äpple och mandarin
Te fruns grova bröd och en rosting
Kyckling med ris och sås på creme fraîche parmesan och karljohan, sallad m avocado
En rosting till månskenswhiskyn